Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-08, 09:20   #1
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Raksöm i elastiskt tyg?

Jag håller ju på att försöka lära mig sy i elastiskt tyg nu när jag syr barnkläder men jag har blivit konfunderad över en sak i Ottobre-tidningarna. I ganska många beskrivningar av helt vanliga tröjor och byxor av trikå, joggingtyg, velour m.m. står det att man ska använda raksöm. T.ex. till en tröja i nr 4/07:

Sy axel- och ärmhålssömmarna med raksöm och kastningen av sömsmånerna på overlockmaskin eller med sicksack. Sy sidsömmarna på overlockmaskin eller med symaskinens kastande stretchsöm.

Hittills har jag bara använt bindsöm och det har blivit bra men kan man använda vanlig raksöm?? Är det skillnad på axel- och ärmhålssömmen och på sidsömmarna?
Hur gör ni?
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 09:25   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Axelsömmen ska ju helst itne töja ut sig, så kanske har dom tänkt att sömmen ska hålla till tyget lite? Eller så är det meningen att man ska ha emd en oelastisk remsa i sömmen som förhindrar att det töjer sig? I så fall behöver ju inte sömmen vara elastisk.
Men ärmhålssömmen verkar ju skumm.

Det är inte så att det är elastisk raksöm som avses?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 10:25   #3
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Det är ju möjligt att det är det som avses. I det inledande avsnittet med instruktioner (som gäller alla modeller) skriver de att förenande sömmar i trikåplagg och stickat sys med stretchsöm eller overlock, därför krävs ingen separat kastning. Men i avsnittet Sömmar i instruktionerna till varje enskild modell står det just som jag skrev i det första inlägget. Så lite motsägelsefullt är det allt!
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 11:34   #4
nova1 nova1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 28
När jag syr axelsömar i töjbaratyger, har jag ett bumullsband med och då kvittar det om man syr med raksöm för axelsömmem blir sk stum.Men om du syr ärmarna med raksöm kommer de att spricka eftersom tyget töjer sig men inte sömmen.
nova1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-08, 14:26   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det kanske är ett vanligt misstag?

Antingen i översättningen eller så har det bara gått lite för fort när någon skrev ner sömnadsbeskrivningen.

Hur som helst borde det ju funka med samma sömmar som till resten av plagget, så du får nog ihop det utan problem.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons