Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-07, 09:10   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Mönsterpassning av korsett

Jag har just börjat en nybörjarkurs i sömnad och håller på att sy en kappa. Jag är kort, och vi var tvungna att korta av livet ett par cm. Det vi mätte då var "nack-knölen" till midjan och jämförde mitt mått med mönstrets.

Det jag funderar över är, hur sjutton gör man sånt med en korsett? Vilka mått behövs och hur tänker man? Just när det gäller placering av midja, alltså. Det känns inte som att man har lika många "fasta punkter" att mäta på och jämföra med...
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 21:00   #2
ca961 ca961 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 7
Hej Jennie! Vet ej om det funkar att förkorta en korsett, om man får den riktiga passningen då. Den ska ju sitta ganska perfekt.

Kan det funka att sy efter ett mönster i mindre storlek? Kan rek McCalls #4861 som finns i stl 32 upp till stl 46 eller Simplicity 7215 i samma stl.

Instruktionerna är dock på engelska......

Lycka Till!![URL=http://i113.photobucket.com/albums/n202/dalkulla61/McCalls4861framochbak.jpg]

http://i113.photobucket.com/albums/n202/dalkulla61/Simplicity7215framochbaksida.jpg

Senast redigerad av ca961 den 2006-10-08 klockan 21:06.
ca961 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 21:07   #3
ca961 ca961 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 7
Hmmm......

Bara en bild kom med, försöker igen......


http://i113.photobucket.com/albums/n...ochbaksida.jpg[/IMG][/IMG]

Senast redigerad av ca961 den 2006-10-08 klockan 21:12.
ca961 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 22:01   #4
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Jag är ju inget proffs men ritar mina egna korsettmönster. När du skriver "placering av midja" blir i alla fall jag lite fundersam, för jag tycker att det är just midjan som är grunden som sedan allt annat ska utgå från. Placera midjan först, och mät sedan ut de punkter du vill att korsetten ska sluta på upptill och nedtill.
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 22:56   #5
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jamen jag har ingen direkt koll på mönsterkonstruktion, så jag måste utgå från färdiga mönster. Har liksom ingen koll på hur man ska mäta, vilka mått man ska ta, för att tex bysten och midjan ska sitta på rätt avstånd osv.

Vilka mått tar du som ger förhållandet byst-höft-midja då? Och hur tänker du?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 23:14   #6
ca961 ca961 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 7
Unhappy

Tove:

Klart du är proffs!

Jättefina korsetter!! [QUOTE]

Tror aldrig jag skulle klara av att rita mitt eget mönster. Det är nog tålamodet det hänger på också.......

Keep up the good work!!!!!!
ca961 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-08, 23:50   #7
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Oj, hur ska jag lyckas förklara detta så man förstår.. Börja med att knyta ett band runt midjan. Mät sedan från det bandet upp till där du vill att korsetten ska sluta upptill (du kan ju börja mitt fram), jämför det måttet med hur långt det är på ditt mönster. Gör samma sak fast mät från bandet till nederdelen av korsetten mitt fram. Så kan du ju mäta såhär runt om hela kroppen och jämföra med mönstret, och helt enkelt förkorta där det behövs.

Har ingen aning om denna förklaring gjorde dig ett dugg klokare...
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 08:05   #8
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Joo, lite klokare blir jag allt.

Säg att jag vill veta avståndet midja-största bystmåttet. Säg då att jag mäter från midjan och följer kroppens konturer hyfsat (hur hyfsat är hyfsat, förresten, för att det ska bli bra? ) och upp till där jag har största bystmåttet. Detta borde jag ju kunna se och mäta även på mönstret. Men, när korsetten väl är på plats pushar den ju upp bysten, som då hamnar på ett annat ställe än då man mätte. Är detta ett problem eller är det bara jag som är morgontrött?

*suck*
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 13:50   #9
morra morra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 31
Jag skulle mäta med en bra BH på mig (utan vaddering och sånt) som lyfter brösten dit man vill ha dem.

Och hyffsat nogrann ska man nog vara ja, blir det 4 cm fel så är det ju risk att man får korsetten uppe i armhålorna och det är inte bekvämt.
morra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-29, 17:59   #10
Malinin Malinin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 14
Appropå mått så mäter jag numera alltid länden på sidan när jag sitter ner. Då blir det inget skav när jag väl sitter ner. Lärde mig detta den smärtsamma vägen på en 1700-tals korsett.
Malinin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 14:29   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kan man kanske göra korsetten vidare nertill om man vill ha den längre då??
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 14:35   #12
Malinin Malinin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 14
om man gör den så lång att den går nedanför toppen på höftbeben borde det funka, likaså om man gör den med "boned tabs". Vete tusan vad det heter på svenska?
Jag är dock ingen expert på längre korsetter, håller mig till 15, 16 och 1700-tal.

/ Malin
Malinin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 16:55   #13
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vi fattar - "bonade tabbar" ...
Jag sydde upp en UB-korsett till en tjej som ville att den skulle gå lite över höftbenet för att det inte skulle bli en valk eller att den skulle skava när hon satt ner. Så vi förlängde ett par cm och gjorde den lite vidare - och vi var tvungna att göra den ganska vid över höften för att det skulle funka.
Å andra sidan hade hon vidden om hon ville ha den över en kjol.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons