Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-26, 20:15   #1
MalinJohanna MalinJohanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 60
Oinsatt och oförstående

Hej alla maskinbroderande!

Det här med maskinbroderi är inte alls mitt ämne och jag har också varit tveksam till varför det för många här på sysidan är ett sånt stort intresse. Men tack vare en diskussion om just det tidigare i höst kan jag nu bättre inse att maskinbroderi kräver viss färdighet som allt annat och att det pryder sin plats i många fall. Tycke och smak kan man inte dela med alla och det ska man acceptera, men ändå måste jag fråga:

Varför broderar man på toapappersrullar?!?

Mvh MalinJohanna
MalinJohanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 20:42   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Haha! Det undrar även jag, innerst inne, men vet också svaret: Det är bara en kul grej! En skojig present. Allt man gör behöver inte vara för evigt!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 21:14   #3
MalinJohanna MalinJohanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 60
Men det är ju lite som en mer sofistikerad variant av dagispyssel."Här barn, har ni en toarulle och nu ska vi göra en julklapp till mormor av den." Lite användbarhet, tack! Men jag har väldigt svårt för oanvändbara saker som bara ska pryda...
MalinJohanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 21:20   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nu ska vi se, jag svarade nog på fel grej! Du menar alltså själva toarullen? Jag menade toapapper som en del (inte jag...) broderar på! Då är det en lyxrulle ett kort ögonblick i alla fall...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 21:30   #5
trine trine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 117
Det kan jo vare presenten till mannen som har alt.
Mvh Trine
trine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 21:47   #6
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
Hej. Eftersom jag är en av dom som broderar på toapapper känner jag att jag vill svara på frågan varför man gör det: Det finns absolut ingen anledning att brodera på toapapper, men det är väldigt roligt,och det är faktiskt uppskattade plojpresenter, men som du säger helt onödigt. Men lite roligt får man ha här i livet allt kan ju inte bara vara på allvar

MVH Britt
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 22:06   #7
titti04 titti04 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 151
Talking skitkul

Jag har också börjat brodera på toarullar och har faktiskt fått sålt en del på marknad och även gett bort.
Roligt att pryda med ett tag och alla går ju på toan så papperet blir ju använt
titti04 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 05:37   #8
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
Julfint

Jag undrar om det finns andra än vi på sysidan som är så måna om våra toarullar.
Lena
Bifogade bilder
 
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 07:24   #9
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
utmaning

Som du skrev har du börjat fatta att det finns både teknik o kunnande bakom maskinbroderande.

i början ser det mesta ut som kattskit, man får inte ordning på konturer mm.

det jag broderade i min första månad, tycker jag är sååå pinsamma att visa idag för det är sådan enormskillnad på kvaliteen. när man blir lite varm i kläderna får man för sig att utmana maskinen. man börjar brpdera påde mest konstiga material, det mest mysko jag provat var på aluminium folie.

Att brodera på toapapper är absolut inte plättlätt, så som maskinbroderare blir man himla imponerad när nån som Britt klarar o göra det o det ser skitproffsigt ut. jag har sett mass toarullar som blivit skrynkliga inklusive mina egna..

Jag tror de flesta av oss har eller ville försöka efter att vi såg de första rullarna. min gubbe vill hemskt gärna att jag ska lära mej osy dem snyggt. typiskt en present som känns lagom manlig o ge bort eller..


Vi som maskinbroderar har helt enkelt lärt oss att uppskatta det lilla, kicken med livet kort sagt vi har skitkul!

läs komments på toapapper så ser du snabbt hur uppskattat det är...
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 07:43   #10
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Citat:
MalinJohanna skrev:
Men det är ju lite som en mer sofistikerad variant av dagispyssel."Här barn, har ni en toarulle och nu ska vi göra en julklapp till mormor av den." Lite användbarhet, tack! Men jag har väldigt svårt för oanvändbara saker som bara ska pryda...
Jag vet inte riktigt vad du gör på sysidan för det är nästan vad vi alla sysslar med här - sofistikerad variant av dagispyssel. Allt behöver INTE vara användbart,man måste få ha roligt ibland utan någon somhelst nytta med det.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 07:54   #11
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
varför

stickar man ett mobildisplayskydd, det lär ju inte ens hålla sig på plats???

Är inte frågan ganska dum igentligen? kollade igenom dina egna bilder. och det e väl inte så konstigt att vi alla har olika tycken o smak..
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 08:07   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Varför man broderar på toapapper???

Tänk dig njutningen att få torka sig i röven med en tusenlapp utan att det svider i plånboken.

Tycker broderat toapapper är skithäftigt och ska själv prova en dag.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 08:46   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tror också det handlar mest om tycke och smak (och olika typer av humor )

Jag ser inte någon vits med det, känns som slöseri med arbete och är alldeles för plottrigt för min smak. Jag gömmer helst toarullarna i ett skåp .

MEN, jag vet att flera av mina vänninor skulle tycka det var både en rolig grej och något som dessutom (i deras tycke) skulle liva upp och pryda hyllan i badrummet.

Sicken tur vi är olika!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 12:44   #14
MalinJohanna MalinJohanna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 60
Jo, vi är ju olika och visst är mobiltelefondisplayskydd helt onödiga. Men mobiltelefondisplayskyddet lärde mig virka. Så vi får väl fortsätta med våra olika varianter på förspilld kvinnokraft.

Som svar på vad jag gör på sysidan, så är jag med för att man lätt får hjälp via forumen om man funderar på hur man ska gå till väga med nåt projekt och så blir jag inspirerad av bilderna, men förstås inte av alla.
MalinJohanna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 13:07   #15
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Jag ställde mig också mycket frågande till de broderade toapappersrullarna, och tänkte länge att de har någon sorts "högre mening" som jag i min ovetskap inte kunde räkna ut. Jag trodde alltså att en toarulle med broderi används till något annat än sitt grundändamål, något beständigt.

Jodå, tycke och smak ÄR olika, det upptäcker man om inte annat här på sysidan. Ur min synvinkel sett känns det dck lite befängt att lägga ner tid och arbete på något som de facto är ett engångsföremål. Vackra bruksföremål, ja tack, men det ska kännas meningsfullt med dekorationen. Och när jag har följt med den här dekorationen känns det också som om det här med dekorerade toarullar är en produkt av just maskinbroderandet - för det finns väl ingen som skulle sitta och pyssla med nål och tråd för hand under de timmar det krävs för ett broderi som ska bli så pass kortlivat.

Alltså, jag känner att jag blir lite gammaldags här (jag kanske lever i fel tidevarv ), men jag tycker att man kan ifrågasätta en hel del av det vi människor gör bara för att det är möjligt. Bland annat med tanke på jordens begränsade resurser. Nu är jag ju inte så enkel att jag tror att broderade toapappersrullar är den stora boven i dramat, men som jag ser det är de ett bland väldigt många exempel på ett större fenomen.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons