Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-06-10, 21:26   #1
yamaha yamaha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 15
Unhappy Nålar som bryts vid brodering av schabrak!!

Jag har en Designer SE och har precis lärt mig att brodera på schabrak. Jag håller på med ett broderi just nu men hittills har jag avverkat 6 st nålar!!! Vad är det för fel? Varför slår nålarna i stygnplåten??

Det har gått jättebra hela tiden ända till nu på slutet, det är bara några bokstäver kvar. Jag provade att trä om och då broderade den en bokstav till innan nästa nål gick. Jag har inte något som håller upp schabraket, kan det bero på det? Men borde inte nålarna gått sönder direkt då om det är det det beror på???

Snälla hjälp!!
yamaha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 06:00   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Det låter som om nålen "tvingas" snett pga att tyget inte rör sig fritt... Försök hålla schabraket så det "hänger" ovanför och avlastar.

Har du provat att manuellt se vart nålen tar vägen UTAN bågen? I värsta fall kan ju nålarmen fått sig en törn och blivit sned och då går nålen ned i stygnplåten hela tiden.
Då behöver maskinen en liten justering (av fackman i värsta fall)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 09:17   #3
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag har också en SE och provade att brodera på ett schabrak nyligen. Nålen gick inte av men jag tyckte att pressarfoten inte gick ner riktigt mot tyget. Den stannade ca 7-8 mm ovanför tyget. I vanliga fall när jag broderar på annat så tycker jag att pressarfoten går längre ner mot tyget.
Är det bara jag som inbillar mig eller är det någon inställningssak?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 11:34   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har inte SE men är inte det en Qiult-maskin? Det kankse finns någon inställning eller att den känner av tjockleken och anpassar sig efter det? Det är ju inte så bra om man broderar då...

Jag hoppas det ordnar sig för er!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 19:17   #5
yamaha yamaha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 15
Tack så mycket för dina svar!

Det kan mycket väl vara så att nålen tvingats snett pga att jag inte haft något som hållt uppe schabraket. Jag har inte förstått att det behövts. Jag pratade med återförsäljaren idag och hon trodde att nålen flyttats ur sitt läge. Det är även lite annat småknorr med maskinen så den fick åka på spa idag. Jag hoppas att det löser sig. Den har gnällt och gnisslat mycket när jag sytt, speciellt på låg hastighet. Är det något ni andra SE-ägare har någon erfarenhet av? Det är andra gången på mindre än ett år som jag lämnar in på service för samma sak, jag tycker inte om det, speciellt inte på en så pass dyr maskin.

Jag provade att manuellt föra ner nålen och det var inga konstigheter. Så fort jag tagit bort broderenheten provade jag även att sy och det gick hur bra som helst. Men återförsäljaren sa att nålen ska stå i mitten på hålet från alla håll och framifrån sett så stod den långt bak. Därför tror hon att den flyttats ur sitt läge. Det blev kanske för stor påfrestning. Fast det är bara andra schabraket jag broderar och jag har överhuvudtaget inte broderat mycket. Det känns lite tråkigt, måste jag säga, att det krånglar så pass.

Designer SE är ingen quiltmaskin, det finns en sådan som heter nästan likadant, jag minns inte nu vad det var.
yamaha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-11, 19:21   #6
yamaha yamaha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 15
Det kan du nog justera själv skulle jag tro. Det är ingenting som jag märkt av, jag ska tänka på det nästa gång jag broderar. Det mesta går ju att justera, det gäller bara att lära sig maskinen ordentligt och det tar ju sin lilla tid. Jag upptäcker fortfarande nya sömmar efter snart ett år..
yamaha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-12, 21:50   #7
yamaha yamaha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 15
Nu har jag lånat hem åf´s Designer SE. Jag provade att brodera på en liten mössa, det gick bra. Då testade jag på schabraket. Det var bara tre bokstäver kvar och det gick hur bra som helst.
Då tänkte jag att jag kunde köra på andra sidan också eftersom det gått så bra. På den andra sidan bröt jag av två nålar utan att ens ha fått dit fix-ramen!!!???
Jag testade att brodera samma motiv men på ett vanligt bomullstyg, det gick hur bra som helst.Då tog jag ett annat schabrak, en tunnare modell. Jag tog det motivet som jag tänkt brodera på det lite tjockare schabraket och det gick utan problem!! Det är alltså schabraket som är problemet!! Jag fattar bara inte!! Det schabraket är normaltjockt medan de andra två (som gått jättebra att brodera på) är lite tunnare än normalt. Jag har sett att många med Designer SE broderar på schabrak och de flesta schabrak är ju faktiskt som mitt problemschabrak i tjocklek. Varför kan inte jag????!!!! Vad är problemet??
yamaha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-13, 04:19   #8
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Låter som ett mysterium! Skulle det kunna vara så att vadden i problemschabraket är så tätt just där? Att det kanske filtat sig så inget kommer igenom?!
Lycka till iallafall! Jag lider med dig! Det är inte roligt när det krånglar (eller som de säger här i småland; "krabbar"!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons