Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-24, 22:49   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Question virka botten i påse?

Min bror har skaffat en iPod, och pratade om att köpa en strumpa till den (dvs en liten påse som man har iPoden så att den skyddas mot repor). Jag har ju gått och blivit virktokig, så jag erbjöd mig omgående att virka en åt honom, och har nu hittat restgarner och virknålar hemma hos familjen. Så långt allt väl alltså - nu undrar jag bara hur jag ska få en början på projektet. Jag är inte tillräckligt virkvan för att min hjärna ska klura ut hur jag ska tnka, även om jag förstår att det här är en väldigt grundläggande sak...
Hur gör jag för att virka bottnen i påsen, för jag antar att det är i den änden jag ska börja? Sidorna kan ju virkas i en cirkel, påsen får ju sedan sin form dels av bottnen och dels av sitt innehåll, men bottnen bör ju vara 2-3 rader typ luftmaskor eller liknande som binder ihop de båda långsidorna med varandra.

Virka sidorna först, och sedan fylla ut med en botten när man tycker att påsens längd är okej? Eller börja med botten, och hur virkar man då runt den för att få sidorna att resa sig som väggar runt den?
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 08:36   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Nu vet jag inte riktigt hur en [ajod) ser ut, men visst är de väl fyrkantiga som en digitalkamera ungefär? Då kanske något liknande mina tvålpåsar http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=31627 kan funka?

Vill du, kan jag hjälpa dig med mönstret, bara jag vet hur teknikprylen ser ut.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 09:34   #3
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
En ipod är ju en ganska platt skapelse. Räcker det inte att virka en lagom stor rektangel och sy ihop den?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 09:37   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Okej, den är platt alltså.

En rad lm lika lång som kortsidan på [ajoden]. Sen bara fm runt, runt, runt tills det verkar lagom långt.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 11:53   #5
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
När jag virkade fodral till min ipod gjorde jag bara en lång rektangel. Den sydde jag sedan ihop i sidorna och men lämnade en extra bit i ena ändan som lock som jag bara vek över. Efter det satte jag bara en tryckknapp i locket.
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-25, 11:57   #6
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Virkat fodral och stickat fodral. Två mönster som du kan kika lite på
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 17:56   #7
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Tack för alla svar! Det slutade med att jag körde en enkel metod, virkade en fyrkantig lapp som jag sedan sydde ihop.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-31, 05:50   #8
miamia miamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 21
Hej

Jag virkade för ett tag sedan ett fodral till min iPod. ( Om du vill se bild så finns de i mitt album http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=32418 ). Jag började i botten med att virka typ ett gäng maskor på rad (och slutade med at göra en ögla för att kunna få ut sladden, (har en nano), därefter virkade jag runt ett par varv med varannan luftmaska i sidokanterna. Sedan virkade jag bara runt runt. Enkelt. Tyckte själv att de blev himmla snyggt oxå! =)
Lycka till
miamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons