Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-17, 13:39   #1
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Mönstret placerar sig fel i ramen.

Vad har hänt över natten med min Janome MC11000???? Igår gick ju broderifoten sönder, men den är ihop limmad med superlim och hoppas den håller tills nya kommer.
Men nu tänkte jag fortsätta med lace-lyktan och sätter motivet i ena hörnet av ramen för att spara på plasten lite. Motivet ligger 1cm in i broderiytan så den ligger inte för nära - alltså på samma ställe jag broderade första sidan utan problem igår.
Nu hamnar nederkanten 3cm upp och ytterkanten går inte att brodera då ramen tar i foten,saknas ca 1,5cm.
Fattar inte vad som hänt över naten då maskinen varit avstängd!!
Lyktan kan ja ju brodera klart om jag lägger den i mitten på plasten/ramen, men vad händer sen om jag vill brodera nåt som täcker hela ytan 200x200????? Kan någon förklara detta fenomen för mig??
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 14:47   #2
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Kan det vara så att maskinen känner av fel båge? Stänga och starta om kanske? Men det har du säkert provat.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 15:22   #3
Annastigsson Annastigsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 250
Dom flesta maskiner kan nog kalibreras,prova det,dock kan jag inte janome,men det står kanske i instruktionsboken eller fråga nån som har en sån maskin.
Annastigsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 15:29   #4
lilcar lilcar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 52
USCH, vilken otur du har denna vecka. . Just när man har som mest att göra så strular det. Hoppas det löser sig för dig så du hinner göra det du ska. Håller tummarna
lilcar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 19:41   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag får direkt samma tanke som Barbro, att maskinen får för sig att du har en annan (större) ram än den du har. Hur din maskin känner av ramen ahr jag däremot inte en aning om! Jag vet att på min urgamla Bernina kunde man säga åt maskinen att gör en extra koll av vilken ram som satt på, eftersom den ibland fick för sig att jag hade stora ramen fast jag inte hade det.Då gjorde den en sorts "trace", och tryckte man då ner ett av hörnen lite hade den lättare att uppfatta ramen. Kan det vara något sådant?
Satte du upp motivet i hörnet efter att du slagit på eller låg det sparat så sedan förut? Om du flyttade upp det och maskien trodde att du hade stora ramen tillät den dig att flytta mer än du skulle fått göra om den uppfattat ramen rätt.
Om det nu verkligen är största ramen su använder faller förstår allt detta svammel...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 19:44   #6
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Jo jag använder största ramen 200x200, och jag broderade samma mönster igår kväll. Stängde av maskin, och satte på den i dag och skulle brodera samma mönster oförändrat...och så ville den inte alls. Fattar inte ett dugg vad som hänt över natten.
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 19:52   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Usch vad skumt! Ja, har man största ramen och det här händer... då blir man ju tämligen ställd! Och lite orolig, för tänk om man skulle missa att kolla och så slår det i ramen... Huvva ligen!

Kan bara hoppas probelemt löser sig lika plötsligt som det uppstod!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 19:31   #8
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Ingen är gladare än jag.....idag så fungerade maskinen precis som vanligt!!! Broderar precis där den sak!
Fick den julnoja????
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 19:43   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Vad skönt att höra! Ja, det var nog lite julnojja!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons