Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-27, 18:23   #1
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Question Mönster på CD - Har någon provat det ?

Hej!

Har precis beställt en CD med mönster från sewingpatterns.com. (Jo, jag har läst varningen om att företaget är krångligt ibland, men bestämde mej ändå för att testa)

Skulle vara roligt om någon som provat kan dela med sej av erfarenheterna ! Antar att det blir ett himla printande och tejpande för att få ihop delarna. Har möjlighet till A3-utskrifter så det kanske kan underlätta.

Funkar det bra ? Nåt speciellt man skall vara uppmärksam på ?

Tror mönstret heter LEKO. Har aldrig hört talas om det märket, men det kanske bara finns i CD-variant.

Hälsningar från Ninni
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 20:07   #2
Anne-Lie Anne-Lie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 199
Spännande att höra vad du tycker om det, har funderat på det men inte beställt ännu!
Anne-Lie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 21:22   #3
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Åh, spännande! Hör gärna av dig om hur det är. Jag har nämligen en rejäl printer på jobbet som jag kan skriva ut mönster på, till och med helskurna klänningar
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 18:00   #4
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Jodå, jag ska testa och berätta om/hur det funkar. Jag drar storlek större så jag får nog gå till grabbarna på CAD/CAM-avdelningen på jobbet för att printa helskurna modeller....

Har köpt en hel del tyg i Asien och ville ha litet nya basmodeller och sätta igång att sy till mej själv. Enligt beskrivningen till CDn anger man bara fyra mått och sen anpassas mönstret. Verkar plättlätt, men vi får väl se hur det funkar i verkligheten...
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 20:09   #5
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Det här är riktigt roligt !

CDn levererades efter två veckor och glad i hågen drog jag igång programmet. Något underliga och föråldrade menyer och kommandon, hjälptexter som länkar till sidor som inte finns osv.

Jag angav fyra mått (längd, byst, midja, stuss) och sen valde jag en enkel kavaj utan slag. Jag fick trixa en stund innan jag fick kläm på hur det fungerar, men har nu printat ut kavajmönstret. Det blev 24 A4-sidor, tydligt märkta med nummer och passmärken och lätta att tejpa ihop till en helhet. Har jämfört måtten med en kavaj jag köpt i USA och det stämmer ganska bra.

Litet trixigt eftersom en del mått anges i inch och andra kan jag välja om jag vill ha metriskt eller inch. Funktionen för att lägga ut mönster på tyget och jag ännu inte riktigt blivit kompis med. Så här långt är jag nöjd och det är roligt. Häftigt med tillämpad CAD-teknik för sömnad.

Återkommer med rapport vartefter jag strävar vidare om någon är intresserad.

/Ninni
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 20:14   #6
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Vad är det för grundprogram? Är det CADbaserat, så du får en lightvariant av det, eller är det bara en "tittversion"? Dvs kan du ändra i mönstrena själv?

Som sagt, spännande!
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-11, 20:37   #7
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Det är bara en viewer och inget går att ändra i mönsterdelarna Utlägget av mönster på tyget går att ändra, men det är det jag inte riktigt fått kläm på ännu.

Något är konstigt med utskrifterna också. Jag har två laserskrivare och en bläckstråle. Ingen av laserskrivarna ville ta emot utskriften, endast bläckstrålen. Jag ändrade på en del inställningar och helt plötsligt kom en laserskrivare igång. Vet inte vad det var som gjorde susen, men nu funkar det.

Man får ta det som en utmaning...
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-24, 19:39   #8
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Lägesrapport från mitt mönster-på-CD-projekt

Har inte haft möjlighet att sy på ett tag och skulle nu ta itu med en jacka från mitt CD-mönster.

Som tur var klippte jag till av ett gammalt UFO-projekt för att testa storlek mm. Vidd och längd är OK, men ärmen är för trång.

Ni vet hur det är ? Trots att man håller på med ett provplagg så blir man besviken när det inte bara blir bra från början och man kan klippa till av det riktiga tyget. Ett ljuvligt, mönstrat tvättat linne. Men, det är väl ingen panik med vårkläderna, termometern visar -10 här utanför....

Har på känn att en del mönsterdelar inte förstoras korrekt när mönstret anpassas till måtten. Underärmen och fram/sid-delen känns litet för små.

Jag kämpar vidare och ritar om mönstret.

Nån mer som testat LEKO Pattern on CD ?
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons