Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-09, 17:22   #1
astu astu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 35
Question Mystiska trägafflar!!!

Har frågat textilkunniga i min omgivning om dessa mystiska trägafflar men ingen vet ... nu kanske ni här på sysidan vet bättre.

Trägafflarna som är 2 till antalet och 4cm breda mellan de två piggarna och cirka 15 cm långa och ganska platta i trä. de fanns i ett syskrin och jag får för mig att de har med garn att göra - kan ju vara åt skogen fel, så snälla hjälp mig
Bifogade bilder
 
astu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 17:33   #2
carinabwallin carinabwallin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 66
Hej

Var glad för dem. Jag har funderat på att försöka snickra en själv. Man påtar snoddar med en sådan gaffel. Jag har bilder på det i en bok som heter Band på många sätt från HV konsulenterna ISBN 91-534-0450-5.
carinabwallin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 17:39   #3
astu astu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 35
Det gick snabbt - denna sida är fantastisk, nu undrar då jag hur en påtad snodd ser ut - kan man önska en bild??
astu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 18:20   #4
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag tror att det är gafflar till gaffelvirkning. Påt dockorna är väl runda?. (jag kan ha fel) Hittade i alla fall bild på dels en gammal gaffel och dels nya. Denna gaffeln som du visar är kortare i pinnarna, men det kan kanske kan ha att göra med hur gammal den är. dom liksom allt annat utvecklas ju och ändras i utséende. Jag har själv en gaffel någonstans i mina gömmor som också har kortare pinnar än dom på min bild.
Bifogade bilder
 
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 18:43   #5
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
De är till snoddpåtning. Till gaffelvirkning är pinnarna oftast längre och framför allt raka. Man gör ungefär som med påtdockan (den runda) fast man har bara två maskor, inte fyra. Rent tekniskt är det faktiskt en rundstickning på två maskor!
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 18:47   #6
astu astu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 35
Spännande värre ... undrar om någon har liknande gafflar som mina?
astu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 19:16   #7
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Det kallas även slynggaffel och man 'slyngar' snoddar med dem, jag själv är inte förtjust i det, blir leds, det men själva tekniken är enkel...
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-09, 21:56   #8
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Påtbrädor och påtdockor har väl alltid korta spikar. Man har ju ingen användning för långa pinnar alls vid påtning.
Den vänstra moderna gaffeln är absolut till gaffelvirkning (har sett det göras på exakt en sån).
Dom gamla gafflarna kan inte vara till gaffelvirkning, det krävs långa pinnar till det.

Mitt tips är att man gjorde garndockor med dem, genom att snurra upp garnet över de två delarna.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 07:20   #9
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Påtgafflar/slynggafflar ser ut så där.
Slitsnodden nertill på kjolen till min Häverödräkt är slyngad. Tre meter. På en sådan gaffel. Till skillnad mot påtdockan drar man åt varje maska så det blir en tät, hård snodd. Man jobbar genom att vrida gaffeln runt, ett kvarts varv för varje maska.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-10, 16:22   #10
astu astu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 35
finns möjligtvis en enkel skiss över tekniken ?? *nyfiken även på kjolfåll*
astu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 07:47   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Hittade det här i ett forum

En påtgaffel är en trägaffel med ett handtag som mynnar ut i två "piggar" i var ände. I slutet av skaftet, mellan píggarna, är det ett runt hål. Man lindar garn runt en gaffel och sen släpper av det. Så här:

Tråden lägger man i en snodd åtta runt piggarna, så att man har en trådögla på varje pigg. Man håller påtgaffeln med vänster hand. Den löpande tråden som sitter fast på nystanet ska gå framför den högra piggen. Den andra änden får hänga och dingla.

Öglan som är på höger pigg trär man över den löpande tråden och tar av den från piggen. Sedan drar man lite grann i den löpande tråden och snurrar påtgaffeln ett halvt varv medsols. Sedan börjar man om igen.

Tråden blir fyrkantig och man kan göra den hur lång som helst. När den börjar bli för lång kan man trä den i hålet på påtgaffeln och fortsätta slynga.

Men du har ju inget hål i dina gafflar...hmmm.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 17:08   #12
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det är inte alla påtgafflar som har hål. Andra har flera hål i olika storlekar för olika snoddar.

Det fins andra material än trä också. Jag har sett i plast och min egen är i ben, till exempel.
Formen kan också variera rätt rejält. Min egen ät väldigt tunn, utskuren av en "skiva" ben och är alltså platt. Och jag vet lajvare som haft för vana att tälja till en av en grenklyka när dom haft tråkigt.
Vissa har ett rejält handtag, andra nästan inget alls.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons