Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-05-23, 14:21   #1
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
Unhappy För stort och för litet

Jag har ett problem när jag ritar mönster på tighta kjolar/klänningar/byxor med storleken över höften o stuss. Tex när man ritar ett mönster till en klänning så utgår man ifrån grundmönstret o ritar sedan ut bredden på höft o stuss där de skall vara. problemet med mig är att jag inte alls är så kurvig i sidan, utan det är mer min rumpa som är stor. det resulterar i att jag alltid måste ta in klänningen/kjolen i sidan, trots att måtten stämmer, samtidigt som det stramar över rumpan. det är väldigt irriterande.

hur ska jag göra för att lägga ut mönstret baktill? minska insnitten, eller har ngn ngt förslag? jag hoppas att ni förstod problemet.

//Olyckla
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-23, 16:19   #2
orange_angel orange_angel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 64
Så här skulle jag göra.
Gör sidsömmen rakare och insnitten bak större. Stussvidden och midjevidden måste ju fortfarande stämma med dina mått.
orange_angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-23, 19:25   #3
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
borde jag inte minska insnitten? för om jag gör det rakare i sidan så blir det ju förlitet, o gör jag insnitten större så tar jag ju bort ännu mer, jag vill ju ha större baktill..

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-23, 19:38   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Frida har nog rätt. Om du tänker så här att du har ett rakt tygstycke som sitter lagom runt om över stussen. Sedan ska du ta in för att få en bra midja. Då måste du ta in mest ovan för stussen om rumpan är stor och putar ut, i sidan behövs det inte tas in så mycket eftersom du är rakare där. Jag har också stor rumpa och jag brukar alltig få ta in på det viset. Vet inte om det blev så mycket klarare, du får kanske testa på nåt billigt tyg.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-23, 23:28   #5
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
För stort eller för litet

Hej Vintervild,
Om du ritar av mönster från en tidning finns det ju olika storlekar. min rumpa är också stor i förhållande till överkroppen ,Jag kombinerar mönsterstorleken så att överkropp tex nr 42, midja storlek 40,höft 44. Jag använder alla tre mönsterstorlekar och kombinerar ihop dem, Visserligen har jag kollat måttena så de passar .Därifrån är det relativt enkelt sen att justera intagningar.Personligen tycker jag att detta system är bra men det finns säkert andra bra lösningar.Andra mönster passar helt som sådana med samma storlek. Beror mycket på mönstret. Lycka till. h. Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-24, 09:17   #6
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
jag ritar mönster själv, men tack för tipset ändå. jag tror jag har listat ut hur jag ska gå till väga nästa gång

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons