Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-28, 06:45   #1
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Saxslipning

När jag läste tidigare inlägg om saxar för vänsterhänta kom jag på en sak jag har funderat på ett tag. Sick-sacksaxar, kan man slipa dem? Någon som vet? Jag har en som har använts för att klippa papper med så den går inte att klippa annat än just papper med längre.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 08:16   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag skulle skaffa en sådan där sax för några dagar sedan och då fick jag beskedet att orsaken till att de var så dyra (350 kr) var för att de inte gick att slipa. Man ska dessuton ha en speciell sax för tyg, de som är till papper är inte tillräckligt bra.

Jag köpte istället ett vågit blad till min rullkniv för 95 kr. Om man köper skärmatta och kniv blir det nästan samma pris som på saxen men man har så mycket större användningsområde med en rullkniv.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 09:57   #3
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Aha va dumt. Fast egentligen håller väl inte resonemanget. Varför skulle de vara dyrare bara för att de inte går att slipa? Bara för att man måste köpa nya så ofta å då tjänar de mer med pengar?
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 09:57   #4
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Det finns fina små nålfilar som borde funka till saxen. Fråga nån som pusslar med finmekanik.Det kan ju intem bli sämre klaas
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 10:04   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
För att de måste hålla en högre kvalité än vanliga tygsaxar. Om man använder tygsaxar på papper så blir de snabbt slöa. Är saxen du har gjord för papper eller tyg? Det är en stor skillnad i kvalité på pappers-respektive tygvarianterna. Tar man hand om en sådan sax på ett bra sätt så håller den länge, fast jag håller med om att det är väldigt mycket pengar för något som man kanske inte använder så ofta.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 11:16   #6
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Det är en tygsax från början. Den är säkert från 70 talet eller så. Många har haft den och en del har använt den som papperssax det är väl en av anledningarna till att den är slö. Men då får jag låta bli å klippa sick-sackigt tyg helt enkelt.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 13:44   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
En sax som hållit i 30 bast är ingen dålig affär, då kan man inte klaga tycker jag. Om du köper en ny och den håller lika länge så blir det 13 kr om året och det är inte farligt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 14:21   #8
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Sant, men egentligen vet jag inte om jag skulle använda den så mycket så jag tycker det är värt å köpa en ny, tänkte bara att det kunde vara kul att få den man hade i fungerande skick, när den ändå låg å skräpade. Får se hur jag gör.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-28, 22:20   #9
mumlan3 mumlan3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 32
Lightbulb Utanför ämnet!!

Ett tips är att slipa till ett jack på vanlig sax. Man "klipper" i "halsen" på en propp. En sådan man har i el skåpet.

Jag har bara lämnat in mina saxar en gång på 10 år för slipning, då ska Ni veta att jag har min gardin affär öppen 6 dagar iveckan, så kan ni själva förstå hur mycket man klipper..
mumlan3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 06:55   #10
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Martina vad använder du för saxar?
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 21:09   #11
mumlan3 mumlan3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 32
Arrow Mina saxar

Jag har en fyra fem olika.
Min favorit är väl vad man kallar skräddar sax, en gammal stålsax med lackerade svarta handtag. Denna sax följde med affären, den är inköpt på 80-talet och vad damen som ägde affären har berättat, så kostaden då 800-900 kr.

De andra är inte alls så dyra jag har en som jag inte vet märket på men den har blått handtag med grönt greppgummi inåti. Den kostade 300-400.

De andra saxarna är riktiga billihets saxar.

Alla dessa håller jag i trimm genom att aldrig klippa i något annat än tyg. Skulle det bli jack (för att jag är klumpig och tappar dem) så klipper jag ett par gånger i en propp. (Den sista meninger ser ganska knäpp ut när man läser den.)
mumlan3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 21:23   #12
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Det måste jag prova. Tack för tipset.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons