Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-26, 17:26   #1
rätsidan rätsidan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 11
Overlockresonemang

Nu är det dags för uppgradering då min lånemaskin (huskylock 910) ska hem till sin ägare. Jag behöver en kombinerad overlock + coverlock som kan sy med fem trådar. Men, det är så svårt att bestämma sig. Så fort jag tror jag vet vad jag vill får jag tips som kullkastar mina planer

Har hört att Husqvarna o Pfaff inte längre är lika bra som de varit. Har dock fått ett riktigt bra pris på en s25 (8900 kr) i en butik jag besökte idag. Gick sedan till konkurrenten och tittade på Pfaffs coverlock 3.0 och 4.0 och han berättade att Pfaff och Husqvarna har samma ägare, tillverkas i samma fabrik, och numera också är i grund och botten samma maskin.

Bernina har jag blivit rekommenderad, men hittar ingen som är kombinationsmaskin och 5-trådig. (Finns det?)

Så var jag hos en annan handlare för att titta på s25, men han talade sig varm för Babylock, en maskin jag inte alls kände till. Han visade lite och jo, jag blev imponerad. Men den är dyr ... Han sa att det är den maskin som krånglar absolut minst. En annan person kontrade dock med att när den väl går sönder är den dyrare att laga för den kräver sina specialdelar och det går inte med "universaldelar". Den modell jag vill ha (evolve wave tror jag den heter) hade han inte ens, men jag såg att Skövde och SMD har den. Men den är dubbelt så dyr som de andra jag tittat på ...

Till saken hör att jag ska ta min hobby till företagsnivå nu och är beroende av en maskin som syr fint och jämt och inte krånglar för mycket. Så jag läser, läser, läser och så hittade jag hit till sysidan (här lär jag bli kvar ). Kom gärna med lite tankar o input eller egna erfarenheter.
rätsidan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 19:53   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Jag har aldrig haft eller hört någon annan prata om
att Berninas overlock krånglar återkommande.

Min maskin är super. Lätt att använda, snygga sömmar,
syr igenom mycket tjocka lager av tyg utan problem.

Gå in på www.bernina.se och kolla vilka maskiner som
finns. Där har du även en förteckning på återförsäljare.

Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 20:01   #3
rätsidan rätsidan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 11
Tack. Ja, jag har bara hört gott om Bernina - MEN, jag hittar ingen 5-trådig. Finns det ingen, eller är det jag som letar dåligt?
rätsidan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 22:45   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Rådfråga någon återförsäljare. Om det inte finns så kanske att den är på gång och kommer ut inom x månad. Prata med återförsäljare.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 19:34   #5
rätsidan rätsidan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 11
Ska besöka en i morgon på lunchen och höra mig för om Berninan. Annars är jag just nu inne på s25:an trots allt, mycket för prisets skull.
rätsidan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-27, 22:42   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Det är viktigt att du tar och provsyr flera maskiner och att du känner dig för vad som känns bra. Du kan gå in här på Sysidan under recensioner och läsa om medlemmars utlåtanden om resp maskin. Du kan även kontakta ägare som inte skrivit någon recension.

Personligen tycker jag också att det är viktigt att du tar
och provträr samtliga maskiner.

Observera detta är bara utifrån mig själv och hur jag funkar

Om det är så att du finner en maskin som känns bra och som du
egentligen skulle vilja ha men f n inte har råd så kanske det är bättre att avvakta och spara ihop pengarna.

Vet ej vad du har för ekonomiskt utrymme att spela på men en
prisskillnad på 2000 kr utslaget på 10 år är 200 kr/år och kan
utgöra en stor skillnad i kvalitet. En bra symaskin har du antagligen ännu längre och sitta vara halvnöjd i så många år så skulle jag banna mig själv för.

Som sagt var provsy, provträ och utvärdera.När du provsyr ta med dina egna provlappar så att du syr med samma sorts tyg på alla maskinerna. Jeans i flera lager, silke m m Sov en eller två nätter på saken. Den ska kännas bra för dig, lyd din maggropskänsla.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 05:26   #7
rätsidan rätsidan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 11
Tack för dina råd! Jag besökte igår en butik som hade samtliga märken jag var intresserad av (och ja, det fanns en 5-trådig Bernina ) och resonerade och tittade och provade och pratade en lång stund. Vi gick igenom vad jag har för behov och sådär och nu känner jag mig faktiskt mycket klokare. Det lutar starkt åt en Babylock, för även om det svider i plånboken just nu kommer vi att hänga ihop i många år
rätsidan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 06:24   #8
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
När jag började att sy använde jag min mammas 25 år gamla symaskin. 25 år gammal, och den var jättebra! Så när jag väl köpte en egen, räknade jag med samma tidsperspektiv. Jag har planerat för lång användning, och då blir priset inte dyrt ändå.
Jag har 2 Bernina, en vanlig, och en overlock, och jag skulle aldrig byta till annat märke! Peppar, peppar, har inte haft några problem alls, och då inköptes de 1990 samt 1992.
Lycka till med ditt inköp, samt med företaget. Tänk på att om du köper en symaskin, kan du dra av den kostnaden på företaget.

// Lena K
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 19:38   #9
rätsidan rätsidan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 11
Tack för dina tankar och lyckönskningar
rätsidan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-29, 21:37   #10
jennybroman jennybroman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 66
Det som är synd med Huskylocken är att det inte finns ngn bandkantare till den. Jag har föregångaren 936, men har inte byggt om den många gånger trots att jag har haft den i 8 år. Nyligen köpte jag en Coverpro och ångrar inte det en sekund....men jag förstår om du inte vill köpa 2 maskiner på en gång.
Jag är iof väldigt nöjd med overlockanvändningen av Huskylocken.
jennybroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 19:41   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Citat:
LenaK skrev: Visa inlägg
När jag började att sy använde jag min mammas 25 år gamla symaskin. 25 år gammal, och den var jättebra! Så när jag väl köpte en egen, räknade jag med samma tidsperspektiv. Jag har planerat för lång användning, och då blir priset inte dyrt ändå.
Jag har 2 Bernina, en vanlig, och en overlock, och jag skulle aldrig byta till annat märke! Peppar, peppar, har inte haft några problem alls, och då inköptes de 1990 samt 1992.
Lycka till med ditt inköp, samt med företaget. Tänk på att om du köper en symaskin, kan du dra av den kostnaden på företaget.

// Lena K
Underbart att höra en till är lika lycklig över sina Berninor.
Min äldsta symaskin är från 1972 och den yngsta (overlock) är ca 5 år. (Här även nyare Berninor 1985, 1992, har köpt dem för
att jag ville ha fler sömmar och knapphål, alfabet mm). Men
alla de bara syr och syr. Kan inte göra mig av med dem för
jag kan inte skiljas från dem. Knäpp är jag så det förslår. )
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 04:51   #12
rätsidan rätsidan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 11
Vill bara meddela att det tillslut blev en Baby Lock Evovle Wave
rätsidan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 18:05   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Grattis! Vad roligt! Då
är det bara att sy o njuta.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons