Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-17, 08:11   #1
JennieTherese JennieTherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 18
Ökning

Hej!
Jag håller på att sticka en handledsvärmare med hål för tummen.
Det förra varvet så avmaskade jag 6 masker för tummen och nästa nu så ska jag göra 6 nya. Begriper inte hur jag ska få till det.
Någon som vet?

// Jennie
JennieTherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 09:14   #2
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Enklast är ju att göra så här, men det kan bli ganska slappt och fult om du inte gör omslagen väldigt hårda (tycker jag). Jag är säker på att det finns fler sätt att öka flera maskor samtidigt, och jag har själv gjort det, men det blev bara konstigt och jag kan inte förklara hur jag gjorde så jag lämnar det till nån annan.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 10:32   #3
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
http://www.knittinghelp.com/videos/cast-on
videofilmer med olika typer av uppläggningar. Den "stickade" uppläggningen jag föreslår till din pulsvärmare kallas cast on och du stickar förmodligen kontinentalt.

Ökning i det här fallet betyder helt enkelt att du lägger upp nya maskor istället för dem du maskat av. På så sätt får du ett hål för tummen.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 11:53   #4
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Eftersom du är mitt inne i en stickning så kanske "Knitting On" på knitting help är att föredra framför den metoden som jag först länkade till. "Knitting on" är ganska långt ner på sidan.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 15:51   #5
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Har aldrig stickat handledsvärmare, men gör man någon sorts kant där tummen ska vara eller? Har precis fått lära mig ett väldigt smart sätt för tumhålet man stickar det antal maskor man skall maska av med en avvikande färg, sätter tillbaka maskorna på stickan och stickar sedan med det garn som skall vara. När allt är klart drar man ut tråden och plockar upp dessa maskor, och stickar tummen eller om det skall vara en kant istället måste ju fungera......
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 08:44   #6
JennieTherese JennieTherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 18
Hej!
Tack för alla fina svar
Jag testade att helt enkelt bara göra omslag,vilket inte alls funka. Haha så nu har jag ett tumhål med en tråd tvärs igenom. Men tänker sy en kant runt hålet så får det duga,

Cast on metoden verkar fungera bäst detta fall! Ska testa det på mna andra handledsvärmare jag har börjat med nu ( ska göra massproduktion som julklappar till släkten )

Nja det blir ju en kant när man maskar av och gör nya maskor. Men har funderat på din metod oxå Meg, men då måste jag sticka på rundstickor väl? Gjorde så när jag stickade vantar iaf.
JennieTherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 11:31   #7
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Om man ska sticka en liten tumme på pulsvärmaren, så går det bra att sticka in en tråd där tummen ska vara, ta bort den och plocka upp maskor för tummen.

Ska man däremot bara ha ett hål, så får man maska av och lägga upp nya maskor, annars får man lösa maskor där tråden suttit.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 11:36   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Alexandra här på sysidan har en superbra beskrivning på hur man stickar tummen på pulsvärmare. Bekskrivningen hittar du här
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons