Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-05, 14:49   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Symaskinsrace

Jag skulle verkligen vilja se ett 20-30-tal eller ännu fler symaskiner som får olika uppgifter att utföra. Exakt samma material och tråd för alla.

Sedan ser man på resultatet, vad ger finast resultat? Någon maskin som krånglar mycket? Kräver en massa byten med pressarfötter? Kräver mellanlägg i sömnad?

Ok race kanske är felvisande, självklart ska det ta normal tid. Men tidtagning tas, för att se hur lång tid det tar att förbereda för de momenenten man ska göra från en avstängd symaskin till igång, och sedan hur lång tid tar det att sy?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 16:05   #2
Merja Merja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 31
Tester

Jag tycker också att olika slags tester skulle behövas. ICA-kuriren testade i september 11 symaskiner i mellanklassen, men jag tycker som du att man skulle ha mera omfattande tester. T ex för flera maskiner och märken.
Länk till ICA-kurirens test:
http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Te...st-Symaskiner/
Merja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 17:42   #3
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Oj..

Citat:
Merja skrev: Visa inlägg
Jag tycker också att olika slags tester skulle behövas. ICA-kuriren testade i september 11 symaskiner i mellanklassen, men jag tycker som du att man skulle ha mera omfattande tester. T ex för flera maskiner och märken.
Länk till ICA-kurirens test:
http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Te...st-Symaskiner/
Jag tycker att de var dyra för att ha sådana dåliga funktioner.
Jag tror man verkligen kan göra fynd på begagnat. tex så syr designer 1 lätt och bra och finns för drygt 10 tusen ibland och en här på sidan älskar sina bernior som hon väl gav tre tusen för om jag nu minns rätt.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 20:29   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och "kriterierna" de går efter. Jag antar att alla kan utforma egna kriterier över vad som är viktigt och måste testas.

Jag ser inte "tråkiga dekorsömmar" som någonting viktigt.
Inte heller tycker jag det är jobbigt med att ta bort låda för att nå spole, då är det viktigare med att ha smal friarm för mig.

Och, ja, 20-30 maskiner kanske är fel... Bättre testa 200 symaskiner. Alltså, inkl gamla modeller!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 22:00   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Smile Symaskinstävling

Men det skulle du kunna anordna. Kolla med Sysidans ägare att det är ok att du får anordna denna tävlingen på denna sida. Annonsera efter medhjälpare till att arrangera tävlingen. Jag hjälper dig så mycket som är möjligt utifrån min hälsa.

Du kan be de tävlande att göra göra en bindande förhandsanmälan så att du vet hur mkt mtrl som skall anskaffa.

De som vill tävla betalar sedan in en anmälningsavgift, 50-60 kr, kanske, det får du räkna ut för mtrl o porto. Kontakta Sysidans annonsörer o andra firmor de kanske vill vara med och sponsra. Det är bra reklam för dem. Du kan även be dem sponsra med priser till prisbordet.

Du köper in eller sponsras med små trådrullar av två olika färger (en färg o tjocklek för övertråd och en annan färg o tjocklek för undertråden), nål samt olika tyger som du klipper till provlappar.

Men innan allt detta så görs tävlingsreglerna upp, dvs vilka sömmar som skall sys, på vilka tyger, hur många lager som det
ska sys igenom osv.

Kostnaden borde bli noll för de tävlande och ett dignande prisbord medtanke på hur många medlemmar som finns med på Sysidan och hur många länkar till olika företag som finns här.

Beroende på hur många som tävlar. om det blir alla eller de som kvalat in sig så läggs bilder fortlöpande ut på Sysidan.

Om man är flera dom jobbar och raggar sponsorer så vore det inte är helt omöjligt att kunna betala resa för 4 finalister på plats någonstans för att deltaga i finalen. I finalen så ska alla tidigare moment sys igen. Är ett moment t ex hur många lager av bomullslärft maskinen kan sy igenom. Sömmen skall vara minst 20 cm lång så skall samma söm upprepas med den typ av nål och från samma tyg som från uttagstävlingen.

En opartisk jury bör utses, t x Sysidans ägare kan vara tillsammans med någon ateljesömmerska o symaskinsåterförsäljare från de vanligaste märkena. Man kan
även ha en jury som gör grovgallringen. Syproverna måste betygssättas. Är det för många som har samma poäng så får väl någon utslagssöm göras eller så får det lottas helt enkelt.

Är det t ex 6 prover som det tävlas i så måste man deltaga i alla sex, det är upp till den tävlandes ansvar att märka proven på beständigt sätt och att bidragen kommer tävlings-ledningen tillhanda ett viss datum.

Var allt detta begripligt??

Detta är bara ett spåneri på ett upplägg. Men visst vore det väl kul! Vad säger du Ichigo? Blev du sugen? Vilka tänder på detta och vill vara med o fixa tävlingen??

Senast redigerad av Gumpan58 den 2010-05-09 klockan 22:10.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons