Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-26, 18:50   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Smörjmedel

Hej!

Var kan man köpa rätt smörjmedel till symaskin? Då pratar jag inte olja, utan fett.

Min symaskin krabbar nu igen så jag tänkte att det nog är dags för service igen. och jag är inte pigg på att experimentera och leta efter reparatör/servicegubbe som gör jobbet bra. Testat 2, värdelösa båda, mest uppenbara var att han den senaste inte ens städat bort igengrodd ludd (på högra sidan, den sida normalt folk inte öppnar) och att hela symaskinen DRÖP av olja (så pass att det blev stora pölar överallt), så det säger mycket om hur "grundlig"/noga han var.

Jag tänkte att eftersom jag redan "lagar" symaskinen själv efter klåparna(justerar/nollställer osv) och jag har manual för det så varför ska jag betala för någonting så "basic" som service? haha!!

Det och att det är hopplöst jobbigt att kånka symaskin i kollektivtrafik, att vara utan symaskin, att det känns i plånboken, osv. Ni kanske förstår vad jag menar?

Oj nu blev jag lite grinig som vanligt, haha!!! Sorry!

EDIT: kanske ska tillägga att det är en gammal hederlig mekanisk maskin. Skulle aldrig våga mig in på att laga en ny datormaskin.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-26, 20:29   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag har hört att numera använder man Silicon o smörjer med. MEn vet inte hur det är att använda till "gamla" maskiner.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 09:28   #3
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag bor ihop med en bilmekaniker och har knyckt lite fett av honom, han säger att det spelar ingen större roll vad det är för fett bara det smörjer... Han hade nog köpt detta på biltema..
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 13:19   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Nu säger jag emot de andra.
Använd bara symaskinsolja av god kvalitet.
Det finns en anledning till att oljor
har olika användningsområden.

Vet tex att husqvarna rekommenderar bara sin egen olja
till sina maskiner.
Vilket nog mest är försäljnigstrick, men använd rätt olja
är mitt tips. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 13:26   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Faktiskt så har även fett olika användningsområden och viskositet. Skulle nog inte mata maskinen med fett anpassat för bilar. Utan annat fett skulle jag då istället ta vitt vaselin som är nog så tjockt och fett och förmodligen inte fräter på detaljer och gummi.

Min gamla HQ vill bara ha olja och den har överlevt sedan 1958 på det, så varför fett?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 14:41   #6
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Har aldrig använt symaskinsolja till min symaskin (har inte tänkt på det)....men det slog mig förut att är det något jag behöver göra? Har tittat i instruktionsboken o där står det ingenstans om att man behöver använda olja....det står bara att man ska sopa rent i maskinen (precis gjort detta). Är det så att jag kanske inte behöver olja till min?? Har en husqvarna prisma.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 19:43   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
De allra nyaste maskinernas manualer säger att man inte ska olja alls, men itsället att man måste lämna in på service varje år. Så det är nog där de får oljning. (och för att få ut pengar från kunder)

I halvnya brukar det stå att man ska smörja på ett ställe bredvid spolkapseln.

I äldre och goa maskiner finns det röda prickar där man ska dutta på olja.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-08, 20:49   #8
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Min maskin är ju inte direkt ny....80-talet nån gång. Ser dock inga prickar någonstans eller något sådant. Har aldrig lämnat in den på service heller! Fungerar utan problem dock. Har dammat rent den o skruvat isär vid spolen, så nu är den ren o fin i alla fall
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons