Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-01, 15:55   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Snedslå i trikå

Är det någon som vet var man kan köpa snedslåremsor i trikå? Gärna on line eller om ni vet om Ohlssons har. Här finns bara i tyg.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 16:41   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag kan inte svaret på frågan men jag undrar en sak. Vad har man snedslå i trikå till?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 17:23   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har bara sett band av trikå vikt som snedslå som man kan kanta trikåplagg med t.ex. trosor, men det är inte skuren på snedden så "snedslå" blir fel ord där.

Jag vet inte ens om snedskuren trikå finns eftersom trikå redan har elasticitet i sig självt, och inte behövs skäras på snedden?

Men jag kan ju ha fel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 17:33   #4
jean1 jean1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 14
Jag tror att MG-tyger har. www.mg-tyger.se
Värt att kolla iaf!
jean1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 19:22   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
ichigo skrev:
Jag har bara sett band av trikå vikt som snedslå som man kan kanta trikåplagg med t.ex. trosor, men det är inte skuren på snedden så "snedslå" blir fel ord där.

Jag vet inte ens om snedskuren trikå finns eftersom trikå redan har elasticitet i sig självt, och inte behövs skäras på snedden?

Men jag kan ju ha fel.
Det är just att jag inte fattat vitsen med snedslå i trikå. Snedslå i bumull gör man ju för att få ett stumt tyg att bli mera följsamt och en aning "elastisk". Det behövs ju inte med trikån då den är det i sig självt. Så varför köper man snedslå i trikå, är det för att det är enklare att köpa färdiga remsor än att skära/klippa till själv?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 19:51   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Latheten antar jag eller att tyget inte räcker
Jag använde det i ringningen på ett nattlinne i trikå en gång och det fungerade bättre med trikåsnedremsa än vanlig tygremsa, prövat med båda.Och så var det lite tunnare än tygremsa så det blev smidigare.
Tack för länken, ska kolla in den.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-01, 20:49   #7
Quiltare Quiltare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 244
Villken färg letar du efter??
Sybutiken Pastellen i Gävle har snedslå i trikå. Begränsade färger Vit, blå, röd ev. svart.
/Eva

Senast redigerad av Quiltare den 2007-11-01 klockan 20:51.
Quiltare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 07:35   #8
Theresa Theresa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 54
snedslå

http://www.jonic-textil.se

Tror de har snedslå här, men vet inte om de är i trikå.
Theresa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 08:37   #9
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
är det inte så att man kan med fördel använda snedslå i trikå om man tex syr bebiskläder i bomullstyger och vill ha extra mjuka kanter mot bebisens ömtåliga hud, och slippa sydda tjockare sömnsmånskanter....det är min plan i alla fall till nr 2!

jonic vet jag har snedslå i trikå!
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 09:43   #10
annka40 annka40 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 36
Måste lägga mig i debatten. Jag förmodar att du menar trikåband till kantning. MG-tyger har, där har jag köpt, är dock inte i bomull utan mer som en blank resår med en skåra i mitten som gör att resåren viker sig dubbelt och fungerar som en tradiotionell snedslå. Men det är av den typen du ser på konfektionsplagg.
Prövade härom kvällen för första gången att kanta ett trikå-tyg med detta och det blev urbra! Längtar till helgen så jag kan få ihop ett linne med denna kantning eller något annat. Använde mig av kedjesömmen på min Coverstich-maskin.
annka40 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 10:30   #11
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag sydde provkollektionen till Josefsson o ellos en gång för några år sedan o då klippte vi bara raka bitar i muddtyget och vek runt ringningen i halsen. Hade oxå en slåvikare i 2 o 4 cm. Kan ju bli lite tjockt men funkade till de plaggen!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 10:40   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
annka40 skrev:
...blank resår med en skåra i mitten som gör att resåren viker sig dubbelt och fungerar som en tradiotionell snedslå. Men det är av den typen du ser på konfektionsplagg...
Ja vikresår kan jag också rekomendera om man vill ha en smidig kantavslutning. Finns i flera färger både blanka och matta och med olika bredd. Ohlssons här i Sthlm brukar ha flera varianter, även prickiga.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 11:20   #13
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det trikåband som jag använde till mitt gamla nattlinne var format som en snedslåremsa, om det var skuret på skrådden vet jag inte. Sen sydde jag ett nattlinne till och använde tyget att kanta med men det blev tjockare och inte lika smidigt som med remsan jag använde på det första nattlinnet.

Blankt resårband med skåra tror jag inte blir bra till halsringningen i det nattlinne jag ska sy nu, det är motveck både fram och bak och det är i trikå.
Jag vill inte att ringningen ska töjas.

Däremot ska jag kolla länkarna ni skickat och till Gävle är jag ju ibland så jag kan kolla på Pastellen.

Tack för all hjälp och förslag.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 11:28   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
Ann-Marie skrev:
...
Jag vill inte att ringningen ska töjas...
Fast resårbandet töjer ju inte, snarare tvärtom eftersom man sträcker det lätt när man syr fast det.
Däremot kan det bli svårt att få in allt tyg i en vikresår om det är en massa veck, fast det beror ju på vilken bredd du ev lyckas få tag i.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 11:38   #15
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Snedslå i trikå är skuren på snedden. Enda skillnaden är att det är ett mjukt stickat tyg istället för vävt.
Jag har använt det för att kanta bebiskläder med, och skulle aldrig drömma om att försöka klippa och mäta och vika och pressa egna band när det finns färdiga på metervara

Jag har köpt på Ohlssons.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons