Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-25, 09:30   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Skillnad på foder i polyester respektive acetat

Halloj!

Sitter här och funderar på skillnaden mellan foder av 100% polyester respektive 100% acetat (satin foder).
Båda är ju glansiga och fungerar som foder men vad är skillnaden?
Visar sig nämligen att fodret av acetat (satin fodret) är 250% dyrare per meter än polyester fodret.

Kan någon hjälpa mig med de olika karakteristika för dessa foder? Något borde det ju vara som gör acetat fodret 250% 'bättre' än polyester fodret.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-25, 17:52   #2
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!

Ett tyg i accetat blir ej statiskt laddat såsom ett tyg i polyester kan göra. Risken med ett polyesterfoder är att plagget hänger sig dels mot fodret och detta i sin tur mot de plagg du kanske har på dig under. Med ett accetatfoder slipper Du mycket av dessa problem.

Om Du inte visste det tidigare är accetat en biprodukt som kommer från den cellulosa som framställt ur trä vid pappersmassetillverkning. Således ett naturmaterial.

Om nu detta kan motivera det höga priset på ett accetatfoder är väl tveksamt.

Ha en bra dag vid symaskinen
Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-08, 15:29   #3
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Kvaliteten

Det här är visserligen en gammal tråd, men då jag kämpar med ett foderproblem (kan man använda kinesiskt silke som foder) vill jag ändå svara. Min erfarenhet är att acetatfodret blir mkt snyggare och ger en känsla av lyx när man fodrat ett plagg. Polyester ser enligt min uppfattning "billigt" ut och skrynklar sig lätt. När jag ändå har lagt ner en massa jobb på att sy ett plagg så unnar jag mig numera satin. Kanske kan man komma över det billigare på ebay eller liknande. Sen var det här med siden och om det går att ha som foder och om det i så fall är starkt nog. Men det får jag kanske ta upp i en annan tråd.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 13:45   #4
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Jag upplerver även polyster som mer "svettigt" att ha på sig, än acetat/viskos. Fast det är ju bara min åsikt.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 16:36   #5
Tantara Tantara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 16
Jag har också upplevt att en underkjol i polyester kan krypa uppåt och lägga sig runt midjan. Vilken vidrig känsla! Själv tycker jag bäst om acetat.
Tantara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons