Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-01, 18:50   #1
Skogen74 Skogen74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 3
Question Bernina 640 brodermaskin

Har köpt ett visningsex bernina 640 för att kunna brodera text och göra egen design. Men nu visar det sig helt plötsligt att editor lite v4 som kom med maskinen inte går ihop med uppgraderingen v6. Har varit i kontakt med support och butik. Butiken har kontaktat danmark vid ett flertal tillfällen o hittills fått till svar att det visst ska funka. Nu säger supporten (usa ,england?) att det inte går.
Det ska tilläggas att från början skickade butiken med ett äldre program som jag inte behövde betala för men det gick inte ihop med min dator windows xp. Dom ringde då danmark som sa att det programmet inte funkade längre på nya datorer,jag skulle istället köpa sofware v6. Fick ett bra pris då dom ville vara hyggliga då jag köpt en väldigt dyr brodermaskin.

Har nu som sagt insett att detta inte heller funkar. Vad ska man göra. När jag köpte en maskin för 30 000 kr som skulle kunna skriva text i alla storlekar och kunna göra egna designer. Ska jag häva köpet och köpa svenskt så man kan prata med nån i sverige o slippa skriva till support nån annanstans i världen.

Alternativet är annars enligt säljaren att köpa en gammal dator att ha programmet jag fick i från början ? Men ska inte varan jag köpt fungera när jag betalt så mycket pengar eller är jag bara sniken och ha galen. Jag känner mig lurad.
Har någon en bernina 640? Hur gammal är den egentligen när programvaran editor lite v4 verkar vara från stenåldern?
Skulle ni häva köpet o hitta nått annat? Jag har missat syjobb på detta då jag inte kunnat leverera det jag tänkt att göra.
Hjäääälp jag är i upplösningstillstånd. Det är långt tills påsken är slut. Detta fick jag reda på idag
Tackar på förhand om nån vet nått
Skogen74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 11:12   #2
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Jag tycker väldigt synd om dig, men tyvärr så här ser det ut i
den här broderivärlden. Dessa leverantörer av olika symaskinsmärken samt programvaror till dessa har en förmåga att bara sko sig på oss damer.

Har själv Berninas program V4 och det fungerade utmärkt på min laptop med Windows XP men när jag bytte dator och fick Vista så var det kört. Gjorde som du, ringde June på Bernina och fick samma svar som du att jag skulle köpa en gammal dator eller så fick jag köpa ett nytt program. Urförbannad blev jag då man redan lagt så mycket pengar på maskin och program en gång.

June svara mig med att jag fick ju tänka på alla TV och PC spel som man köper och inte kan köra på sina ny apparater. Men herre gud priserna är ju inte jämförbara samt att många gör visst att köra även på nya spelkonsoler.

Jag vet inte vad jag kan göra för dig mer en erbjuda min hjälp via telefon, vet ju inte riktigt vad som är felet men kanske kan vi klura ut något tillsammans.

Jag tänker hädanefter aldrig mer köpa ett specifikt software till ett speciellt symaskinsmärke utan nu har jag köpt Embird där du hela tiden kan uppgrdera din programvara gratis eller till en billig penning. Samt att priset på Embird är en fis i rymden jämfört med alla andra program.

Tyvärr så kan detta program inte konvertera till ART filer utan bara ifrån, vilket jag också fråga June om hur det kom sig. Och det hande ju hon förståss ingen aning om, men herre gud igen hon är ju generalagent för Bernina, då borde man rimligtvis veta
varför. Tyvärr är det så att det är i princip bara Bernina av alla olika märken som endast kan konverteras genom deras egna program.
Hör gärna av dig till mig om du har lust.Mitt nr är 0220 12808

Med vänliga hälsningar Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 11:53   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Det är så ledsamt det här.
Tror inte jag kan bidra med så mycket hjälp men
vill berätta att jag fått V 5 att fungera i Vista.

Hade designerprogrammet V2 uppdaterade direkt till V5.
Det var krångligt, fick överföra info från comportdongeln till usbdongeln men det gick. Hade då XP i min laptop.

Var väldigt orolig när jag bytte dator med Vista i.
Men V5 fungerar i Vista för mig.
Fick hämta nya drivrutiner på Berninas hemsida det var allt.

Sen kan man ju tycka att det är S..K..I..T att inte Bernina
har folk i Sverige som kan. Man säljer ju faktiskt maskinerna/programmen här.
Dom är ju inte direkt gratis.

Nu har jag ju inte sett vad V6 innehåller utan har ju bara V5.
men måste säga att programmet är helt suveränt och lättanvänt.
Saknar nog inget direkt fast jag bara har V5. Jo att programmet inte öppnar Jef filer möjligen.

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 13:18   #4
evat evat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 57
Hej,
jag fick mycket hjälp av denne man på Bernina Tyskland när jag hade problem:

Stefan Süess <stefan_sueess@bernina.com>

Han var mycket hjälpsam och till slut fick jag det att fungera.
Nu var det Eitor Lite och en annan modell, men som sagt, jag fick mycket hjälp av honom.

Lycka till !
Hälsar Eva
evat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 20:33   #5
Skogen74 Skogen74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 3
Tack för jättebra svar

Jag blir så glad när jag läser detta. Att ni förstår lite grann vad jag menar. Även om det är svårt att plita ner sin frustration Tack Marie för trevligt samtal föresten.
Era svar hittills ska jag ta tillmig.
Har föresten fått svar från butiken då jag i morsse skrev att jag ville reklamera symaskinen och häva köpet. Dom ville prata med danmark först. Självklart ska dom få försöka. Men mitt förtroende är tyvärr mer än naggat i kanten. Någon som kan rekomendera Nån Kanon maskin. Brother har jag hört hittills. Kvalifikationer är: Brodera text från 7 mm och steglöst uppåt, att kunna göra egen design. Gud vilka krav tydligen??
Tack så länge för hjälpen
Skogen74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 21:42   #6
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Hej Marie
Tack själv för ett trevligt samtal även om orsak i sig inte är så rolig. Tänkte på det efter vårt samtal att du har ju antagligen fått uppgraderingen till V6 och jag är nästan säker på att du måste gå stegvis, alltså V4 till V5 och sedan till V6.

Jag ska göra vad jag kan för att kolla upp detta, men jag tycker i alla fall att du ska gå tillbaka till butiken och be att få pengarna tillbaka då du inte fått vad du ville ha. Kan rekommendera dig att gå in på konsumentverkets sida och kolla konsumentköplagen lag och rätt

Du borde kunna hävda att varan är felaktig då den inte stämmer överens med vad ni avtalat samt att den inte kan användas till det du frågat om. Rekommenderar dig att kolla det kapitlet och skriv gärna ut det och ta med till butiken, så du kan hänvisa till vad som står i konsumentköplagen.

Man kan bara hoppas på att de är samarbetsvilliga och tillmötes går dig utan protester, speciellt med tanke om du är villig att byta till ett annat märke som det har i butiken.

Som du vet rekommenderade jag dig Brother 4000D, men även Husqvarna D1 men jag tror om du inte är beroende av stor display
kan även Husqvarna Topaz 30 vara ett alternativ.

Du har absolut inte stora krav alldeles rimliga tycker jag med tanke på pengarna du lägger ut.

Ha de gott och Glad Påsk! Hör gärna av dig igen om jag kan hjälpa dig på något sätt. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 14:53   #7
Skogen74 Skogen74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 3
Lite följdrågor, andra märken?

Om jag nu får häva köpet måste jag ju köpa något annat. Har fått tipps om Brother 4000d, dyr som sagt men det fanns visst nån på blocket, men har inte fått nått svar om den fanns kvar.

Nu till min fråga igen i och för sig då Marie redan svarat. Men när jag syr namn och annan text på berninan får jag fula hoppstygn Jag har fått till svar att jag får klippa bort dom. Men ska man göra mycket tar det massor av tid och ett jäkla pill jobb. Hur funkar det på andra maskiner? Det ska ju var snyggt.

Förstått att vissa har automatiskt klipp. Men då borde ju de broderierna ta mer tid om det ska klippas av efter varje bokstav
Eller har jag fattat fel. För om man tittar på kepsar och tröjor exempelvis så ligger det bara hoppstygn på baksidan och det är ju så man vill ha det? Jag hade nämligen tänkt att köpa tillbehör så att det skulle gå att sy på kepsar också, men det blir inget med de nu. Men finns det sådana tillval till exempelvis Brother också eller andra märken?
Gu så många frågor helt plötsligt. Tacksam för fler kanon svar igen
Skogen74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons