Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-24, 12:16   #1
_ninis_ _ninis_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 7
Julpynt att göra själv?

Jeg har farit runt som en skottspole på lunchen idag för att hitta stilrent, inte för tomtebeklätt julpynt (då min sambo säger att han sedan födseln varit allergisk mot detta..)
Det ska inte heller vara för krusidulligt och glittrigt.

Svart, Vitt och Rött är temafärgerna och nu undrar jag om ni medlemmar har några egna enkla tips på hur ni gör..?

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:...aker%2B701.jpg

Två stycken liknande dessa söta hjärtan har jag knåpat ihop i helgen, men det krävs mer än så för att skapa julstämning på 67 kvadratmeter!

Hjälp mig!
_ninis_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 14:21   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Panduro har en hel del julpyssel som inte behöver vara glittriga och alltför mycket "Tomte" om man inte gillar det.
Jag tycker att de har det mesta här, men tyvärr är priserna lite för höga på vissa saker.

http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS220R


Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 14:22   #3
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
De hjärtanen var ju jättefina.
Jag själv brukar köpa brett sidenband och knyta rosetter runt ljusen på ett par ställen.
Annars har vi faktiskt bara jultomtar i porslin som min svärmor målar. Någon kudde i soffan med julmotiv brukar det oxå bli.
Mer kan jag inte ge dig tips om.
Önskar dig en trevlig resa fram till jul....
Det ska jag ha, för det är ju alla förberedelser innan som är mysigast, tycker jag.
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 14:36   #4
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
filt i valfria färger kan man använda och skära ut motiv i med pepparkaksformar som mall. Gubbar, grisar och renar och allt vad som finns - själv har jag flygplan, tåg och kalle anka-fötter...
Vill man göra gubbar i brunt kan man tråckla "kristyr" med tjock tråd runt kanterna.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 14:47   #5
_ninis_ _ninis_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 7
Jag håller med och tackar för tipsen. Det är inte jag som hyser agg mot tomtar, jag tycker snarare att det är ganska fint, men tydligen så är det en sån sak "som man är två om".

Jag ska kolla på panduro, vi har det här i stan, om jag kan hitta något fint, men jag håller med, det kan vara lite dyrt.

Som sagt, det är förberedelserna som är det mysiga.. Har köpt doftljus med pepparkakslukt- för oss som bränner allt bara genom att titta på ugnen.
Idag är det bara en månad kvar hörni!


_ninis_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 15:50   #6
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Wink Julpynt

KOlla på sidan www.skapligtenkelt.se där finns en hel del olika pynt att göra.
Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 16:43   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Så mycket pynt behövs inte för att få julstämning. Jag har i stort sett lagt ner det och har allt i lådor i källaren där ligger alla tomtar året runt.

Det som krävs (enligt mig) är julgardin, julgran och massor av ljus sen är det julstämning. Lite doftljus med kanel och kryddpeppar förståss.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 21:16   #8
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Jag håller med Delfintua, det är ju inte bara tomtarna som räknas. Jag har inte särskilt många tomtar, speciellt inte förrän runt den 20:e, annars kräks jag på dem innan julafton ens har varit...
Däremot har jag många ljus och andra saker som är jul för mig. Fina ljusslingor i klara vaser t ex. Du kan även göra som jag och köpa billiga "trefotsljusstakar", du vet sådana med en stor kula som står på tre små kulor, ofta kurbitsmålade. De finns ofta jättebilligt på loppisar såhär års, och man kan måla om dem så de blir mer stilrena, men i rätt färger.
Röda dukar och röda gardiner ger en julig känsla, även om det inte är tomtar på tyget. Dessutom kan man t ex lägga fina julgranskulor i en fin skål/vas som pynt.
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 05:41   #9
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
vi har bara två tomtar framme, den ena är bara 4 cm hög och är en present från en bekant som gör tomtar av små stenar och den andra har min sambo gjort av en träbit i skolslöjden. Gran ska vi ha för första året nu, men det är mest för att se om sonen tycker att det är roligt. En liten, liten plastgran som bara är 120 cm hög blir.

Annars är det ljusstakar och stjärnor, och så har jag hängt nåt roligt pynt i fönstret istället. Tomtar är inte nödvändiga alls, det finns många andra roliga pynt.

Kolla på Rusta också - billigt pynt, och det finns julgrans"kulor" i form av verktyg, ölglas, champagneflaska mm.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 08:46   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Köp brett rött sidenband och röda piprensare.
Vik (inte knyt) en rosett förankra på mitten med piprensaren.
Änden på pirensarna använder du att sätta fast dem i granen.
Snabbt, enkelt och snyggt /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 21:45   #11
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Det går att göra blommor av servetter, vik i hop en servett, riv bort ca, 1cm, vid vikningen, den behöver du senare som ett band.
vik nu servetten i 1cm fram och tillbaka, knyt fast den delen som du rev bort i mitten, nu börgar det roliga, du ska sära på alla lagren dra försiktigt ett lager i taget mot mitten, Du kan använda dessa som servetter vid dukning eller göra som jag till addvent, knöt fast några i en torr kvist, (då behövs annat material till bandet) kram Helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons