Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-19, 11:53   #1
jawo jawo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 1
Exclamation rynk?!

Hej! håller på att sy min första klänning, jag har inte utgått från något mönster utan tittat och ritat efter klänningar jag redan har.. Jag har gjort klart själv licstycket men har kört fast på kjolen.



Min första tanke var att jag ville ha några större veck på varje sida, men det såg inte klokt ut. Nu ska jag försöka se hur det ser ut om jag rynkar den i linningen.

Har försökt mig på flera metoder jag läst om men har nog inte förstått dom helt.. först försökte jag sy en enkel raksöm som jag sedan rynkade genom att dra i övertrådarna, problemet kom när jag skulle fästa, hur gör man det på bästa sätt?

Sedan försökte jag med två raksömmar men förstod inte riktigt hur man skulle fästa dom heller..?

Min sista fråga är om jag först ska rynka tyget i kjolen och sedan sy på kjoldelen på livstycket eller om man rynkar och syr fast på samma gång?

Tacksam för svar!
Kram!
Bifogade bilder
 
jawo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 12:34   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det enklaste sättet att rynka är att sy två stycken parallella raksömmar längs kanten som ska rynkas. Jag brukar lämna ordentligt med tråd före och efter sömmen så att jag kan knyta ihop där för att fästa ordentligt. Sedan drar du i över- eller undertråden, det som fungerar bäst på en av sömmarna i taget, tills du har lagom längd. Du kan fästa med en knut om du vill. Gör samma sak med den andra. Fördela rynkorna jämnt över tygstycket.

Sedan syr du fast den rynkade delen mot livet. Jag brukar föredra att sy mellan rynktrådarna/raksömmen, och sedan ta bort rynktrådarna, då det brukar bli en mer jämn rynkning då.

Det finns säkerligen fler sätt man kan göra det hela på, det där är dock det sättet jag brukar använda mig av.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 19:34   #3
Linwa Linwa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 34
Jag gör som ovanstående, nästan...
Sy raksömmen med så långa stygn som går när du syr rynktrådarna. Och jag tycker det är lättast att få det jämnt rynkat om man drar i båda undertrådarna på samma gång.
Jag brukar sätta en knappnål i början och slutet av rynkningen, som jag lindar trådändarna runt "som en 8:a" (i stället för att knyta), då är det lätt att ta upp igen om det behöver dras åt mer eller mindre när man passar ihop kjol och liv.
Linwa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 23:25   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det går att göra det på samma gång med hjälp av en rynkfot om du har det tillbehöret till din maskin. Men det är lite knepigt, kräver lite övning för att få det bra och det kräver lite experimenterande med stygnlängder och pressarfotstryck för at få det som man vill ha det. Så jag skulle inte rekomendera det om du inte ska rynka en hiskelig massa tyg.

Jag har rynkfot, men använder den väldigt sällan, just för att det tenderar att bli så bökigt att få det bra.
Jag gör normalt också som föregående tipsat om, fast med den lilla skillnaden att jag knyter ihop trådarna med en löpögla som går att dra upp ifall det skule bli något fel. Finns säkert hur många varianter som helst på det där.

När jag har hjälpt nybörjare som tyckte det var svårt har jag ibland använt olika färg på över och undertråd så man tydligt ser vilken man ska dra i. Det gäller bara att det är samma kvalité på bägge trådarna. Man kan också med mening ställa in övertrådsspänningen så den blir lite för lös (bara en aning för lös)och alltså dras ner som små öglor på undersidan. På så vis löper den lättare när man drar i undertråden för att rynka det hela.

Och vilken metod du än bestämmer dig för, testa på några restbitar först så märker du förmodligen rätt snabbt vad som funkar för dig, på din maskin, i dina tyger och så vidare.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 04:31   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det går också att rynka och sy fast samtidigt med en ännu bättre pressarfot.
Den är jättestor, heter Rynk- och plisseringsapparat, kostar ett par hundra.
Däremot är den jättelätt att använda, man behöver aldrig trixa med inställningar.
Den kan ställas in i ett par lägen med en liten spak: fina jämna rynkor, små veck och veck med mellanrum.
Och behöver man sy en vanlig slät söm emellanåt, så flyttar man bara den lilla spaken och voila! blir det en helt vanlig raksöm.
Rekommenderas för den som älskar rynkningar.

Jawo, du har redan fått så bra svar på dina frågor, du behöver inte köpa en rynkapparat!
Själv brukar jag oftast bara sy i två parallella rynktrådar med lösare övertrådsspänning och långa stygn, dela in både det stycket som rynkats och det man ska sy fast emot i fjärdedelar (mät och sätt i knappnålar), så drar jag ihop rynktrådarna, fäster med en åtta i varje ände, nålar fast och är noga med att varje fjärdedel hamnar rätt justerar rynktrådarna vid behov och syr fast med en raksöm mitt emellan rynktrådarna.
Sen vänder jag och kollar att allt ser bra ut på rätan innan jag drar ut trådarna, ibland kan det bli små bucklor, då får man sprätta och sy om.
Sedan ska sömsmånerna sicksackas/overlockas ihop och pressas mot det släta tyget (inte tvärtom).
Ska jag rynka tyll gör jag helt annorlunda: Använder en speciell pressarfot som har urtag för en snodd och syr sicksack eller en annan söm över en tunn snodd eller knapphålssilke. Det är enda sättet att kunna hårdrynka tyll tycker jag.

Lycka till med din första klänning! Du kommer aldrig att glömma den .
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons