Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-08, 09:46   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Köper vi inte svenskt längre

En sak jag funderat på en tid när jag läst här i forumet. Det är symönster och stick/virk mönster på engelska. Varför kan man inte köpa på sitt eget modersmål så man begriper? Finns dom inte att tillgå eller? Att som lite mer avancerad hantverkare ge sig på främmande språk kan jag förstå. Men som relativt nybörjare så förstår jag det inte. Det tar väl lite udden av att lyckas med projektet att inte förstå. Eller är det tvärtom att det är en stor utmaning?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 09:52   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Personligen känner jag att det är en fråga om tillgång.
Jag tycker det finns mindre och mindre svenska mönster att få tag på. Även svenska sajter har mönster på engelska numera.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 10:07   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Är det inte läge då att vi trycker på dom så vi får tillbaka vårt språk? Inte för jag har något mot engelska språket men vi bor ju ändå i Sverige och har vårt eget språk. Personligen skulle jag aldrig köpa ett obegripligt mönster på engelska. Never! där går gränsen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 10:20   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Kan inte annat än säga att inte heller jag tycker det finns så många mönster på svenska att tillgå. Inte när det gäller lösa mönster i alla fall. Hittar man en modell man gillar så köper man mönstret oavsett språk det är skrivet på är en annan gissning.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 10:42   #5
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag personligen tycker att det känns mycket trevligare att kunna välja på hela världens utbud istället för bara lilla Sveriges. Allt jag önskar är jag kunde flera språk så jag inte var begränsad till bara svenska, engelska och finska när jag letar sömnadsrelaterade hemsidor och böcker.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 10:43   #6
avslmedlemskap100218 avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Och är man ute efter gratismönster blir utbudet dessutom ännu större på engelska. Svenska är ett litet språk.
avslmedlemskap100218 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 10:51   #7
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Dessutom, om man letar efter till exempel simplicity- eller new look-mönster på nätet och hittar ett så får man hålla tummarna hårt och hoppas att det är ett mönster som överhuvud taget ges ut i Sverige. Har varit med om att hitta det perfekta mönstret på nätet och sedan leta mig blå efter det i tyghandlarens mönsterböcker... och självklart visade det sig att det inte gavs ut i Sverige. När jag sedan upptäckte att jag kunde köpa mönstret från USA för mindre än halva priset (inklusive frakt och sånt) gentemot vad min lokala tyghandlare tar, så var inte valet så svårt.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 11:20   #8
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag tycker väldigt illa om att gå i affärer så därför köper jag ofta mönster på nätet och då från utlandet. Då blir det på engelska. Ett stick- eller virkmönster skulle jag dock inte klara på engelska men sådana klarar jag knappt på svenska heller.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 11:47   #9
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Personligen handlar det om kostnaden samt utbudet. Ska jag köpa mönster så är närmaste stad, som har ett bra utbud, Borås.
I Falköping säljs inga mönster alls.

Beställer jag från England eller USA är utbudet mycket större samt betydligt billigare, ofta hamnar snittpriset på max en 50 lapp per mönster och då är frakten inräknad. Smidigt oxå att få de hem i brevlådan direkt.

Språket är inget jag tänker på, beställer även dvd boxar från England till ett pris som är en bråkdel av vad det kostar här.

Kruxet med utländska mönster är väl möjligen då att vissa termer inte ingår i vardagsspråket och därför kan bli lite svårare att förstå.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 22:08   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Sen beror det ju helt på hur man väljer att se på det också. Kollar man igneom morsans gamla (60-70tal, tror jag) burdatidningar så var dom på tyska och inget var översatt alls. Morsan kan massor av sömnadstermer på tyska vid det här laget
Så vissa saker blir lättare och lättare att begripa också. Utvecklingen går åt båda hållen och det gäller att inte bli för selektiv med vad man ser.

Sen tycker jag personligen inte att engelska är något svårt språk och med forum som det här är det ju enklare än det någonsin varit tidigare att ta reda på vad den där enstaka termen man fastnar på, heter på svenska.

Jag hade hellre kunnat fler språk än önskat att mer översattes. Varför begränsa sig, liksom.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 10:56   #11
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag köper också helst utifrån pga priserna. har inte ekonomi till att kunna klara det annars. Jag har också min mors gamla tyska burda, så jag kan också dom flesta tyska sytermerna vid det här laget. Sedan har jag dessutom tre st burda international på spanska. Tog ett tag att komma på vad allt hette där, men med lite vägledning av hur det ser ut och vad man kan sedan innan så gick det med. Vi lever så pass internationellt idag med utbudet från internet, så jag har svårt att se varför man ska behöva begränsa sig. Språket har aldrig varit problem för min del.Utbudet är ju också betydligt större när man söker sig utanför Sverige, då är man ju inte beroende av vad dom svenska butikerna behagar att ta in. Vi köpte 90% av julklapparna utifrån i år. Kom undan med en bråkdel av vad det skulle kostat att försöka få tag i det här i Sverige. Mitt förstoringsglas som jag fick skulle gå på 259:- plus frakt här, men vi gav 89:- inkl frakt från England. Gav lite mer utrymme till annat.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 11:02   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Om man ska sammafatta min fundering då så...
Det är för dyrt här hemma
Det finns inte att tillgå

Låter ju lite skrämmande när vi ska gynna vår egen handel...hmmm.
En ny affärsidé
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 09:40   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja visst ska man försöka gynna svensk handel, men om det inte finns så finns det inte.

Engelska är lätt, jag försöker ibland traggla med japanska mönster! Då är det bara att försöka "läsa" mönsterdelarna, och inte läsa texten då jag bara kan 2-3 st japanska tecken. Tack och lov så är just japanska mönster+beskrivningar väldigt visuella med jättebra beskrivningar och symboler. Så som sömmerska är det ju bra om man jämför med t.ex. svenska mönster som har förkärlek för beskrivningar i textform. Ta bara virkmönster och stickmönster. Allt är i symboler i diagram, även mycket enkla mönster, vilket inte precis är vanligt på svenska och ens engelska mönster.

Som exempel: (just det här är avancerat och man kan ibland se liknande diagram i svenska/engelska mönster, men i japanska har även raka enkla mössor i slätstickning diagram!)
http://purlyshells.blogspot.com/2007...t-pattern.html
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 11:43   #14
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Lite "off topic" (som man säger i andra forum...)
Var hittar du japanska mönster ?
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 13:03   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
De kommer i böckerna jag köpt.

Hittills har jag bara symönster till dockor och symönster till små mjukdjur, men det finns böcker om precis allt möjligt roligt. Ja, allt möjligt! Även nya hobbies du aldrig hört om tidigare.

Man kan köpa böckerna från olika ställen. ebay är lättast att hitta, men brukar kosta ca dubbelt så mycket som originalpriset. Om man vet isbnnummer kan man köpa från amazon.co.jp men det är lite pill att beställa därifrån pga språket

Finns fler ställen, t.ex. sidor som säljer saker som hör till den hobbyn som avses.... T.ex. www.superbuzzy.com som säljer japanska tyger har lite böcker. (där verkar böckerna ha originalpris eller inte alltför stora påslag)

dessa böcker kallas för mook. Ordet är typiskt nytt japaskt, ta något på engelska och gör om det och ge ny betydelse. Just mook betyder det någonstans mellan magasin och bok, = mook! På svenska kan man säga, pocketbok i storformat. Eller softcover på engelska.

Här finns det en "katalog" över böcker så man kan få reda på isbn-numret: http://www.craftlog.org/craftingjapanese/
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons