Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-19, 00:43   #1
emmet99 emmet99 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 8
Unhappy Behöver hjälp med Stoff o stil-mönster 83000!

Hej!

Jag är ganska nybörjare på att sy och nu syr jag alltså en klänning till en väns lilla flicka i strl 92 där jag har kört fast HELT! Vet inte hur jag ska förklara så tänkte höra om någon har mönstret som kan se "var jag är" och kan hjälpa mig?

Jag ska sy fast infodringen på halslinningen, men baksidans infodring har mindre tyg än baksidans klänning och vet inte om det är för att jag gjort fel tidigare eller hur det är. Är så ledsen =( På framsidan klaffar alla markeringar, och även axelsömmanrna, men sedan blir det överskott på baksidan.

Hoppas jag lägger frågan på rätt ställe!

Tack så hemskt mycket på förhand!

Hälsningar

Emilie
emmet99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 09:18   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Infodringen bak motsvarar ju klänningens baksida uppe vid nacken, usch vad det blev svårt att förklara. Men om du lägger mönsterinfodringen på baksidans mönsterdel upp vid nacken så ska den vara precis likadan.
Har du mer tyg så är det bara att klippa ut en ny infodring som är lite större, såvida du inte sytt fast allt än.
Gick det att förstå annars får jag försöka rita upp det.


Upps! såg inte att det var knäppning bak vilket kanske gör det lite mer komplicerat. Du ska kanske vika över knapp och knapphåls infodringen så att det möter halsinfodringen?
Förlåt att jag inte kollade innan jag började babbla för nu är du väl ännu mer förvirrad.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 18:49   #3
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
har inte mönstret men tror att du har mindre tyg på infodringen än klänningen därför att du skall ha en kant med knappar/knapphål på bakstycket.

De gånger jag sytt liknande så har jag viseline längs hela kanten på bakstycket, där knappar/knapphål skall vara (vi låtsas att det är 2 cm)

när du sätter halsinfodringen räta mot räta med halsringningen så skall bakstyckets infodring hamna precis i kant där viselinet börjar.

sedan brukar jag vika bakstyckets kant ovanpå infodringen...och sedan sy. När jag sytt, klippt rent och sicksackat så vänder jag infodringen inåt mot klänningens avigsida. Jag har nu även vänt bakstyckets kant inåt...blir snyggt.


hoppas att du förstod detta, har tyvärr ingen kamera så jag kan inte lägga ut nån bild

lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 19:54   #4
emmet99 emmet99 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 8
Oh tack snälla för att ni svarar! Ska försöka förklara hur jag gjort!

Det är påstruket bomull ca 2cm där knapparna/knapphålen skall sitta. Sedan stod det i mönstret att jag skulle vika in mot avigan efter hack (är ett hack precis där bomullen tar slut) och pressa. Vilket jag tolkade som att man skulle vika där hacket satt. (Kan jag ha missuppfattat detta och att man istället skulle vika det med bomullspress på mitten?) Sedan skulle man sy fast fodringen enligt bild där viket var. Eftersom man hade pressat innan antog jag att man skulle sy när det var vikt (annars skulle det bli ännu mer tyg över). Nu är allt bara jättekonstigt =( Ska försöka ta en bild och lägga in så ni ser mitt dilemma. Hade det inte redan varit fastsytt hade nog längden precis som ni sade innan gått kant i kant med infodringen
emmet99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-22, 20:30   #5
emmet99 emmet99 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 8
Namn:  infodring.jpg
Visningar: 1198
Storlek:  64.9 KB

nu ska vi se om det funkar. Förstår ni vad jag menar med bilden?
emmet99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 07:24   #6
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Hur ser infodringen ut? Tycker den löper långt på andra hållet, du har inte vänt den fel? Svårt att se på din bild. Hur har du lagt den på andra sidan, där går den kant i kant med den invikta knappraden, eller?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 15:18   #7
emmet99 emmet99 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 8
Den sitter på rätt håll det är jag säker på. Den går ner längs med armhålan, och passar perfekt med klänningens skärning. Det är bara området däruppe som är knasigt. Vet inte om jag ska sprätta upp sömmen jag sydde fast med, men det stod i anvisningarna på punkten innan att jag skulle sy där först.?
emmet99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 15:31   #8
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Dom menar kanske att du ska sy ihop infodringen med inviket på den lilla biten och sen viker du räta mot räta på inviket för knappar och knapphål och då lägger sej automatiskt infodringen vid halsen/nacken rätt.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 15:41   #9
emmet99 emmet99 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 8
menar du att jag skulle vikt ut det pressade istället för att sy över det då? Tack snälla fina du för att du hjälper mig!!!
emmet99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 17:27   #10
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Ja jag tänker nog att du skulle vikt upp och lagt infodringen räta mot räta och sytt fast infodringen mot "inviket" på kortsidan av infodringen. Gick det att förstå?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 18:21   #11
emmet99 emmet99 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 8
shit vad detta är förvirrande. Först och främst, när det gäller infodring som är påstruket på tyg, räknar man tygsidan eller mönstersidan som räta/aviga? Kan det vara där jag tänkt fel? Det står:

Sy fast infodringen bak på bakstycket räta mot räta, pressa sömsmånen mot infodringen bak.

Är heeelt snurrig! Är en bild som visar hur jag ska göra, men vet inte om jag får lägga upp den bilden, eller räknas det som brott mot upphovsrättslagen?
emmet99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 06:49   #12
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Det är alltid rätsidan på tyget som är rät och JA man kan bli helt förvirrad när man ska sy infodringen i och med att rätsidan på tyget ska synas inne i klänningen.
Maila mig bilden annars så ska vi se om vi kan reda ut det, annars får jag börja rita hur jag menar och maila dej.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 02:23   #13
emmet99 emmet99 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 8
Hej! Förlåt att jag inte svarat! Jag är fortfarande helt förvirrad, har sprättat upp, men hur jag än vänder och vrider får jag inte ihop det. Jag behöver ändå köpa knappar till klänningen så jag tänkte jag tar med den till stoff o stil och frågar de som jobbar där. Om jag fooortfaaarande inte fattar då år du hemskt gärna rita och berätta. Känner mig extremt trög =/

stor tack-kram!!
emmet99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 07:11   #14
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Du får ABSOLUT INTE känna dej trög för jag kan nästan svära på att alla här på sysidan har suttit i din situation nån gång och hur van man än blir kan man ändå få hjärnsläpp då och då.
Vänd på det hela och tänk att du lär dej nåt nytt av allt dethär.
Återkom när du varit på Stoff och stil, kan bli kul och se om dom kan hjälpa dej med sina egna mönster annars får vi försöka klura ut det.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 14:08   #15
emmet99 emmet99 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 8
Hej!! Jag är ledsen att jag försvann från en tråd jag själv starta, fick lite mycket att göra med sonens dop. Sonens dop innebar även att jag sydde en dopklänning och hamnade i precis samma problematik som med klänningen, men denna gången förstod jag vad jag gjortfel och hur man skulle göra!! Så nu vet jag hur man gör, så otroligt enkelt när man väl kommit på det! Tack så hemskt mycket för all hjälp här!! *kramar*

Emilie
emmet99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons