Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-11, 15:56   #1
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Kontaktlinskostnad

Hur mycket kostar det ungefär varje månad om man använder kontaktlinser?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 16:11   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Engångs eller sånan som ska badas och fixas?
Ring din optiker och fråga.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-11, 16:33   #3
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Det beror på en massa saker. De som jag använder kostar 500 kronor i halvåret + 150 kronor för vätskor. Sedan tillkommer optikerbesöket. Men, de priserna är om jag löper via nätet. Från optikern så är det dyrare. Typ 700 i halvåret.

Då har jag månadslinser. Endagslinser är väl åtminstone dubbla priset vill jag minnas. Mina är nog kanske lite dyrare än en del andra linser, men SÅ bekväma. De är gjorda för att klara ett lite torrare klimat, perfekt om man jobbar framför datorer.

Har du brytningfel så får du ett begränsat urval av linser. Oftast lite dyrare också.

Jag har handlat från Lensway.se och mina linser heter Proclear compatibles.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-14, 20:42   #4
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Förutom lensway finns också lensbuddy. Kolla även på pricerunner.
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 06:48   #5
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
det är VÄLDIGT stor skillnad på engångs och månadslinser, jag gick från 250 kronor i månaden ungefär (engångslinser för att mina ögon inte klarade anant) till 129 kronor i månaden (månadslinser. jag bytte optiker och kunde helt plötsligt ha månadslinser igen)

sen kostar synundersökningarna extra för mig för jag är för ung för att ha autogiro och vill inte blanda in min mor i mitt linsköpande, så jag köper halvårsvis. det kostar ungefär 750 kronor eller vad det nu blir, och då får jag med linsvätska som ska räcka till den tiden.

sen kan man ju råka tappa en lins, och då måste man ju ta en ny i "förtid" och då blir ju kostnaden mer i måaden för att man "tappar" en månad på golvet.
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 07:47   #6
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Om man är "snål" som jag köper man "halvstabila" linser (Menicon) som man bara behöver byta vartannat år! (Om man inte ändrar styrkan för mycket alltså! De kostar ca 1200/st och vätska för 60:-/4 ggr/år.

De har oxå fördelen att de går att skölja i vanligt vatten om de behövs när som helst! (Om man får damm i ögat o måste få bort det på studs!) De gör oxå att ögat inte "växer i fel riktning" som är fallet när styrkan ändras!

De är oxå det enda alternativet för oss med starkare synfel och med "astigmatism" tillsammans med när/över-syntheten!

Jag skulle inte våga köpa över nätet pga att linsen kan sitta fel och förstöra ögat! Man har ju bara två!! Optikern ser ju oxakt om linsen sitter perfekt.

500 lät billigt för halvår. Men är det för två eller för en lins? En del behöver ju bara en...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 08:05   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Mitt tips är att ni tittar in på www.lenses4net.se innan ni beställer någon annan stans ifrån, eller som det numera heter:
http://www.shopping4net.se/Kontaktlinser.htm

De har alla möjliga tänkbara färgade linser också, och är såvitt jag vet billigast på endagslinser. Linsvätskor är heller inga problem att beställa hem. Jag köper alla mina linser därifrån.

Prisexempel
Focus Dailies 90 p kostar 340 kr hos lenses4net, men 382 kr hos lensway.com... om man beställer minst 2 boxar, annars är det ännu dyrare hos lensway... 419 kr!!!

/Gunilla Hultin

Senast redigerad av gunnsan den 2007-10-15 klockan 08:09.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-15, 13:59   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Har man t.ex. kraftig astigmatism lönar det sig ofta inte alls att köpa linser över Internet. Mina linser (månadslinser) kostar ca. 100 kr/st (alltså 200 för paret) hos en billig optiker (Glasögonmagasinet, mycket bra priser) och ytterligare några tjugor/styck från nätet (om de över huvud taget finns. Många nätbutiker har ett ganska smalt sortiment). Vätska och behållare för några hundralappar/år tillkommer.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons