Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-07, 16:08   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Picknickklänning utan korsett?

Balklänningen är avklarad (ja, jag ska lägga upp bild nån gång! ) och nästa viktiga projekt kan ta sin början: Picknickklänningen!

En picknick kräver ju något mer ledighet i klädseln än vad en balklänning gör, och det jag funderar över är korsetten. Kan man måhända nöja sig med ett rejält korsetterat liv på klänningen, för att slippa att bli stel som en pinne? Eller ska jag satsa på en lätt-variant av korsett?

Och jag kanske ska förtydliga (eftersom det inte framgick alls) att det är sent sjuttonhundratal vi pratar!

Tackar och niger graciöst på förhand!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 11:24   #2
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
En korsett ska ju aldrig vara obekväm, då passar den inte. Beroende på vilken modell av klänning du tänker dig så kan du säkert "fuska" och göra korsett och klänningsliv i ett, men ska man vara HK så var ju korsetten ett basplagg för kvinnor under den tiden. Klänningarna hade ju också nästan alltid några korsettben i livet för att ge extra stadga utöver korsetten.

Men ge gärna förslag (bilder) på vad du tänker på för klänning, så kanske vi kan spåna tillsammans kring hur man kan "fuska" utan att det syns!
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 17:36   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Korsetten funkar alldeles utmärkt då jag står, men sittandes på marken kommer den ju att ta emot på höftbenen och jag ser inte hur man kommer undan detta eftersom korsetten liksom sitter där den sitter..

Mer exakt tänker jag mig en polonaise enligt diagram XXI i Norah Waughs The cut of womens clothes 1600-1930. Har du inte den boken så är det en kort variant (slutar kanske 50-70 cm nedanför midjan) och vad jag kan se (de har bara en bild på hur baksidan ser ut) så knäpps den "fullt" framtill, dvs ingen stomacher behövs (tror jag, jag har inte funderat färdigt än ). Jag ska också ta mig en funderare på om det inte kan vara värt att uthärda korsetten under en picknick ändå.. Kan ju förstås sy in en del stål så att det är möjligt, men inte nödvändigt, att bära den utan korsett. Hm.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 20:35   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Fast, längden på korsetten framtill ska ju vara sådan att den _inte_ går emot höftbenen när man sitter ner... Är det inte bara så att du behöver en kortare korsett?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 22:03   #5
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag är böjd att hålla med Helena. Men det beror förstås på vilken sorts korsett du har? (Men oavsett så ska den inte göra ont när man sitter ner.)

Den boken har jag förstås inte.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 12:18   #6
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
morrflickan >>
Det låter som om din korsett inte riktigt sitter som den skall. Jag kan sitta i min 1700-tals korsett utan obehag.Men för att svara på din fråga om polonaisen...jag har nyligen fått lära mig att polonaiser inte sitter lika tight framtill som tex en anglaise eller en francaise.

Det gör att du bör kunna komma undan med att ha ett tajt liv under även om jag skulle föreslå att du renoverar din korsett istället.

Det är svårt att se passformen på den här bilden också men här ser man ju lite mer av fronten.Om man tittar på hur tyget beter sig kring hennes ärm fram så ser man att plagget inte är tajt. Just den här polonaisen har ju en "turque" front också men passformen skall vara detsamma även på en hel front.

Förresten så är jag själv också sugen på en polonaise ur den boken fast jag har spanat på Diagram XXIII, dvs jackan från 1780.
Den verkar dock sitta något mer tajt med tanke på hur Norah har ritat bilden på den.
/L
Bifogade bilder
 
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 17:38   #7
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Hmm. Kanske får be någon som är mer haj på 1700-talskorsetter titta på den när den sitter på. Men den är inte obehaglig, den gör mig bara mer orörlig. Kanske skulle den vara något kortare i livet, kanske. Jag har en bild i mitt galleri, http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=59186&set=lp, men det är ju inte den mest detaljerade bilden direkt...

Lithia: Tack för bilden! Det är ju en söt front och den förklarar mönstret lite mer! Ser ut som att det får bli ett liv som matchar kjolen till också då. (Och ja, jag dreglade lite över XXIII också. Men med historiska dräkter blir det verkligen en sak i taget, så lång tid som de tar att få klart...)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 13:50   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Hmm, av vad som syns på den bilden ser jag inga alarmerande passformsproblem. Det är ju svårt att se hur den sitter i förhållande till din riktiga midja men den ser inte hyper lång ut iaf.
Att man blir mindre rörlig i 1700-tal går ju inte att komma ifrån. Jag kan inte lyfta armarna mer än axel höjd i min pet en l'air tex, då säger det "knak" i ärmsömmen

Ja, jag tror det kan vara en bra ide med ett matchande liv eftersom även en hel front är lite lös och rör sig. Jag hade jättebra bilder på en uppsydd polonaise där man tydligt såg passformen men jag har inte full koll på vilken hårddisk de befinner sig på nu.Jag vet att de låg länkade på historicalsewingforum men det ligger nere för tillfället.

Jo, dräkterna tar tid och måste få göra det. Jag stressade ihop min pet en l'air och den blev bra men det var ju inte så kul direkt, man hinner ju inte njuta av sömnaden
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 14:05   #9
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Jag ser inte heller några uppenbara problem med passformen på korsetten, men funderade på om du kan korta av korsettbenen lite kanske? Alltså om de "petar" dig i höften när du sätter dig ner. I en kanal som är 20 cm måste man ju inte ha ett korsettben som är 19 cm utan det kanske räcker med 15 cm? Då borde det bli lite mer rörligt när du sätter dig och ställer dig upp.

Angående att stressa... Jag sydde min sena renässansdräkt (den gröna med pipkrage som finns i mitt album) på 1½ månad förra våren. Inklusive pärlorna. (Typ 4000 st.) Jag la till några fler pärlor under sommaren, men på det stora hela jobbade jag från april till maj med den. Det var svettigt! Och jag hatade den i mitten på maj, men hade deadline 24 maj så jag var tvungen att fortsätta... Såhär i efterhand känner jag att jag hade kunnat göra den mycket bättre, men med den tiden jag hade på mig så blev det som det blev. Kontentan? Stressa inte i onödan! Låt det få ta tid om det måste, så korta deadlines är ingen hit.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons