Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-05, 20:39   #1
kolibria kolibria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 16
Sy ihop två duschdraperier

Jag undrar om någon skulle kunna belysa mig i hur det fungerar att sy i plastlika material. Jag har nämligen tänkt att förlänga ett duschdraperi. Jag har en kompis som har sin duschstång på en ickestandard höjd så hans draperier är ungefär en underbenslängd för kort.

Detta är draperiet han har nu: draperi 1

jag tänkte förlänga längst ner med detta: draperi 2

Jag läste i en bok där de skrev att man inte bör nåla utan istället kan använda gem för att hålla ihop tygen.

Men vilken nål bör man använda? Ska man använda "glidfoten"? Ska matningen vara på?

Hur ska jag egentligen sy ihop de två draperierna? Jag behöver ju inte bry mig om att det fransar. Men ska man vika en dubbelfåll och sedan sy fast det direkt på det andra tyget? (Om någon förstår hur jag menade)

Eftersom att just dessa draperier inte är särskilt dyra så är det ju i och för sig ingen fara att pröva sig fram men alla åsikter om hur man får skarven snygg välkommnas =)

Jag kanske begär för mycket i ett och samma inlägg men om någon vet ett snyggt sätt att fästa tyngder längst ner så tar jag gärna emot tips ^_^
kolibria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 21:33   #2
piggelin piggelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 33
När jag syr i plast eller liknande brukar jag tejpa ihop sömmen innan och ha smörpapper/mönsterpapper runt tyget så att det inte fastnar pga friktionen. Ska tillägga att jag inte har någon glidpressarfot, så det kanske inte behövs då.

Det kan vara ide att ha lite längre stygnlängd, när man syr i plast.
Matningen kan du ha på men ha då papper emellan, snyggast får du ju om du gömmer sömsmånen i sömmen.
vad gäller nål så funkar det mesta, dock inte för grov då det blir hål.

har du möjlighet så provsy lite innan så du får tt hum om hur det uppför sig.
piggelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 23:30   #3
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Kan du inte limma ihop dom bara? Eller är det inte hållbart kanske?
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-06, 04:21   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Man kan nåla ändå, om man tar bra med sömsmån och nålar ytterst ut på kanten. Sen kan man klippa bort den kanten om hålen är för fula.

Teflonfot är bra att ha.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-09, 10:13   #5
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Om det gröna draperiet inte är i plast utan ett tvättbart så är det kanske inte optimalt att förlänga med plast. Vad jag menar är att med tyg längst ner också så förblir det tvättbart....

Men om det gröna är i plast så är det bara att tuta och köra.

Varför inte tejpa ihop med maskeringstejp - då löser du både nålproblemet samtidigt som vilken pressarfot som helst glider lätt över det ställe som ska sys ihop. Därefter är det bara att rycka loss tejpen.

LYCKA TILL!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons