Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-20, 14:57   #1
Sommarregn Sommarregn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 16
maskmarkör?

Hej! vad är en maskmarkör och vad har man den till?
Sommarregn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 15:31   #2
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Hej.

Det finns ringar som man kan spänna isär och något liknande gem, som man använder för att markera varv eller ökningar. Man trär in ringen i den maska man skall markera. Om det nu är i sticksammanhang du menar. De är av plast och finns i olika storlekar och färger.

M v h
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 15:57   #3
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Man kan också ha dem för att hålla reda på ett visst ställe i stickningen, eller för att påminna sig själv om något som ska göras vid samma ställe på alla varv.

Då sätter man ringen (eller vilken typ man nu valt) framför den maska som man ska göra något med (tex en ökning, eller byta stickteknik eller så). och varje gång man kommer dit så flyttar man ringen från vänster till höger sticka och fortsätter sedan att sticka (och gör det man vill påminna sig om). aah.. himla konstig förklaring jag lyckas med, hoppas att du förstår vad jag menar ändå!

Jag brukar tex använda markörerna när jag stickar tröjor. JAg brukar sticka dem runt, runt på rundsticka upp till ärmhålen. Och då sätter jag en markör i varje sida för att veta var jag ska separera framstycke från bakstycke när det är dags att dela på den. Eller när jag stickar sjalar och behöver hålla ordning på mittmaskan för att veta var jag ska öka.

/Ilsefin - som visst är lite snurrig i huvudet idag
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 16:20   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Man kan göra billiga markörer av sitt eget garn, bara ta en stump och knyta ihop så man får en ögla med svans som sitter bra på sticknålarna. Jag stickar nu en poncho på rundsticka, och där har jag tre markörer för att ta ett exempel. Den första markören - i blått - sitter där varven börjar, så när jag för över den från vänster till höger sticka vet jag att jag börjar på ett nytt varv. De andra två markörerna - rosa - sitter exakt mitt fram och mitt bak på ponchon, så jag vet var jag ska öka för att ponchon ska få rätt form.

Just vid spetsstickning är markörer bra att ha om man ska ha koll på sina maskor, då kan man lätt ha koll på hur många maskor man har om man sätter en markör efter var 50:e maska, tex.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-20, 16:56   #5
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Jag har gjort egna markörer av tunn ståltråd och pärlor efter lite inspiration från andra här på sysidan. Är jättebra att ha nu när jag stickar min möbiussjal!
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons