Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-25, 21:45   #1
hannaajansson hannaajansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 2
Question Hjälp! Balklänning med djup rygg

Jag har hittat den perfekta balklänningen till studenten och vill hemskt gärna sy den själv, dels för att det skulle varit himla roligt att skryta med sen och dels för att det är så fruktansvärt dyrt att köpa en helt ny.

Detta är klänningen: http://voguepatterns.mccall.com/v752...hp?page_id=943

Men. Jag har inte speciellt stor erfarenhet av att sy! Finns det någon vänlig själ där ute som har det minsta tips på vad jag ska tänka på? Jag vill ju så gärna lyckas med detta.
Alltifrån material till mått, tips på vad jag inte ska göra osv.


tack!
hannaajansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 06:05   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Köper du mönstret eller har du tänkt göra ett eget?
De färdiga mönstren brukar ha väldigt bra bilder till beskrivningarna och borde därför vara lätta att följa!

Gör gärna överdelen i ett provtyg så du ser att det sitter bra på just dig och gör ev förändringar där så får du ett mer precist mönster.

När det gäller tyg borde det vara mest passande med ett som har ett följsamt fall men fråga gärna i tygbutiken eftersom de oftast är väldigt duktiga på det!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 08:16   #3
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Spontant tycker jag inte att den ser så svår ut. En bra idé är dock att sy ett provplagg. Både för att du då märker om passformen blir så pass fel att du måste ändra, men också för att du får chansen att träna på att sy klänningen. Då märker du om vissa partier eller moment är svåra att få till och kan träna på ett billigt tyg.

Vad gäller tygvalet håller jag med Johanna om att du borde fråga om råd i tygaffären. Då kan du få hjälp samtidigt som du själv ser hur tyget ser ut och känns, vilket brukar vara det bästa.

Lycka till!
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 13:56   #4
hannaajansson hannaajansson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 2
Tack så jätte mycket för svar!
Har tänkt få tummen ur och gå till en tygaffär i veckan så jag ska absolut ta med mig era tips.

Mitt största problem är ryggen, vill nästan ha den ännu lite djupare än på bilden för att det ska bli exakt som jag vill ha det. Men är det lätt att sy den så den passar lätt med ryggen, eller blir det snarare så att det fladdrar runt där bak? Förstår ni hur jag tänker?
hannaajansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 15:25   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Precis! Antingen får man tejpa fast tyget i sidan så det inte glipar o visar för mycket eller så gör man en tunn snörning den nedersta biten så det ser bart ut men ändå sitter ihop!
Det senare brukar jag göra!
Man kan ju tom använda genomskinlig resår!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 10:06   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag skulle inte göra den djupare i ryggen. Du har ju ett band/skärp i midjan och du får göra för mycket våld på originalmodellen, anser jag, och då tappar mycket av den här klänningens idé. Det kommer att, när klänningen är klar, visa sig att urringeningen är stor ändå.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons