Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-11, 20:19   #1
Rosalita Rosalita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 5
För nybörjaren? Klädsömnad

Jag är väldigt sugen på att testa att sy egna kläder, och även sy om sådant som är köpt i second hand butiker. Jag är nybörjare vad gäller sömnad, tidigare har jag bara sytt upp byxor och sytt lite gardiner och kuddfodral på min mammas maskin. Nu bor jag inte hemma längre och funderar på att köpa en egen symaskin så att jag kan komma igång att sy lite.

Vad skulle ni rekommendera till någon som till en början vill sy enkla kläder? Jag är student, så ju billigare desto bättre! Det är väl inte direkt så att jag tänkt investera i någon maskin som jag kan ha jättemånga år, utan någon som fungerar bra för en nybörjare som precis kommit igång.

Finns det budgetmaskiner som fungerar? Eller bör jag hellre köpa en begagnad? Vilka sömmar bör maskinen klara av?

Alla tips är välkomna!
Rosalita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 20:36   #2
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Jag köpte min första symaskin i våras, och det blev en begagnad Pfaff hobbymatic som jag fick för 200 euro. Jag har inte hunnit sy så enormt mycket på den, men har varit nöjd hittills. Den känns robust och bra, det känns också som om den tål en hel del klanterier, vilket är bra om man som jag fortfarande ganska långt är i nybörjarstadiet och provar mig fram med mycket. Att köpa en begagnad lite äldre maskin (tippar att min är från typ 80-talet) kan alltså vara en bra idé. Min maskin är ju tillverkad medan Pfaff fortfarande gjorde sina maskiner i Europa, vilket försäljaren menade var en fördel.

De krav jag hade när jag köpte maskin var dels att den inte skulle vara för dyr, och att den skulle ha trikåsöm. Före jag slog till och köpte min maskin hann jag titta runt på en hel del olika nya modeller, och konstaterade att t.ex. Singer hade billiga basmodeller som inte ens hade trikåsöm, vilket jag tyckte var svagt.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 21:41   #3
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Jag tycker man klarar sig långt med en maskin som syr raksöm och zz. Knapphål kan också vara bra att kunna göra på maskin. Alla andra finesser använder i alla fall jag ytterst sällan. Finns många maskiner till salu på Blocket och Tradera. Viktigt att prova dom först. Varning för Tradera där många inte använder Paypal för säker betalning utan man ska betala in på deras bankkonto. Verkar lite osäkert minst sagt.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-12, 18:29   #4
Rosalita Rosalita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 5
Tack för svaren!

Jag ska få låna en maskin av min mormor, så jag börjar med den och köper en ny sen när jag känner att jag behöver det.
Rosalita är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons