Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-21, 16:24   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hur byta sömsväljare på Husqvarna 2000?

Hej!

jag har fått hem en gammal orange husqvarna 2000 som jag köpt bara för färgen.. Men jag befarar att den är usel o småtrasig så jag kanske får gå tillbaka med den. (till secondhandsbutiken alltså)

Men först vill jag kika på den..

Jag har lyckat få loss sömsväljare A en sådan där plastbit, baktill. Men tyvärr så saknas det en sida i manualen, och det är just sidan där det står hur man gör det... Hur 17 sätter man in den igen och få den att välja sömmar? Jag kan bara få in den, och sen vrida på en ratt så att plastbiten åker in o ut gradvis, men jag kan inte få ratten att välja färg!


ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 10:12   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
När du plockar ur eller i en sömväljare ska den vänstra ratten stå på pricken. Då är ingen söm vald.
Om du sliter ut sömväljaren med våld när en söm är vald kan du råka spräcka en del innuti maskinen, delen är tillverkad av någon tidig plast runt en metallkärna och plasten blir skör och krymper med åldern, så förr eller senare får man alltid byta den på dom maskinerna. Men å andra sidan kan du ha tur och den redan är bytt och då kan maskinen utan vidare hålla i femton år till, minst. Jag har glömt vad delen heter, men den är DYR att byta, så ta det lugnt!

När sömväljaren väl sitter på plats så vrider du bara alla rattarna tills dom står på den färgen som sömmen du ska sy har.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 10:30   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Skiten är redan sönder, jag går tillbaka med den.
Sämsta symaskinsköp hittills, men så köpte jag den bara för färgen!

Jag inser att det nog är bättre att serva de jag ha r så de fungerar istället för att köpa flera maskiner som inte fungerar ordentligt! så jag ska leta upp någon bättre pfaff-reparatör än den hos Symaskinsagenturen i Göteborg o "laga" min gamla favoritmaskin... (egentligen ingenting att laga, den behöver bara justeras rätt)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 11:53   #4
eminor eminor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 25
Så synd, jag har en orange HQ 2000 och den är jättebra!
eminor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 12:13   #5
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
jag har en vit och bara älskar den och alla sömmar, hörde att rep. av plast grejen skulle gå på ca 1500kr om min gick sönder, huamej....
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 12:19   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp, den är dyr att reparera och min har dessutom en till grej som är sönder och enligt en lista säger han (rep.) att den grejen inte tillverkas längre så det blir dyrt att laga. (alltså 2 saker som är sönder på "min" förutom småproblem som trådbristande och ej centrerat)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 12:37   #7
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
jag betalade 1400kr nyservad i symaskinsaffär,
han sa: köp aldrig beg. maskin utom i symaskinsaffär. och med tanke på nyservad och alla tillbehör + garanti och priset-moms tillbaka om jag köper nymaskin inom ett år , har de en bra service hos min handlare.
skulle aldrig våga köpa på blocket eller någon annanstans privat.
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 13:25   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp, det är det jag brukar säga köp aldrig beg nånannanstans. Men det billiga priset för 200 kr och OK-lappen fick mig att chansa. Men nej, de som testar saker på secondhandsaffärer brukar nog inte testa noga. Kanske bara pressa lite på pedalen o se där det syr.

Då kan man väl säga att det här gjorde mig så att jag fick mer vatten på min kvarn för att inte köpa beg nånannanstans, bara från sybutiker!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 13:30   #9
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
jag köpte min brunvita husqvarna 2000 begagnad privat för 1200 kr, och fick lägga ungefär samma summa på att reparera den för ett tag sen. Men då var det ett annat fel förutom plastdelen som var sönder. Men själva delen de bytte bak vid sömväljaren (som ni pratade om innan) kostade ca 500 plus arbetet... så nu håller jag tummarna för att den fungerar länge till, för det är verkligen en bra maskin!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 13:38   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja.. Det är det man brukar pratas om - inte köpa symaskiner med plastdelar. Men det går nog inte längre följa den regeln nu eftersom allt har plast nu! Såvida man inte köper industri...

Tacka vet jag metallkolosser från 50-talet eller tidigare! *klappar min pfaff 332*

Hoppas din 2000:a fungerar ett tag till!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 14:07   #11
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
att denna del går i sönder är ju inte konstigt egentligen maskin är ju 20-30år minst och plast mot metall och en sak man kanske drar lite och rickar i.
Men man kan inte jämföra med maskiner nu för tiden,
för min husqvarna är nog värd att reparera om jag inte byter upp mig rejält för det är som tidigare sagt en väldigt bra maskin,
jag sålde en maskin som försäljaren sa var värd 500kr för 1000kr alltså betalade jag egentligen bara 400 för min maskin.
men i jämförelse nymaskin för 2000kr får man inget nu.
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 14:35   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det är sant, om man ska köpa en maskin för 2000 kr, så är det långt bättre att köpa en gammal maskin för 2000 kr än att köpa en ny en. Man får mycket mer för pengarna. Men som sagt, köp bara från sybutik!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons