Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-19, 15:25   #1
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Det här med val av symaskin...

Jag är lite fundersam på det här med billiga/dyra symaskiner och förstår inte riktigt skillnaden.
Jag syr ofta och mycket och har faktist ingen dyr maskin utan en gammal pfaff från 60-talet. En hugin rosace och en industrisymaskin.

Vad finns det för argument att jag ska uppgradera mig till en dyrare maskin?? För tro mig, jag är ständigt sugen på en ny maskin men kan faktist inte motivera inköpet nog mycket för mig själv...

Ni som har uppgraderat er vad är skillnaden på en symaskin i 2000 kr klassen och en i 12 000 kr klassen förutom antalet sömmar?
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 18:47   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Starkare motor, mer delar som pressarfötter och bord och annat. Kan finnas funktioner som tråckling, nål nere/uppe, programmerbart minne, "frihandsarm" (Knälyft som jag säger)

Idag tittade jag efter en speciell söm och hamnade på minst 9000. Vi får se var det hamnar!

Tar man sig tid och tittar runt och provsyr och känner efter vad man ska göra och kan behöva så får man lliksom se var man hamnar men det är mycket känslan som avgör. Priset blir lite vad det blir. (Och så prutar man så mycket man kan!)

Men det är inte alltid dyrare är bättre! Jag skulle hellre välja bra märke som har service och delar som går att få tag i! En Bernina tex har man i ca 20 år! Och det nästan utan service!
Men minst 3000 brukar BRA maskiner ligga på!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 19:11   #3
MorMorsstuga MorMorsstuga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 26
Val av symaskin

Tänk Dig noga för innan Du byter symaskin. Har Du en som fungerar utan problem tycker inte jag att det finns någon anledning att byta. Jag bytte upp mig och bytte märke i höstas. Min nya maskin har varit på verkstad nio veckor av dessa månader och de har fortfarande i lyckats rätta till de problem som finns. Jag är hur besviken som helst men framförallt ledsen. Mycket pengar och jag ångrar ihjäl mig. Så tänkt Dig för. Var ute mycket och provsy många olika märken. Hör av Dig till en affär där de själva skruvar med maskinerna.
MorMorsstuga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-20, 08:15   #4
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Hakar på tråden:

Berith, vilken maskin har du?

Pratade i helgen med en Janome-återförsäljare, och han sa just om Janome, att fördelen med det märket är att det finns reservdelar att få tag på , medan andra (vanliga) märken kunde vara svåra att fixa om de går sönder. Så det låter ungefär som med Bernina som Johanna skriver...
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-20, 10:18   #5
MorMorsstuga MorMorsstuga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 26
Val av symaskin

Till Emma L.

Jag har idag en HQ Sapphire 850. Köpt hösten 2007. Nu är jag snart 60 år, så när jag var ung lovordade många sömmerskor Bernina. Idag vet jag inte deras kvalitet. Med tanke på HQ kvalitet idag och igår. Att HQ har gått över till liggande spole skall tydligen vara en nackdel, enligt vissa fackfolk.
MorMorsstuga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-20, 16:40   #6
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Berith, det är lite som jag har funderat sedan jag gav mig in på symaskinsmarknaden.

Jag började min karriär med en Bernina Minimatic från 60-talet, den var bra och enkel att använda. Förutom mammas gamla husqvarna som jag använde när jag bodde hemma förstås. Men i och med att mitt intresse växte, valde jag en ny Bernina som julklapp, som inte var Bernina (Bernette by Bernina). Jag tänkte att i.o.m. att jag tyckte minimaticen var så bra, måste ju en modern maskin av samma märke vara minst lika bra fast med fler sömmar. NOT! Upptäckte jag efter att ha givit bort minimaticen till en kollega. JAg borde ha behållt den och servat den! Jag ångrar mig.

Nu har jag sålt den jag fick i julklapp och letar en ny. Som framgår i andra trådar lutar jag åt janome, efter att ha läst massor av användarrecensioner. Men jag vet inte om jag vågar ta steget riktigt. Tänk om jag lägger ut 5-7000 kronor och blir missnöjd igen? Jag borde verkligen ha servat minimaticen istället!

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-20, 18:49   #7
MorMorsstuga MorMorsstuga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 26
Ja, Janome verkar var mycket populär just nu. Det skulle vara konstigt om så mångar sömmare kan ha fel. Var i kontakt med en Janomeförsäljare idag och Janome Memory Craft 6600 är det tydligen väntetid på. De hinner inte med att tillverka p g a så stor efterfrågan. Man kan nog ha otur och få måndagsmaskiner i vilket märke som helst. Det viktiga är, tror jag, att inte ha för bråttom. Provsy omkring bland försäljarna. Tag med eget tyg, sy själv låt inte försäljaren sy, känna själv på maskinen.
MorMorsstuga är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons