Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-04, 21:43   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Kan man göra vilket tyg som helst helt vattentätt?

Jag ska sy upp lite enkla vattentäta lösningar till mig själv som jag kan ha när jag cyklar till skolan och det hällregnar. Det ska ju finnas en hel del bra medel man kan använda på olika tyger för att göra dem vattentäta (bland annat något med nanoteknik som jag inte kommer ihåg), men hur fungerar de?

Ska man antingen ta ett vattentätt tyg och komplettera med ett medel,

eller kan man ta i stort sett vilket tyg som helst, behandla och sedan hålla sig torr i en rejäl skur?

Jag har tittat runt lite, och jag vill inte ha något galonigt eller bävernylonigt tyg; det är för tjockt. Jag söker något lite mer följsamt och tunt att cykla i, som jag förhoppningsvis kan behandla med något undermedel och inte behöva sitta i två timmar med glansigt blöta byxor i skolan :s

Någon som har råd eller funderingar?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 21:51   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har impregnerat bland annat tunn bommullstrikå (sk. docktrikå) men ett silikonbaserat impregneringsmedel. Helt vattentätt (typ plasthink) blev det inte, men med blev så att om man häller vatten på det så rinner det av istället för att gå in i tyget. Det påverkade inte tygets yta eller elasticiteten att tala om. Möjlgen blev det en liten aning stummare, men inte alls som acapella och såna tyngre impregneringar blir.

Impregneringen i fråga är köpt till båtkapell egentligen, men den blev för tät när min föräldrar provade så det blev massor av kondens på insidan.

Det är värt att tänka på att om funkten inte kommer in så kommer frukten inte heller ut, vilket betyder att du kommer bli svettklibbig i plagget efter ett tag.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 22:40   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Åh, det är lugnt för det är en kjol jag ska sy. Så ventilationen blir god i alla fall nertill

Man tackar för svaret! Vet du möjligtvis vad det var för märke på medlet som de använde på båtkapellet? Eller var det finns att köpa liknande medel?

Senast redigerad av MadWomanInBlack den 2007-09-04 klockan 22:42.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 05:20   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Här är diskussionen om nanomedlet. Jag tror starkt på den fast jag har inte provat det, nanoteknik är fascinerande.

Jag använde Nikwax till Linns jacka och än har hon inte blivit blöt, Fast hon har inte varit ute i hällregn så jag vet inte var gränsen går.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 10:11   #5
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Alvan, jag blev intresserad av Nikwax så jag googlade det. Gör man som så att man tvättar tyget (vilket som helst) med detta medel och så funkar det? Själv är jag mest intresserad av det för necessärfoder och kanske hakklappar. Är det giftfritt så att man vågar torka små kladdiga mungipor med det?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 10:29   #6
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Nikwax var en av de bättre waxen enligt naturskyddsföreningens tester, dock håller de tydligen på att testa om den här som man tvättar in och resultaten verkar inte vara klara vad jag kunde se.

http://www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-impreg.htm

/Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 16:51   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nja det finns olika sorter för olika material, men för bomull var det bara att tvätta.

När det gäller gifter så vet jag bara att det ska vara en av de minst giftiga. Den nanobaserade Armour ska dock enligt dem själva vara helt utan gift men enligt sidan Ulrika hänvisar till så stämmer ju inte det. Men Armour (www.armour.nu) kommer med någon förklaring jag inte satt mig in i.


Senast redigerad av Alvan den 2007-09-18 klockan 16:57.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons