Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-29, 12:26   #1
Hibiscus Hibiscus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 12
Question Krånglande söm

Jag får inte någon ordning på 4-trådiga overlocksömmen (eller någon annan söm heller just nu) på min Pfaff coverstyle. Är det någon som kan säga vad jag gör för fel? Det ser ut som att övre gripartråden inte fångas upp av vänstra nåltråden. Ungefär var 3-5 cm blir det ett hoppstygn. Jag tycker att jag provat allt: Trätt om maskinen minst 30 gånger, rengjort, bytt nålar, prövat med olika tråd, olika tyg... Jag lägger in ett par bilder för att visa. Hoppas att någon kan hjälpa mig, det är så tråkigt att inte kunna sy. Jag har haft maskinen i snart 2 månader och i början hade jag inte lika mycket problem.

Bifogade bilder
 
Hibiscus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 14:18   #2
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 47
Det blev så för mig när jag hade satt in FEL sorts nål. Vet inte vilken sort din ska ha men kolla noga att det är rätt sort och prova annan storlek på nålen också!
Hälsar Leena
Leena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 14:27   #3
Hibiscus Hibiscus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 12
Hmmm... De nålarna jag provat hängde med i startkitet till maskinen så de borde ju vara rätt. Jag har provat flera storlekar också. Jag undrar om det beror på att nålarna sitter lite snett eller nåt.
Hibiscus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 19:41   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Är nålarna vända åt rätt håll och har du fått upp nålarna ordentligt i hålen?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 19:47   #5
Hibiscus Hibiscus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 12
De är vända åt rätt håll, och jag tycker det "känns" som att de sitter ända upp. Jag har försökt och försökt och blir så suuuur på att det inte funkar. Jag undrar om det kan ha hänt något med pressarfoten, för jag tycker den sitter lite ostadigt.
Hibiscus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 19:51   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det kan ju vara så att den inte är helt rätt justerad, har den krånglat hela tiden?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 20:02   #7
Hibiscus Hibiscus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 12
Jag tycker att den krånglat från start. I bland blir det fina sömmar, fast kanske bara 10-20 cm. Jag har ju ingen tidigare erfarenhet av overlockmaskiner så jag har tänkt att det beror på att jag trots allt trär fel. Men den är faktiskt inte svår att trä och jag har kollat många gånger på instruktionsfilmen och tycker att jag gör helt rätt. Vad menar du med att den kan vara feljusterad, är det nåt man själv kan justera? Det dumma är att jag köpte maskinen i Göteborg men bor i Stockholm, annars hade jag nog tagit med den till återförsäljaren.
Hibiscus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 20:09   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du borde kunna lämna in den hos någon vem som helst som säljer samma märke. Är den feljusterad så går det ju på garantin och den gäller ju i hela landet. Mitt tips är Södertyger på Hornsgatan eller Stockholms symaskinscentrum på Hagagatan. Ring innan om du är osäker.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 20:41   #9
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Har trådarna "hakat" i ordentligt precis där man ska börja trä trådarna i overlocken när de rullas av från spolarna?
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-29, 20:53   #10
Hibiscus Hibiscus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 12
Menar du uppe vid trådspänningsrattarna? Jag har provat flera gånger att trä om från start och "tryckt" ned tråden mellan trådspänningsskivorna.
Hibiscus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 22:03   #11
Hibiscus Hibiscus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 12
Jag lydde rådet att ta maskinen till Söders tyger. De var väldigt hjälpsamma, och sa som du, Cecilia, att det kan behövas en justering - min maskin är nu ivägskickad till Pfaff för att fixas. Hoppas att det hjälper! Tack för hjälpen!
Hibiscus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-12, 07:58   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Hoppas att det hjälper!

Du får skriva igen när du fått tillbaka maskinen
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons