Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-05, 15:46   #1
LovaDesign LovaDesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 26
Huskylock!

Är ny här på sysidan sedan tre veckor, men är inne dagligen och kollar vad som händer. Har läst ett flertal gånger att huskylock inte är så bra, jobbig att trä o.s.v.!!! Vill bara säga att jag haft min huskylock 680CD i ca 1,5 år och är supernöjd. Köpte den av begangnad av en kvinna som fått den i bröllopspresent tio år tidigare men endast fållat några gardiner med den och sedan ställt undan den (alla delar var inte ens uppackade). Den är 5-trådig, en tidigare variant av Huskylock 936, den enda skillnaden är mig veterligen att den inte syr täcksöm, dock syr den kedjesöm. Älskar i alla fall min huskylock, sömnadsguiden är till stor hjälp för att undvika slarvfel!

Men täcksöm vore inte fel, funderar på att komplettera med en Janome coverpro!
LovaDesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 16:01   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Håller med dig. Jag köpte en begagnad Huskylock 460ED den är 4 trådig o jag tycker tvärtom att den är lätt att trä. Bara att följa färgerna. Har en kompis som har en äldre modell o hon drar sig för att trä om den.
Men som sagt var jag är supernöjd med min.
Men det är väl som med allt annat vissa märken passar vissa människor.
Men om man nu ska köpa en så varför inte be om att få en visning av hur man trär o sen gör det själv så ser man ju om man förstår beskrivningen eller inte.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 16:54   #3
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Även jag har en Huskylock 460 ED som jag haft i runt tio år och varit supernöjd med.

Som jag har förstått det är det bara en speciell modell av Huskylock som folk tycker är mindre bra???
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-08, 08:32   #4
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Jag har en huskylock 936 och är inte helt nöjd med täcksömen. Att trä går bra, men jag behövde titta på videon några gånger för att lära mig.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-08, 08:43   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är just 936:an som flera haft problem med och då är det just täcksömmen som brukar krångla.

När det gäller trädningen så är det också just täcksömmen som är lite bökig på 936:an. Att vara tvungen att skruva bort plåten för att kunna sy sömmen känns onödigt krångligt....

De andra Husklockarna har jag för mig att de flesta är nöjda med.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-08, 09:06   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har en Huskylock 910 som jag är mycket nöjd med.
Det är inte så ofta jag behöver trä om den, jag knyter ihop trådarna och drar igenom dem.
I höstas köpte jag en Janome CoverPro 1000, den känns mycket bra.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-08, 12:13   #7
LovaDesign LovaDesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 26
Har förstått att det är 936 som är krånglig! Hade tänkt att köpa en kombimaskin men är så nöjd med min och den 5-trådiga overlocksömmen är mkt användbar. Så jag har nu bestämt mig för att utöka med en janome coverpro för täcksöm!
LovaDesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 21:55   #8
Frazza Frazza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 27
Jag är också rätt ny här, hobbysömmerska som smyger omkring och läser och försöker lära mig.

Jag har en Huskylock 936 sedan drygt ett halvår och är jättenöjd med den. Lätt att trä tycker jag, inga problem, bara att följa färgmarkeringarna. Jättefina overlocksömmar, rätt tyst av sig också när den syr tycker jag.

Att bygga om till täcksöm tar cirka 5 minuter för mig, går säkert att bli snabbare. Men om man t.ex ska byta flera gånger mellan täcksöm och overlock när man t.ex syr en tröja med diverse sömmar så går det åt nästan mer tid till att bygga om än att sy. (Just det har faktiskt fått mig i tankar att skaffa en ren täcksömsmaskin också för att bli lite snabbare men frågan är om jag kan motivera det.....)

Täcksömmen strulade lite i början med några hoppstygn ibland men nu när jag konsekvent använder 90-nål och stretch 90-nål vid trikåsömnad så går det jättebra. Har plågat den över massor med knöliga tyger och fållar bara för att prova och den tuffar på utan hoppstygn. Brukar sänka pressarfotstrycket när jag syr täcksöm.
Frazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 09:24   #9
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Tack för tipset om pressafotstrycket. Jag har inte provat att ändra på det. Har nog även haft tunnare trikånålar än 90. Får testa vidare med täcksöm. De senaste plaggen jag har sytt har blivit fållade med tvillingnål, för jag var less på hoppstygnen.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 20:08   #10
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Nu har jag äntligen blivit vän med täcksömen på min 936. Lägsta pressafottryck och 90-nålar - inte ett hoppstygn på hela dagen!

Tack för tipsen!
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 20:30   #11
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Har en huskylock 910 och en Janomer Cover Pro 1000
och trivs väldigt bra med den kombinationen. Kan ibland tycka att coverpron är lite högljudd...
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons