Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-03, 08:12   #1
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Söm med tvillingnål blir ful - Hjälp!

Jag har sytt rätt så mycket tidigare och tänkte ta upp det igen och nu barnkläder. Så jag försöker fålla med tvillingnål för första gången men sömmen blir inte bra...

Jag har en Huskvarna Prisma från 90-talet nån gång. Jag har trätt rätt (tror jag) med tråden på varsin sida brickorna, i övrigt tillsammans. Problemet är att undertråden blir i princip rak och att övertråden binder runt väldigt mycket. Det blir mer som knutar än sicksack på baksidan. Om jag lättar på trådspänningen blir undertråden bara sämre. Om jag ökar på trådspänningen blir det visserligen mer likt sicksack på baksidan men då blir det väldigt spänt och ett fult veck (som en bulle på ovansidan). Även om jag sätter trådspänningen på max blir det inte helt sicksack, speciellt på ena sidan går övertråden fortfarande ner väldigt mycket.

Hoppas någon förstår mitt problem och kan hjälpa till med nån lösning för jag förstår bara inte vad jag kan vrida på mer...
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 09:03   #2
monicas.design monicas.design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 62
Hej Maria!

Jag fick precis samma sak när jag sydde första gången med en tvillingnål.

Jag fick släppa rätt mycket på trådspänningen och ökade upp stygnlängden.

Prova det också så hoppas jag att det ska gå bra för dig.

Lycka till

Monica
monicas.design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 09:52   #3
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
jag hade samma problem med min nya maskin, men trädde en färg i varje nål + u-tråden, det visade sig att det var den ena övertråden som var knäpp pga fel i instrukionsbokens beskrivning av hur man skulle träda. kom fram till att man var tvungen att trä båda trådarna pss som vid vanlig sömnad med enkelnål, då den första anhalten före brickorna är någon form av trådkänning (har glömt vad det helter, amningsdement!).

hoppas du får till det!
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 10:39   #4
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Tack för tips!
Jag ska testa att öka på stygnlängden för bara trådspänningen verkar ju inte hjälpa. Får testa när dottern sover middag.
KlaramedK: Jag trär trådarna helt lika utom just vid de tre brickorna då jag trär på varsin sida om mittbrickan. Smart med olika färg på övertrådarna, ska testa det jag med.
Återkommer med rapport!
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 11:44   #5
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Tyvärr, det blir inget bättre!
Undertråden blir fortfarande i princip rak under medan övertråden binder om undertråden med ögla ganska nära mitten av sömmen. Ju hårdare trådspänning, desto mer av sicksack blir undertråden men inte ens på max blir det riktig sicksack....

Jag har nog kommit fram till att man inte skulle trä tråden på varsin sida brickorna utan på samma och sen låta den ena vara utanför tråddelaren precis ovanför nålen. Kan det stämma? Inte för att det blev särskilt mycket bättre då men vecket blev inte lika markerat i alla fall...

Någon som har något mer tips? Det verkar ju vara något med undertrådens spänning, eller? Och den verkar jag inte kunna ställa om?

Snälla någon som har hjälp!
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 12:03   #6
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Hur blir det när Du syr med bara en tråd?

Är undertråden rätt ilagd i spolen?

Det finns nog en ratt för pressarfotstrycket på Din maskin, kolla så inte den är fel inställd.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 12:03   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Precis som sicksack blir det aldrig, egentligen... Baksidan blir aldrig fin nog att visas när man syr på vanlig symaskin. Man får ha overlockmaskin om man ska ha fina sömmar.

Jag tycker att man ska ta en lagom avvägning. Målet är att det ska se fint ut på rätsidan och att sömmen inte är svag och kan dras loss alltför lätt.. Om man har tunn tyg så blir det aldrig fin sicksack. Om man har mycket styvt tyg kanske det går. Kanske om man lägger i mellanlägg.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 12:38   #8
Krokus Krokus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 45
Vad snälla ni är som engagerar er så!

ichigo: Jag har inga krav på att det ska se snyggt ut men det är ju inte alls elastiskt när undertråden i princip är rak...

edvina: Jag tycker det blir bra när jag syr med bara en tråd, eller möjligen lite tendens till att övertråden drar sig neråt. Pressarfotstrycket har jag ändrat både uppåt och neråt utan resultat.

Men jag kan inte släppa det här med undertrådens spänning. Någon stans i bakhuvudet "står" det att man kan skruva på några skruvar, kanske på själva spolkapseln eller? Det står inget om det i instruktionsboken, men kan det stämma eller?
Krokus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 12:51   #9
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Jag skruvar aldrig på spolkapseln!
Efter en riktig inställning ska man inte behöva göra det.

Har Du provat att sy på olika tyger?

Hur löper trådarna från rullarna?
Se till att de inte hakar i något jack i rullen, en del rullar har ju att jack att fästa tråden i när man inte använder den.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 13:36   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Egentligen, om man inte vill ha helt rak baksida så får man höja trådspänningen, men då kan det ju dras ihop till en kulle på tunnare tyger.

I värsta fall får man skruva ner trådspänningen på spolen. Kanske den är lite för tight redan från början. När jag lämnade en av mina symaskiner på service så satt de på lite för tight för min smak så jag gjorde den lite lösare. Man kan ju markera med penna vart den var tidigare så man kan återställa om man slarvat. Och bara ändra lite aning i taget. "5 minuter" ca, i taget.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 14:16   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
edvina skrev:
Jag skruvar aldrig på spolkapseln!
Efter en riktig inställning ska man inte behöva göra det...
Det beror på vilken maskin man har.

Bulken mellan trådarna brukar vara svår att bi av med. Hus tydlig den blir beror antingen på typen av tyg eller på undertråden.

Skulle tro att du har en maskin som det går alldeles utmärkt att skruva på undertråden. Lätta lite i taget, någon mm bara. När undertråden är normalt spänd så ska den glida sakta ner för tråden när man håller i änden och skakar lätt. Vid sömnad med tvillingnål ska den vara lösare än så.

Värt att veta är att även om det blir en ytterst liten sicksack på baksidan så är sömmen i alla fall lite elastisk. Oftast räcker det med lite för att sömmen inte ska spricka vid användning av plagget.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 14:54   #12
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Alvan, eftersom problemet handlar om en Prisma och jag själv har en likadan maskin utgick jag ifrån detta när jag svarade.
Enligt min reparatör ska man inte ge sig på o ändra den inställningen.

Givetvis kan det vara annorlunda på andra märken.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 15:12   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag var tvungen och kolla exakt vilken det maskin det var Och min mamma har haft en sådan maskin och det gick alldeles utmärkt att ändra på den. Fast hon frågade nog aldrig någon om det så jag ska kanske låta det vara osagt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 15:42   #14
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Jag skruvar på spolkapseln för att lätta på tycket vid sömnad med dubbelnål. Även när jag syr med jeanstråd som är ngt tjockare måste man göra det. Enligt min instruktionsbok står det även vilket hålla man ska vrida vilken skruv åt för att justera detta.

Har Husqvarna och sömmen blir kanon när jag justerar, även om det är ngn millimeter. Förstår om reparatörerna säger att man inte ska skruva på dem. De kanske inte syr så de förstår att man måste eller så har de fått in allt för många spolkapslar som har "gått sönder". Man måste komma ihåg ungefär hur mkt man vridit så att man kan vrida tillbaka.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 16:05   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, de kanske säger så bara för att folk som inte vet vad undertrådspänningen är och kommer in och klagar på att deras maskiner är sönder när det bara är skruven som gått upp lite eller så.

Det är inte farligt att ändra på den.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons