Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-21, 18:59   #1
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
För ägare till kartongtokiga katter

Tänkte bara lägga ut en liten varning för er med katt. Min katt är helt galen i kartonger, kartonger i alla dess slag. tomma ölplattor, skokartonger, små eller stora kartonger kvittar, man kan tydligen trycka sig ner i de allra minsta kartongerna.
Men nog om det, för ett tag sedan skulle jag och min sambo rensa vinden och tog hem ett gäng banankartonger från en butik i närheten, Kisse blev alldeles överlycklig, 24 timmar om dygnet skulle hon sitta i dom, leka i dom, sova i dom, dock höll hon sig till kattlådan när det var dags för att tömma blåsan.. Men efter ett antal dagar började hon kräkas, till slut kräktes hon blod, och vägrade äta. hon var inte öm på magen och inga andra fel märktes på henne, varken hälsomässigt eller beteendemässigt. Jag slängde mig på telefonen till veterinären och då slog det mig. Alla dessa bananer som har legat i kartongerna är ju besprutade. la fram min teori till veterinären och hon rekomenderade att jag höll koll på kisse.. kartongerna blev instängda i syrummet och två dagar senare var kisse helt återställd. Har tittat på kartongerna i efterhand å det står på dom att de är besprutade för att klara frakten.. och så mkt som hon legat i dom å sen tvättat sig så är det ju ganska självklart så här i efterhand.. men ville bara varna andra kartongtokiga katter. eller jaaa husse å matte i alla fall..
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 19:24   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Tack för varningen! Det har jag aldrig haft en tanke på! Sån tur att det aldrig varit fruktkartonger mina kartongtokiga katter fixerat sig vid!

Jag kan annars lova att det har legats i, krafsats i, tuggats på lartonger vid många tillfällen här hemma!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 12:16   #3
irene28 irene28 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 59
katrongtokiga katter

Nu förstår jag varför våran lilla Sotis har varit lite slö o kräkts, vi har banankartonger i vedboden där hon älskar att vara o bita, tuggga o ligga i kartongerna, hon är helt kartongtokig.
Tack, nu skall kartonger ner till återvinnings-
stationen.i DAG......
irene28 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-24, 16:58   #4
Leithalion Leithalion är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 11
Oj! Tack för varningen!
Jag har en kartongtokig katt och planerade att ta hem banankartonger, men då skippar jag det!
Leithalion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-25, 19:17   #5
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Och kanske ska man hädanefter lägga några extra kronor på att köpa KRAV-bananer? Ingen, varken katter, människor eller natur kan ju må bra av giftbesprutning...?/M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-25, 23:22   #6
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
En person i vår familj fick otäcka eksem på underarmarna för ett par år sedan efter att ha burit på "vanliga" banankartonger.

I vår familj äter vi bara krav/ekologiska bananer. Och Monica du har helt rätt, "vanliga" bananer sprider död och sjukdomar åt dom som arbetar på bananodlingarna och åt de vilda djuren i området. Dessutom blir jorden så kraftigt förgiftad att den blir förstörd. Otäckt!
Och vem vill äta förgiftad mat?

Förr kunde det vara svårt att hitta ekolgiska bananer i butiker men idag är det ju oftast inga problem alls. Det går framåt! OM ingen köper giftiga bananer så skulle de sluta med sina farliga besprutningar.

Vad bra Therese att du berättade om detta!!!
(Har du tipsat på kattforum också? Det skulle säkert vara välkommet. Mina katter är för övrigt också kartong-tokiga.)

Senast redigerad av Victoria_AB den 2008-02-25 klockan 23:25.
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 11:22   #7
KattQarina KattQarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 22
Thumbs up TACK

Verkligen; ett jätte stort [SIZE=3]TACK[/SIZE] för varningen! Har 6 kartongtokiga katter och det ville jag absolut inte vara med om.
KattQarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-28, 17:48   #8
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
Skönt att kunna hjälpa till. fick ett tips om att lägga ut detta i kattforum och tänkte jag skulle göra det också. Ringde till veterinären och informerade dom om ämnet som användes vid frakt av bananer. finns tydligen många kartongtokiga katter där ute:-)
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons