Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-03, 08:46   #1
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Tråd, tråd och tråd. Och andra tillbehör????!

Nu behöver jag hjälp en gång för alla!
Jag har hört att det finns olika sorters trådar men i min närhet finns bara EN försäljare och han tar bara in EN sorts tråd (Gûtermann/Sulky) som visserligen är vacker och så MEN när jag syr vissa motiv går den bara av!

Säljaren vägrar prata om andra märken och tänker definitivt inte ta hem andra så:
Vad finns?
Vad har man vad till?
Vad heter de/vilken tillverkare/säljare?

Helst hade jag velat känna och se på dem i verkligheten innan jag börjar beställa via nätet!

Finns det någon säljare i Växjö/Alvesta-trakten som har andra eller måste jag ta mig till "kära"(!) Göteborg?! Och var finns det där isf?? Jag ska så fort jag har ork och pengar skynda mig dit och köpa en over-/cover-lock nämligen och gå fler kurser mm!!

Och en sak till!!
*Under/överlägg?
Vad heter de? Och fabrikat?
Vad har man de till?
Hur fungerar de?
Finns varianter? (=olika märken?)

MYCKET TACKSAM FÖR UTFÖRLIGA SVAR!!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 09:03   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Trådtips:
Jag säger bara Robinson Antons brodyrtråd i 100% polyester! Den är mycket hållbar, går att använda till vanlig sömnad också, samt passar även perfekt till overlock och coversömmar . Jag använder alltid den när jag syr wave-sömmen på min Babylock, och då kan man även matcha med brodyrer i samma färger.
Ett broderi med denna tråd håller sig snyggt tvätt efter tvätt.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 09:06   #3
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej !
Här på sidan till höger har du reklam från maskinbroderi.se , där kan man beställa bra tråd , mellanlägg m.m. Du kan även ringa henne och fråga om råd om du är tveksam . Snabb leverans och bra grejor till vettigt pris .
Det är visserligen sulky - tråd men den fungerar jättebra för mig .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 09:07   #4
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej Gunilla !
Var köper du din tråd ? Vet att den är jättebra , har några rullar men har inte köpt fler då jag inte har något bra ställe att köpa på .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 09:14   #5
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Oj det finns ju en hel djungel med trådar där ute förutom Güterman/sulky.

Nu ville du ju känna på tråden det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, men jag beställer min tråd ifrån USA. En helt underbar tråd som jag aldrig haft problem med.
Jag använder mig av en rayontråd på 1000m då jag gillar den fina glansen som den har.
Beställer från http://www.threadart.com de har de mesta innom maskinbrodyr o frakten är inte speciellt hög fast de skickar den med flyg. Så det tar inte mer än 1 vecka från att du beställt tråden till den kommer hem till dörren. Ett + är ju att det blir betydligt billigare att köpa tråden från USA.

Ang över/underlägg finns det lika mycket där.
Om man ska förklara alla hur de funkar o till vad så blir det nog en hel doktorsavhandling.

Men underlägg har du som du fäster i bågen tillsammans med tyget. det finns olika antingen sånna du river bort efter att du broderat klart eller sånna som du stryker fast på tyget.

Överlägg finns även här flera olika men de vanligaste är väl solvy och ultra solvy. Solvy är ett genomskinligt material som ser ut som gladpack som du lägger över tyget när du broderar tex en handduk så att inte frotten "ploppar" upp genom broderiet. Ultra solvy är en tjockare varjant som man brukar använda när man broderar fsl ( free standing lace) båda dessa är gjorda av alger så när man sen blöter broderiet så försvinner detta helt.

Hoppas dethar hjälpt lite Om inte annat så finns det en helt underbar pfaff återförsäljare i Jönköping som kan förklara allt för dig. Då slipper du ju åka så långt som till Göteborg.
/Amandha
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 09:54   #6
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag har också köpt tråd från threadart. Jag köpte polyester tråd för att jag var så arg på rayon tråd som gick av efter jämna mellan rum, för att inte tala om en billig indisk tråd som jag också har som går av hela tiden. Med polyester tråden går det som en dröm att brodera, jag kan lämna maskinen och den broderar klart utan problem. Med den andra tråden måste man alltid sitta o vakta för direkt när man gick därifrån så gick den av eller trasslade. jag kan rekommendera threadarts polyester tråd iaf, har inte prövat deras rayontråd.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 11:23   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
christel skrev:
Hej Gunilla !
Var köper du din tråd ? Vet att den är jättebra , har några rullar men har inte köpt fler då jag inte har något bra ställe att köpa på .
Jag köper denna tråd på ABC Symaskiner i Skärholmen. Eftersom jag fick hela Robinsons trådställ med massor av tråd när jag köpte min senaste brodyrmaskin, så behöver jag i stort sett bara komplettera då och då.
Det är nästan bara den här typen av tråd jag använder numera.

Förut använde jag Anchor's tråd, men upptäckte att den blir förstörd efter upprepade tvättar, och så går den lättare av när man broderar. Använder denna bara till tavlor, kuddar o liknande, dvs sån't som inte ska tvättas så mycket.

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 12:07   #8
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Tack för alla tips! och varningen om Anchor! Jag har en låda sådana rullar men då vet jag! Sulkyn håller ju kanon i tvätt efter tvätt!

Jag ska försöka leta upp robinson-tråden, den verkar bra!

Jag hörde en gång att olika maskiner klarar olika trådar. Är det någon som har erfarenhet av det? Jag kör ju Hq Orchidea...

Jag har en bit av lite olika underlägg hemma men glömde hur de var: Det rivbara har jag koll på men så har jag ett som ser ut som fiberduk och en som ser ut som vitplastat papper. Vilket strök man fast? Bägge? och tvättade bort? Bägge? Det blev lite förvirrat när jag köpte eftersom säljaren babblade på och jag inte hann fatta! Dessutom hade de inte den tunna plasten (solvy?)
Vilket använder man var och hur stor bit och hur?

(Jag ska brodera en liten logga på underkläder jag syr och de är ju strechiga och små bitar!?)

Såg någonstans att det fanns nåt man broderar på och som man sedan kunde fästa på ex plagg genom att styka fast, men när baksidan är full av stygn, hur kommer "limmet" igenom då???

Hoppas på fler tips o råd och gärna butiker man kan gå till i verkligheten! Iaf en första gång!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 16:51   #9
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Var det någon som kunde hjälpa mig att förklara "underläggen"?!?
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 17:00   #10
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Du har fått ett tips tidigare här om maskinbroderi.se.
Mitt tips det är att du ringer Gisela och beställer små bitar av vad du behöver. Rådgör med henne så får du den bästa hjälpen. Sen är det bara att prova sig fram vad du tycker passar dig bäst.
Själv använder jag filmoplast,thermofilm
(plast som strykes bort, användes som underlägg på tex kökshanddikar, gardiner) tunn solvy (ovanpå fleece och frotte), och ett rivbart underlägg som jag använder mest tillsammans med klisterspray. Det är det som passar mig bäst.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 18:18   #11
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Tänk på att sätta trådrullen så att tråden inte rullar av sig och fastnar i "fästet" på trådrullen när du syr/broderar. Jag har märkt på min Husqvarna att det även fungerar bra att ha tråden stående vid sidan om maskinen för då har tråden möjlighet att räta ut sig och inte trassla så lätt.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 18:27   #12
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Ja DET har jag märkt!!!
Därför har jag en galge hängande över där jag drar tråden så glider den av och hamnar inte under och fastar!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 18:49   #13
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Kolla in Bibbis pdf där har hon förklarat kort vad man ska använda de olika mellanläggen.

http://www.sysidan.se/company/view.htm?ID=10

Tror att det bästa är att använda klisterpapper under och solvy över om du ska brodera på underkläder
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 20:44   #14
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Är klisterpapper det glansiga/plastiga som ser ut som papper? Inte som fiberduk?

Försvinner det överflödiga i tvätt eller?
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 21:28   #15
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Nej. Klisterpapper är ett papper som har ett skyddspapper som man drar bort och klistrar fast på tyget. Försvinner inte i tvätt men är rivbart så är det t.ex. ett motiv som är helt och inte så mycket tomma fält inuti så kan man dra bort nästan allt papper när man är klar.

Tror att du menar totally stable som man stryker fast. Kan funka det också till underkläderna.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons