Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-28, 04:17   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Korsettprat (simplicity 9769, öljetter)

Hej!

Jag har fått hem Simplicity 9769 för det facila priset av 3 dollar och korsetten på bilden är så mycket finare än Laughing Moons korsettmönster jag haft, så jag har nu petat upp Laughing Moon på tradera (ja ni kan köpa, bara att söka efter laughing moon, eller säljare lady vader)

Just nu kalkerar jag mönstret. Stör mig alltid på att amerikanska mönster måste vara så toapapper-tunna o skrynkliga! Lite strykning blev det.

Nu till fråga:

Jag undrar var man kan billigast köpa öljetter i 2 delar, med lång hals? Tidigare köpte jag i lokala butiker, men har alltid stört mig på att halsen är så kort att jag var tvungen att gå upp i storlek för att få lång nog hals. Och då blev det precis att det räckte för min första korsetts tjocklek... Jag vill dock inte ha yttepyttesmå öljetter, det ska tåla lite!
Jag tycker om stora öljetter (tänk Wasp Creations korsetter) för det är lättare att snöra men om man ska sy "historisk" korsett så blir nog lite mindre än så bättre.
Färg: silver.

Spontant får jag att tänka på båtkapeller etc, måste ju ha tåliga öljetter?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-28, 08:11   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag köper alla mina tillbehör från Vena Cava och fick just igår faktiskt hem silverfärgade 2-delade öljetter. De är de som heter 'eyelets and washers' och de finns i flera storlekar. jag älskar Vena Cava, de är snabba med leveranser på bara någon dag, har allt man kan behöva, och trots att de är i england kostar inte frakten mer än från de flesta svenska postorder! =)
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-28, 16:29   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för rekommdationen.

Jag köpte från Farthingales i Kanada förra gången jag gjorde korsett, iofs köpte jag bara planschetten, resten köpte jag lokalt.

Förut fanns det Sybehörsbutiken som sålde krinolinstål inkl skollor, men de har ju flyttat, bytt namn och kanske bytt inriktning också så det är tveksamt om de har kvar. Men Snöfrid Holgersdotter ska ha lite material också om jag minns rätt från då jag kikade in.. Kanske är dags att kika in igen.

Har lite strul med storlek nu, haha! Måste ju mäta igen, markerade sylinjerna o insåg att korsetten var 10 cm för liten (!!, jaja jag gick ner i 3 storlekar, kanske lite för mycket, trodde ju att SC skulle ha "för stora" korsetter) och jag inser att jag borde ha köpt mönster för den större storleksomfången, men nu har jag ju inte det, så jag får nog förstora mönsterbitarna istället. klippa rakt o flytta ut..

EDIT: Gick till Vena Cavas sida o kollade, men öljetterna där är ju prym, precis som de jag hade... trodde det skulle vara ännu längre "hals". men äsch.

Senast redigerad av ichigo den 2007-09-28 klockan 16:31.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 12:58   #4
Vanadium Vanadium är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 2
Kolla stoff och stil, de har öljetter i stl ca 11mm med baksida, nickel, mässing och oxid. 10 st ca 12kr!
Vanadium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 13:54   #5
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Ush, Stoffans öljetter är hemska! Dessutom fungerar de bara med deras egna primitiva verktyg, inte med vanliga tänger.

Jag använder Pryms 5mm 2-delade öljetter till korsetter med 4 lager tyg + 2 lager tygmellanlägg, och de funkar jättebra.
Pryms öljetter med bara 1 del är kassa, men de 2-delade är bra, framförallt om man sätter fast dem med en ordentlig tång.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 16:25   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men jag använde just pryms öljetter till första korsetten och tyckte att de var för "korta" i halsen.

Jag förankrar öljetterna mellan stålfjädrarna bak, så att öljetterna inte kryper någonstans och det lägger ju till på tjockleken. Nåja, jag får nog använda jättestora öljetter igen, eller kolla runt lite efter riktigt "höga" öljetter.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons