Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-17, 09:26   #1
yearone yearone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 8
Tillskärarakademin

Undrar om det finns någon som gått Tillskärarakademins basår?
Hur fungerar intagningen, vad gör man för arbetsprover och hur många tas in varje termin? (hur svårt är det att komma in?)

Funderar också lite över förkunskaper, ligger de flesta på samma nivå eller är det spritt?
yearone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 14:42   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag har gått ett år på Tillskärarakademin i Malmö - mönsterkonstruktion och modeteckning.
Jag hade inga problem att komma in - hade precis tagit studenten från mode och sömnadsprogramet med bra betyg.

Till malmö skickade jag in ansökan och betyg m.m.och betalade in ansökningsavgiften.
Blev sedan kallad på "intervjuv"=Informationsmöte, där lärarna granskade de medtagna arbetsproverna (teckningar och plagg med skräddade detaljer t.ex kavaj, balklänning m.m). Ett par veckor senare fick jag beskedet på posten.

I min klass på "akademin" gick det några med folkhögskolabakrund, en syslöjdslärarina, några självlärda (både bra och mindre bra självlärda) och någon mer direkt från gymnasiet.

Jag upplevde inte undervisningen som särskilt svår (vill dock tillägga att jag är en plugghäst av sällan skådat slag), men jag vet att vissa klasskamrater fick kämpa med massa restarbete och hemläxor.

Jag har även ansökt till Stockholms Tillskärarakademi fortsättningsutbildning klänningskrädderi. Då skickade jag in betyg m.m och betalade. De skickade sina prover som var att sy en stolpficka efter bestämda mått, och att göra mönsterkonstruktion efter särskilda bilder.
Jag kom in men valde att tacka nej till min plats, på grund av att jag och sambon behövde ytterligare ett år för sparande och avslutande av studier och jobb.

Är det inte försent att söka nu till hösten?
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 14:49   #3
yearone yearone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 8
tack för svaret.

tycker att det verkar grymt. vad har du gjort sedan du avslutade den utbildningen? den startar ju 2 ggr/år så funderar att söka in till den som börjar efter årsskiftet.

och hur många var ni i klassen, ungefär?

Senast redigerad av yearone den 2010-08-17 klockan 15:08.
yearone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 22:40   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Vi var 3 grupper/klasser och ca 12 st i varje grupp.

Jag har jobbat 3 år i en brudbutik med försäljning och sömnad. Men nu är det dax för studier igen.
Ska börja plugga på teaterskrädderi på distans under hösten, och även läsa modevetenskap på universitetet.

Lycka till med dina studier
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 11:05   #5
Helena_016 Helena_016 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 16
Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
Vi var 3 grupper/klasser och ca 12 st i varje grupp.

Jag har jobbat 3 år i en brudbutik med försäljning och sömnad. Men nu är det dax för studier igen.
Ska börja plugga på teaterskrädderi på distans under hösten, och även läsa modevetenskap på universitetet.

Lycka till med dina studier
Nu blev jag nyfiken.
Vart pluggar man teaterskrädderi på distans?

Helena_016 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 19:42   #6
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Kalix folkhögskola har både heltid och deltids kurs innom teaterskrädderi.
Har länge velatgå göteborgs tillskärarakademi med iriktning teaterskrädderi. Så detta käns som ett litet steg i rätt riktning.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
tillskärarakademin, utbildning


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons