Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-08-11, 12:53   #1
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Broderade Knapphål

Hej,
jag tänkte brodera knapphål på en väska. Det är ett vändbart lock. Ska jag använda brodertråd? Vill använda samma melerade tråd som jag broderat med. Jag funderar på att använda vattenlösligt underlägg, för jag tror att undersidan bli snyggare då locket ska vara vändbart.

andra tips mottages tacksamt? Jag har ett pfaffknapphål, men det kanske finns några freebisar eller fina köpehål?

hälsningar Monica
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 15:09   #2
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag har sett en del fina att köpa men inga fria, finns på www.emblibrary.com. Många är gjorda så att knapphålet ingår i broderiet t.ex fjärilens kropp o.s.v. Själv har jag några inbyggda i min broderimaskin Musse Pigg, Mimmi och Nalle Puh, men tycker att de är ganska stora.

Annars finns det mycket fint man kan göra med knapphål som jag sett på nätet, sy med jämna mellanrum runt en tygpåse och trä ett fint band igenom t.ex.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 15:37   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Fria mönster vet jag inte på rak arm, men angående tråd skulle du kunna använda vilken tråd som helst!

Jag skulle nog ta en som är stark! Och köra samma färg på undertråden som ovantråden! Dock ser man inte mycket av undertråden eftersom den blir smalare men det vet du ju redan!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-11, 17:27   #4
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Smile Brodertråd kanske är för svag?

Tack för svar!

Citat:
JohannaSoreke skrev: Visa inlägg
Jag skulle nog ta en som är stark! Och köra samma färg på undertråden som ovantråden!
Hmm Jag tycker att mina brodertrådar är lite svaga, använder SULKY och att de inte håller för knapphål.

Jag får testa lite, knapphål tar i varje fall inte så lång tid att brodera. och håller det inte, ja då får jag sy mig en ny väska..............
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 06:35   #5
laika laika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 273
Knapphål

Sök på knapphållsbroderi så kan du hitta mera

Senast redigerad av laika den 2009-08-12 klockan 06:37. Anledning: felstavat
laika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-12, 07:47   #6
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Nu har jag sytt tre knapphål (eller 5)

Jag letade runt på nätet på Buttonhole Machine Embroidery och fick massor av tips.

Jag broderade mina knapphål i går kväll. Jag använde min melerade brodertråd, för att det skulle passa bäst med resten av locket. Jag använde 4 lager vattenlösligt.

På det första knapphålet blev undertråden ful och det märkte jag inte förräns hela knapphålet var broderat. (Man skulle ha en liten kamera eller spegel vid undertråden för att övervaka den......;-) ) Så det var bara att sprätta upp och det tog 1 1/2 timme att få bort stygnen. På nästa hål så hamnade det inte rakt med det andra trots att jag hade mätt och fixat (grrr). Så det fick sprättas också. Tygetblev inte så snyggt, men jag klarade det utan att det gick sönder.


Kom på att jag ändå inte kan vända locket eftersom jag har ett magnetlås. Men nu har jag snygga kanpphål på undersidan också. Nu hänger locket på tork hemma i väntan på att jag ska sy de sista handstygnen och sätta på magnetlåset.
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons