Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-17, 14:08   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Detdär med måtten.....

dom ändras ju efterhand som livet går och för att saker och ting ska bli ytterligare krångligt så är man en 38:a på vissa ställen och en 44:a (minst) på andra ställen och det är så svårt att både lära och acceptera denna nya tillvaro. Sen det fakto att jag inte kan eller tar mej tid att tänka efter om jag skulle behöva ändra mönstret nånstans gör ju inte saken bättre. Nu har jag sytt en singoallatop idag med följden att den satt bra på alla ställe förutom i armhålorna - där spände och drog den sig så den blev helt obekväm att ha på sej. Går kanske att rädda om man har kunskapen men som tur är har jag en mycket liten mamma som kommer att få ett nytt sommarplagg idag.
Ja ja, jag har i alla fall fått sy idag men utan resultat för min egen sommargarderob, så kan det gå.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-17, 20:20   #2
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Känner igen de där med olika storlekar på olika ställen på kroppen Tur att du har någon du kan glädja med det du sytt iaf :O)
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 06:31   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det där känns jättejobbigt ibland. Jag själv varierar mellan 32 och 48, beroende på var och, som läget är nu kan jag inte köpa några kläder alls i stumt material. Det passar inte ens dåligt. Men, det är inte så hemskt som det låter...

Till att börja med är storlekstandarden rätt gammal. Faktum är att ens då passade inte majoriteten in, man valde att göra den så att kläderna skulle sitta hyfsat på så många som möjligt. Nu har kvinnorna i allmänhet fått större byst (D-kupa som snitt istället för B), samtidigt som några extra kilo gör att vi dels har en grupp som har smal midja men mycket rumpa och lår och en som är mer rak med betydligt mer mage. Ingen av dem passar egentligen in. Men, de ser helt normala ut de också.

Att ändra mönster låter väldigt svårt, men, det är inte så svårt när man väl lärt sig. Faktum är att det efter ett tag mest går på löpande band men resultatet blir superbra!

Om den spände och drog i ärmhålen så var det nog så att ärmhålen antingen var för små, att ryggbredden var för liten eller att du inte hade tillräckligt med utrymme för bysten. Det är inte kul att hitta på ett färdigt plagg, men, om du beskriver var du är större och var du är mindre så kan vi säkert hjälpa dig så att dina kläder kommer att passa i fortsättningen.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 10:32   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Måste först få säga att jag är himla imponerad av all din kunskap, Jimpie och dessutom är du bra på att förklara.
Jag är 170 cm lång, byst 86, mage 92 och stuss 90, så nu ser ni hur fel det har blivit på proportionerna men träning pågår. Jag har efter ett trasigt äktenskap äntligen funnit lugnet i livet och därmed kommer trivselvikten tillbaka, tyvärr på fel ställen bara. Man måste dock gilla läget fastän måttbandet hånler emellanåt och istället lära sig att ändra mönstren. Det är nåt jag har velat lära mej länge men inte hittar några bra böcker eller liknande att läsa och öva efter.
Jag upplever mej själv som grov (faktiskt vältränad) över axlar men ryggtavlan har förtjockats och naturligtvis mer än grov över magen.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-18, 11:24   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Du påminner rätt mycket om min lillasyster. Breda axlar, byst, stuss, men med en mage. Jag kan tänka mig att du har en viss svank också? Det brukar kunna ge just den måttkombinationen... Jag skulle också gissa på att din smalaste del är under bysten?

Hur som helst, när man har "mystiska" proportioner ser mönsterdelarna konstiga ut. Det är bara så det blir för att det ska passa. Sitter dina extrakilon till större del på magen än på ryggen så kommer du definitivt haja till lite. Om det jag beskriver stämmer så är det första du behöver göra är att se till att du får till byst- och ryggdelen ihop med axlarna. Se till att mäta ordentligt, och plocka gärna just dessa delarna från mönstret när du ritar. T.ex. har du stl 44 i axlar och rygg men 42 över bysten så ritar du av just 44 över axlarna och 42 över bysten. Du kan också behöva olika storlekar fram och bak om du har bred rygg. Det att ärmhålen är så pass små som du beskriver beror då antagligen på att axlarna och ryggen blir för trång så att du inte får allt utrymme där att röra dig i.

När det kommer till midja och mage, så, om du nu är smalast under bysten är det bara att behålla den vidden där. Sedan ställer du försiktigt ut mönstret därifrån. Det behöver inte vara mycket, men, istället för att som man normalt gör framtill (dvs tar in och gör ett innåt-insnitt) låter du den linjen långsamt luta utåt ner till midjan. Och därefter antagligen lite till utåt ner till magen. På så sätt kan du få ett plagg som sitter bra, fast det är hyfsat figurnära. Med den figuren behöver du antingen en söm under bysten och insnitt över bysten eller någon form av prinsesskärning för att det verkligen ska passa.

Jag skulle kunna babbla på i en evighet, men, se om du förstår det jag skriver först. Jag kan vara lite förvirrande ibland. Att hitta bra böcker är svårt. De klassiska utgår ju ändå fortfarande ifrån att man ändå ska ha den "klassiska" kroppen, möjligtvis plus/minus någon centimeter. Och så är det ju tyvärr inte alltid...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons