Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-27, 10:57   #1
hysteria.ivanovna hysteria.ivanovna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 2
Mönster till "lolitaklänning"

Hej! Jag har börjat fundera på att sy min egen studentklänning, och har fastnat för det lite gulliga så kallade lolita-modet. Jag har inte börjat rita på någon exakt klänning än, men hade tänkt mig något i den här stilen:

Baksida: http://www.babyssb.co.jp/shopping/on...31324-back.jpg

Från sidan:
http://www.babyssb.co.jp/shopping/on...31324-side.jpg

Framsida:
http://www.babyssb.co.jp/shopping/on...31324-mune.jpg

Några tips på mönster som finns att få/köpa för att kunna sy en liknande kreation?

Tack för hjälpen!
hysteria.ivanovna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 11:10   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Klänningen bör inte vara så svår att sy. Det krångligaste är nog att få kragen snygg.
Kjolen är nog en helcirkelkjol med påsydda band och brodyr länst ner.
Topen ser ut att vara en urringad "tanktop" med korsettsnörning fram. Korsettsnörningen är troligen inte "äkta" och man kan sy små hällor eller ringar och dra banden igenom och kanske täcka med ett vackert brodyrband. Kragen blir nog svårare (har själv aldrig sytt en sån krage)
De kan vara veckade och påsydda, men också klippta på ett speciellt sätt.
Jag ska se om jag hittar något på nätet eller om någon annan är bra på dessa kragar.

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 11:16   #3
hysteria.ivanovna hysteria.ivanovna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 2
Tack snälla du! Vilken underbar sida, jag är superglad att jag hittade den...
hysteria.ivanovna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 11:28   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag kan med ganska stor säkerhet säga att kjoldelen på klänningen inte är cirkelskuren utan snarare gjord av rynkade raka bitar.
Detta pga av produktionskostnaden på en cirkelksuren kjol är mycket högre och Baby The Stars Shine Bright brukar inte göra cirkelskuret vanligtvis heller.

Så jag skulle föreslå att du syr den av raka remsor om du vill att den skall se ut exakt som på bilden.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 14:03   #5
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Jo, det stämmer nog att kjolen är veckad och inte cirkelsydd. Jag var slarvig där (rodnar)
Kragen verkar annars vara krånglig. Den övre vita kragen verkar bara vara ett rynkat band med ett tunnare band på men hur är den undre gjord tro?
Kan den vara plisserad eller liknande?


Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 14:33   #6
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag tror den undre är sydd som en lång rak remsa som veckas...så det blir ett infernaliskt strykande varje gång klänningen har tvättats...
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-27, 15:10   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
För mig verkar kragen vara nedstruken rynkad tyg. Svagt rynkat tyg som man strukit ner och inte är fluffig längre. Lite lättare än att vecka kanske.

Och håller med om att kjolen inte är cirkel utan helt enkelt raka längder som rynkats vilket ju är bra eftersom det är lättare.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 06:36   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag tror inte kragen är så svår. Det är nog bara att fålla och sen rynka den och sy den på plats. Och sen rynka en spets och sy fast den. Spetsen döljer ju dessutom fastsättningen av den första remsan, så det blir ju ganska förlåtande ifall man skulle råka få det en aning knöligt eller så.

Kjolen verkar vara en vanlig volangkjol. Varje våd rynkas mot den förras släta nederkant.

Jag skulle tro att det rynkade under dekorsnörningen fram är resårsmock. Det gör man ofta på kläder man vill ska kunna sitta snyggt på lite vem som helst. Men om du ändå syr efter dina egna mått så kan du ju göra äkta smock, eller till och med helt slätt under snörningen om du vill.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-28, 09:47   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det stämmer med resårsmock, de har ofta det på många ställen, då de bara säljer en storlek.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-21, 22:27   #10
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Tips till en så "enkel" modell; använd fina tyger! Ett broderat bomullstyg till livet t.ex. och kanske siden i kragen? Är det en studentklänning dessutom så kanske man kan våga lägga ut lite extra på tyget
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons