Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-15, 08:33   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Hjälp med översättning

http://www.sewingpatterns.com/search.php

Vet att det är tjatigt med alla som behöver hjälp med fack-termer hela tiden men vad gör man när beställaren bara hittar engelska mönster?
Ska sy en balklänning i svart taft enl. länken ovan och den ser väl inte helt krånglig ut men det dök upp en del engelska ord som jag inte har en aning om vad det är så jag är jättetacksam för er hjälp.
Covered boning (är det någon slags korsettfjäder som man syr ett fodral till? I vilka sömmar syr man dom, är det sidosömmarna och mellan bakstycke och sidobakstycke?)
Horsehair braid (såg ut som man sydde det i fållen. Är det nåt band som gör att det blir extra tyngd i kjolen?)
Grosgrain ribbon (har ännu inte hittat var detta ska sys på).
Sen en allmän fråga - är det bara enkelt foder i en sånhär klänning? Här syr man väl inte flera lager foder/tyll för här skall väl inte vara jättevidd i kjolen?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 09:28   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Covered boning innebär att skeorna sitter i speciellt sydda tygkanaler för att inte skava på klänningstyget elelr på kroppen.
Horsehair Braid är etts pellt och ganska styvt band som sys fast i fållen för att hålla ut klänningen lite och vara viss skydd mot slitage. (Horsehair Braid
Grosgrain ribbon är ett speciellt band, ofta använt i korsetter för att förstärka midjan. (Grosgrain ribbon

Skenorna syr du ju oftast i sidsömmarna och ev andra delningssömmar, men det borde ju stå i mönsterbeskrivningen.

Det är ju oftast enklare att sy en tyllunderkjol än att sy in massa tyll i klänningen.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 09:17   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Här kommer en dum fråga - sätter man sådana skenor framtill vid bysten också eller har jag missförstått mönstret?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 09:50   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har nog sett att man sätter sådana skenor i alla delningssömmar. Att det fungerar kan ju bero på att det förutsätts att man använder Rigilene-remosr vilka är mjuka. Sitter de dessutom i en tygkanal och är insydda mellan tyglagren lär de inte skava.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 09:55   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Men du, sätter man det även i själva bystsömmen, där brösten är? Har ju sett en del axelbandslösa klänningar där själva "bystområdet" liksom står för sig själv utan att vara utfyllda av bröst, är det då isytt rigileneband?
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 10:12   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Anklagar du mig för att ha fel!!!!!

Jag ska kolla ett mönster där jag vet att det sitter skenor lite här och där. Hmmmm, det mönster jag i hastigheten hittar och sytt efter anger skenor i sidsömmarna enbart.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 10:18   #7
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Absolut icke, det är bara min okunskap som gör att jag har en himla massa dumma frågor.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 10:23   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag glömde smileyn.

Jag tror väl de flesta (alla) axelbandslösa klänningar sitter ganska tajt varför skenorna bara ser till att överdelen inte korvar sig och åker ned.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 10:28   #9
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Förstod väl att smileyn fattades men vet själv hur trött man blir ibland när folk frågar och frågar och inte fattar.
Måste säga att jag är lite nervös inför just denna klänning då det är en helnervös 19-åring som ska bära den på sin studentbal. Dessutom är hon redan hysterisk att den inte är klar fast den inte ska användas förrän i juni. Sen måtten gör ju det hela till en verklig utmaning - 38 upptill och 44 nertill!!!!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 10:51   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Oavsett hur bra en klänning sitter brukar det på balen ändå _alltid_ vara bra att ha avtagbara axelband om man har tänkt att köra på axelbandslöst. Det går att använda genomskinliga axelband just under dansen, eller så, bara för att ha säkerheten.

Min erfarenhet är att ofta även är rigelineband i själva bystområdet. Det är det som brukar ge effekten att klänningen "står själv" där, och också ge illusionen av att personen ifråga fyller upp klänningen, även om den är något för stor just där... (vilket ur färdigköpt perspektiv ger ett litet plus).
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 10:53   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jimipe: man ser ofta på Vogues mönster att de syr ett sorts "fundament" på vilket klänningen sedan sys. Där sitter ett brett band i midjan och en del skenor för att få stadga och för att hindra att den som bär klänningen ska hamna i en .... delikat situation.


Jodå, älskade hustrun har också tre olika mått.
Har du sytt en toile? Åtminstone för livet?? Det kan vara till viss hjälp för att se att klänningen fungerar upptill.
Vad har du för mönster??
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 12:38   #12
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Butterick 5184 fast hon vill ha den rak istället för hjärtformad upptill. Precis där höftkulan sitter är hon som bredast och är livrädd att hon ska bli jättebred däröver, men jag har sagt att vi börjar med "bubblorna" längre ner.
Jo jag ska sy en toile i något billigt bomullstyg så ser man lättare var det ska ändras.
Tack för er hjälp såhär långt, kommer säkert mera frågor.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 13:06   #13
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det är din dotter som beställt den och du som syr den, men får jag ha en åsikt, Skulle jag sagt att den borde vara hjärtformad upptill.
Unga kvinnor har ingen förståelse alls hur man syr kläder och hur tyger beter sig. Jag sydde balklänningar åt två tjejer som skulle ha en Jessica rabbit-klänning, alltså ingen rygg alls. De trodde att tyget satt uppe över bysten och smög sig runt varje kurva alldeles av sig själv ...

Jag sydde den här en en kompis dotter och utgick från den här åt flickorna som var ute efter Jessica-stilen.

Jag har några drömmodeller jag skulle vilja sy:
Vogue V8190 är kanske lite för amerikansk men annars kul.
Den här - Vogue V2931 är bara för läcker. Den har ett speciellt fundament under överdelen där alltting fäster.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons