Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-11, 13:24   #1
grynets grynets är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 41
Question Siden eller syntet?

Håller på att sy en balklänning i ett fint satintyg. Tyget är köpt i Thailand och sägs vara äkta siden...men man vet ju hur det är med Thailand och äkta vara... Så jag undrar hur man tar reda på om det är siden eller ej? Vet att man kan testa att bränna tyget med en tändsticka och att man ska kunna utläsa beroende på hur tyget beter sig när det "eldas". Själv så tycker jag att det smälter väldigt fort, precis som om det skulle vara syntet... Har också för mig att det ska lukta nåt speciellt om det är siden... Har ni koll?

Jag har även en mörk fläck på tyget, vet inte vad det är, det känns som att fläcken var där när tyget köptes. Frågan är hur man ska göra för att få bort fläcken? Om det är siden kan det väl bli fläckar av bara vanligt vatten? Är kemtvätt enda sättet?
grynets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 13:36   #2
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
kolla här under brännprov:

http://www.sysidan.se/lingo/
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 13:49   #3
grynets grynets är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 41
Var tvungen att göra ett till brännprov nu! Är ganska säker att det faktiskt är siden.
Tack för länken!


Nu återstår bara fläcken...
grynets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 13:57   #4
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524


vågar inte råda dig om fläcken, mer än att pröva tvätta en liten bit av tyget. Det går att hetta upp siden om man gör det långsamt och inte gnuggar (jag brukar stöta med en träslev på fläckar). Och tänk på att iaf dupion blir mjukare av vattentvätt.
Men det beror ju på vad fläcken är av också, om den går bort..
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 22:35   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Mörka fläckar, speciellt om de verkar en aning "genomskinliga" brukar bestå av något fett.

Råd för siden- och ylletyger:
Är det fett är det lätt att ta bort med "kemtvätt", alltså något fettlösande lösningsmedel, t ex vodka,t-sprit eller kemisk bensin som man baddar på med en bomullstuss. Man ska bara ta lite vätska i taget och ha något sugande under. Så flyttar man lite på underlaget och tar lite mer vätska om det behövs, tills fläcken är borta.
Låt torka helt och tänk på brandfarligheten.

Det rätta sättet att ta bort fläckar som sitter på ena sidan tyget är att lägga det uppochned och låta fläcken "vandra ner" i det uppsugande underlaget.

Jag har gjort det många gånger, det funkar bra till och med om det är svarta fläckar av symaskinsolja på vitt sidentyg.
Jag har tidigare använt perkloretylen, vet inte om man kan få tag i det längre.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 09:27   #6
grynets grynets är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 41
Tack för ditt svar, Åsa!
Fläcken är "genomskinlig" som du beskriver, men mörk. Det får nog bli ett försök på kemtvätten! Om jag nu inte testar med lite sprit på en tygbit för att se hur det beter sig vill säga...
grynets är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons