Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-16, 11:48   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Placering av stålen? Och hur hantera två lager tyg?

Äntligen har jag kommit igång och ska nu börja knåpa ihop en provkorsett innan jag sätter saxen i det riktiga tyget.

Ja, jag har sökt i forumet.

Jag syr utifrån Simplicity 9769, där korsetten sys i endast ett lager tyg och där stålen placeras rätt över sömmarna. Problemet är då att jag vill sy två lager tyg och tyckte att "stitch in the ditch" vore en jättebra lösning på hur jag bäst skulle fästa yttertyget i innertyget (där stålen sitter). Men det går ju inte om jag inte vill sy tvärs igenom stålen, och det tror jag inte ens min maskin klarar av .

Lösning 1: Flytta stålen en aning, 4-5 mm, så de sitter vid sidan om sömmarna och sy i diket. Ev. problem: Flytt av stålen gör att korsetten blir skev? (jag har bara ett stål per söm i princip, så det önskade ett stål på ömse sida om varje söm är omöjligt)

Lösning 2: Låter stålen sitta där de ska sitta och fäster innertyg till yttertyg vid kanterna endast (överkant, nederkant, planschett och öljettkant). Ev. problem: Yttertyget rör sig alldeles fruktansvärt?

Lösning 3: Har jag inte kommit till än.

Vad har ni för åsikter? Ni kanske har någon bättre lösning på det hela?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 12:12   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Gå tillbaka till din första tråd i ämnet och kolla de länkar du fick till svar. Ämnet är mycket stort och kan näppeligen täckas med några få rader på ett forum.
Lite länkar:

Construction
How to make a corset
Type of corsets - and how to make them
Make a corset
The corset
Farthingales - online classes

Det är sedan inget bra nybörjarmönster du skaffat - instruktionerna är riktigt dåliga.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 12:19   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Grejen med dubbla lager är att du skapar kanaler genom att sy stickningar genom båda tyglagren. Genom att pressa delningarnas sömsmåner åt olika håll får du extra styrka i korsetten genom att "sticka i diket".
Lägg ett stål på ömse sida om delningssömmarna.

har tittat på min sajt: www.pastisch.se??
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 15:58   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tack så jättemycket! Jag har kollat igenom sajterna, men det jag får är mest fler förslag på hur jag kan göra. Finns det något att föredra?

Pastisch.se har jag läst upp och ner och fram och tillbaka, så jag kan den nästan bättre än det jag ska tenta på imorgon. :-/ Och att 9769's instruktioner är dåliga vet jag från att ha läst dem, så jag utgår från det som finns skrivet på pastisch till en viss del.

Det jag vill göra är att ha två stål vid varje söm, men då måste jag fantisera ihop extra stål och det blir svårt. Men jag funderar på att helt enkelt strunta i de här banden i kitet som man syr fast stålen med, sy kanaler genom att sy ihop inner- och yttertyg och sätta i kanalerna där de ska sitta. Det sura är väl att det kommer att se ut som en klump över varje söm, men men.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 16:23   #5
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Om du vill stitch-in-the-ditch-a på en korsett som är tänkt till ett lager tyg och har stål som går över sömmarna ser jg två lösningar:

1. Stich in the ditch och behandla sedan korsetten som en enlagers. Använd kanalband och sy dem på insidan.

2. Stich in the ditch-sömme ska ändå inte synas, därför kan du sticha ditchet men göra uppehåll i sömmen där kanalen ska sitta.

Dessa lösningar gör att du kan behålla layouten för hur stålet ska sitta. Självklart kan man flytta runt på dem för att lösa problemet också, men som du säger så kan det ju påverka passform etc.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 17:26   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det Hanna skriver är bra råd.

Jag vill nog tillägga att arbetsgånget och tänket att sy en enlagerskorsett och en flerlagers skiljer sig väldigt mycket.
Till en flerlagers har man (som regel) inga kanalband och man utnyttjar de dubbla (eller flerdubbla) lagren till att göra kanaler. Likaså kommer läget av stålen att variera också.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 17:46   #7
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tack för era svar! Nu blir det tyvärr tillbaka till ritbordet, för provkorsetten jag sydde var alldeles för stor, så jag lär behöva minska den en strl eller två. Men jag ska lägga era råd på minnet!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons