Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-26, 07:40   #1
SadTryer SadTryer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 62
enmansföretag

finns det någon inkomstgräns då man måste starta företag? vvad ligger startavgiften på? behöver man betala arbetaravgifetr samt sociala avgifter när man är en person? hur ligger det till med inköp, görs dessa utan moms?
mvh emmelie
SadTryer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 08:17   #2
TangoXray TangoXray är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 47
OJ! Många frågor på en gång.
Skall se om jag kan besvara några av dom.

Inkomstgräns: Om en verksamhet drivs varaktigt, självständigt och med vinstsyfte så skall den beskattas som näringsverksamhet. I så fall skall bolag registreras. Om man tex tillverkar lite pynt som man av en händelse får sålt, kan detta räkas som hobbyverksamhet. Dock skall ev. överskott beskattas. Krångligt och snårigt kan tyckas.

Startavgift: För enskilt bolag är det ingen avgift.

Arbetsgivaravgifter: Återigen kan detta tyckas vara snårigt. Om man tar upp vinst från företaget för att använda själv skall detta beskattas (kallas egenavgift). Överskott i bolaget skall också beskattas.

Inköp: Görs alltid med moms. Dock "kvittas" detta mot moms från det som man säljer. Om man köper tyg för 100:- så är 20 kronor moms.
När man tillverkar någonting och sedan säljer för 100:- så ingår 20:- moms.
Dessa "kvittas" i bokföringen och inköpet räknas som momsfritt. Om du dock har sålt för mer än du köpt in så skall moms betalas för detta.

Eget företag kan tyckas vara snårigt och krångligt, men också mycket roligt. Här följer lite länkar (finns säkert fler):

www.skatteverket.se (Har massor av bra broschyrer)
www.nutek.se
www.startaeget.se

Har du fler frågor så är det "bara" att ställa dom.

/Stefan
TangoXray är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 09:47   #3
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Hmm en liten sak bara i sammanhanget. Jag har enskild firma registrerad i annat län än det jag bor i. Denna är s.a.s. "vilande" sedan många år o jag trodde det var borta. Så var icke fallet vid nyligen kontroll. Men till saken. Eftersom jag bor i annt län numera - sedan 15 ¨år - så skulle jag behöva flytta firman hit (om jag vill starta om) o det kostar som vid nytecknande 800:- var det svar jag fick då jag talade med Bolagsverket som tydligen är den instans man ska vända sig till. Denna kostnad är för att skydda sitt firmanamn i det län man registrerar. Dessutom krävs tydligen en F-skattsedel som man får på skatteverket efter ansökan o då är det för att man ska driva det med vinstsyfte...
Så det är nog en riktig djungel numera med att ha enskild firma. Är ju själv sjukpensionär o har lite pyssel som emellanåt kan bli sålt så jag ville ju kolla eventuella möjligheter..men jag låter nog bli verkar det som..
Men lycka till med dina planer...mycket jobb men jätteroligt.
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-27, 21:00   #4
Karasu Karasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 21
Vad jag vet så kostar det ca 1500:- att registrera företag. Det var dock för 7 år sedan så jag vet inte om det har ändrats sedan dess.

Jag är på gång att starta upp eget väldigt snart.
Karasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 17:35   #5
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Gå in på www.bolagsverket.se, där står det tydligt och klart vad som gäller för de olika bolagsformerna samt vilka avgifter det är.

www.nutek.se och www.skatteverket.se hittar du annan matnyttig information.

LYCKA TILL!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-28, 20:11   #6
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag har startat företag för ett par år sen och det kostar inget att få F-skattsedel (eller FA heter det vär när man även har en anställning någon annanstans).
Om man däremot vill registrera sitt företagsnamn på bolagsverket kostar det en summa (som jag inte kommer ihåg just nu).
Jag valde att inte registrera mitt företagsnamn på bolagsverket eftersom jag inte var helt säker på vad mitt företag skulle heta. Namnet kan man registrera senare. Jag har bekanta som har haft sitt företag i många år och fortfarande inte registrerat sitt namn.

Lycka till!
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 08:49   #7
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
Hej!
Jag startade mitt företag för ett halv år sen. närmare bestämt i mars. Det har ju varit en del jobb med regler och så.
Men jag har fått väldigt mycket hjälp från www.nyforetagarcentrum.org fär man kostnadsfritt får hjälp med allt.
Jag tror jag har betalat sammanlagt 1500kr för registrering och namnskydd (som sagt i ett län, ska man ta det för hela landet så kostar det ca 15000kr).
Nästa prövning är ju deklarationen då jag inte har nån revisor än. Eftersom jag bara har en hobbyfirma så vill jag inte lägga ner 4000kr om året för det. Vilket kan vara ett kvartals vinst.
Det verkar ju vara lite krångligare när man har inkomst från vanlig anställning, en bara företag.
Men som sagt det är kul att jobba för sig själv.

//Johan
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 09:04   #8
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Tips för er med företag som Johan tex
som funderar en del på deklaration.

Har i ett år bokfört och använt
ett enkelt program

Visma enskild firma.

Ser nästan fran mot deklarationen nästa gång.
Programmet skall sköta det åt mig

Det koster 590 + moms per år.
Jämfört med 4000:- för deklaration som Johan skrev om.
Dessutom ordning och reda på bokföring.

Finns att ladda ner som demoversion.
Dags nu så hinner man lära sig programmmet
till nästa år. Bibbi

http://www.vismaspcs.se/butik/defaul...sku=FIRMA.NEDL
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 09:57   #9
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
Hej Bibbi och alla andra!
Jag glömde kanske att skriva det, men jag använder Vismas Enskild firma.
Den har en bra funktion för att skriva ut deklarationen. Dock så finner jag brist i att om man inte vet själv exakt vad man ska lägga in saker som så kan det dras av på fel sätt. Eller ännu värre, inte alls.
Vidare så måste man ju lägga till alla avdrag för sin egen ekonomi. Det är anledningen att jag vill ha en revisor som ser över det iaf.
Då man är ansvarig för sina papper, om det nu är nåt felprogrammerat i visma så tar inte skattemyndigheten hänsyn till det.

/Johan
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 11:22   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Vi har kanske kommit från ämnet lite,
Förlåt Emmelie men jag vill gärna svara Johan.

Man får väl tro att de som gjort programmet har
samma kunskaper som en revisor. Skam annars.

Vad jag föstår så kommer man att kunna välja
på 2-3 olika alternativ att deklarera i Visma.
Man får helt enkelt F1 färdigskriven.

Har man inte någon avancerad privat ekonomi.
Utan bara godkänner det som skattemyndigheten
redan skrivit så tycker inte jag det behövs någon revisor. För att deklarera.
Privata delen av en FA deklaration är ju nu mera
väldigt enkel.
Man kompletterar den med en F1.
Den som visma gör åt en

Jag skall deklarera mitt företag för 16:de gången i vår. Ser verkligen fram emot att slippa slita
med F1 själv.

Har man gjort något fel upptäcker skattemyndigheten det när deklarationen granskas.
Kommer man själ på ett fel har man rätt att ändra det.

Johan, anlita revisorn vid första deklarationen.
Sen klarar du dig själv.
Finns bra "uppslagsböcker" för sådan här frågor.
Dessutom har Visma kundsupport.
Eller så konsulterar man en revisor muntligt
när man är osäker. /Bibbi

ps gör nåt roligare för de 4000:-

Senast redigerad av Bibbi den 2007-10-29 klockan 11:42.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 12:10   #11
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
ok, i see...
jag ska försöka...man vill ju inte hamna i onåd första året..=)

Till ämnet:
Det är ingen inkomstgräns för att starta ett företag. Du anger vad du tror att du kommer att tjäna första året. Jag skrev 2000kr, lågt men då slipper man betalaskatt varje månad utan man gör det på årsbasis.

I en enskild firma får man inte anställa har jag för mig. Så det är bvara sig själv du betalar 'sociala avgifter' som heter egenavgifter när man är själv. Det betalar du på det som du tar ut som lön eller vad man ska kalla det.

När jag var på föreläsning på skattemyndigheten så sa de att inte spelar nån roll i vilken form man har sin anställning: AB, HB, KB eller enskild firma. De tar 60% av det som ska ut till dig. Det var en rolig och bra föreläsning desutom gratis.

Men i första hand ska du ju ta ut det som företaget är skyldigt dig. Det är ju oskattat eftersom det är lån och dras av från inkomsten innan det räknas som vinst. Dessutom så får du räkna in alla saker som du har lagt ut sista året så det som saker i företaget.

men alla dessa frågor och mer får du hjälp med på Nyföretagarcentrum

//Johan

Senast redigerad av Rippy den 2007-10-29 klockan 12:26.
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 13:13   #12
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
I en enskild firma finns inga hinder att anställa någon.

I en enskild firma behöver man inte ha en revisor som sköter deklaration/bokföring. Det räcker med en bokföringsbyrå etc. Pengar att spara eftersom de inte tar lika mycket betalt.

Driver man däremot aktiebolag behövs revisorns hjälp.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 14:04   #13
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
ok, då får jag kolla mina källor bättre.
//johan
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 13:14   #14
Krille Krille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 44
Citat:
edvina skrev:
I en enskild firma finns inga hinder att anställa någon.

I en enskild firma behöver man inte ha en revisor som sköter deklaration/bokföring. Det räcker med en bokföringsbyrå etc. Pengar att spara eftersom de inte tar lika mycket betalt.

Driver man däremot aktiebolag behövs revisorns hjälp.
Man behöver inte bokföringsbyrå heller !
om man klarar att redovisa till skatteverket själv
på K1 blanketten.
Krille är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons