Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-13, 17:35   #1
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Question Att sy i läder - HJÄLP!

Jag är helt ny på sidan, hoppas då att denna tråd har hamnat rätt!

Men jag skulle behöva allmänna tips om hur man på bästa sätt syr i läder. En kompis till mig ska iväg och rollspela och skulle vilja ha ett snörliv i svart läder. Hon har bistått med allt läder, och jag är den som kan sy. Jag vill gärna samla så mycket info jag kan innan jag börjar skära till allt...

Så, Min maskin klarar nog inte av läder även om den skulle ha den speciella nålen. Så att sy för hand, är det jättesvårt? Jag har nål för handsömnad av läder dock.
Vad det gäller snörhålen - öljetter, går det bra?
Vilka är de bästa stygnen när man syr ihop då livet antagligen ska sitta åt ganska mycket?
Ursäkta alla frågor i en smet, hoppas på svar!
MVH.
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 19:34   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Först och främst: Det är väldigt stor skillnad på läder och läder. Så det här at extremt generella tips och ignet anat. Om du preciserar dig lite emr är det lättare.

Oavsätt om du sy pa maskin eller för hand så tänk på att itne sy med för täta stygn. Eftersom läder har en slät narvyta du perforerear med varje stick så gäller det att hitta en balans mellan styrkan på tråden och styrkan på lädret.

Om du gör ett försök på maskin så tänk på att det kan vara svårt för maskinen att mata lädret normalt. Använd lämplig pressarfot elelr andra hjälpmedel för att få rätt glid. Sök i forumet om tips för att sy i lacktyg och konstläder, det är liknande problematik med dom materialen och ämnet har varit uppe.

Tänk på att lädernålar ofta har skärande spets. Det gör att nålen lättare kommer igenom det sega lädret, men samtidigt medför det en del nackdelar. Man riskerar att skada tråden med nålspetsen, man kan skära sig på den och det försvagar materialet mer än ett hål gjort med av vanlig nål eller en nålsyl.

Om du syr förhand och har svårt att ta dig igneom lädret med nålen så överväg att förpryla hålen med en nålsy eller motsvarande. När du ändp är på gång så äverväg om det inte finns lämpligare sömmar för ändamålet än det klassaiska räta-mot-räta och sy tvärs igenom bägge lagren som man gör på maskin.

Öljetter fugerar säkert bra om det itne är för stor last på matrerialet. över lag kan det vara bra att komma ihåg att läder töjer sig. Om det ska vara ett tight plagg så är det ingen dum idé att förstårka insidan med något stabilare. Men återigen är det stor skillnad på läder och läder.

Vilket djur kommer skinnet ifrån, hur är det garvat och hur tjockt är det?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 07:08   #3
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
När det gäller öljetter och tryckknappar, går jag alltid till min lokala skomakare, de har maskiner för det ändamålet.
Och som föregående sa, tänk på att EJ SY MED FÖR TÄTA STYGN. Risken att plagget ramlar isär, kan vara stor, det blir ju perforerat.
Du måste absolut fodra det, nästan alla typer av skinn töjer sig, så vill du inte att det ska bli för stort, måste det fodras med något som håller måtten. Speciellt som du skrev att det skulle vara ett tajt plagg.
På skinnsymaskiner, har vi teflon på undersidan av pressarfoten. Det finns även sådana som går, liksom. Finns ett speciellt namn för de pressarfötterna, men kommer inte ihåg just nu. Man kan köpa dem till vanliga symaskiner också, men det fungerar bara om du har en stark maskin. Ska ju orka igenom lagren med skinn.
Lycka till! Och lägg gärna in foton sedan!
// Lena K
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons