Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-23, 17:16   #1
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
pris...per tid eller typ?!

Hej!

Här kommer en ny prissättnings undring...

Hur ska man kunna ta ut priser som man är nöjd med men samtidigt inte vara sånna priser som man själv inte skulle betala.

Tex:
En kund till mig har beställt 50 tröjor med 4000 stygn på. Sen är det ca 30 min klippning per tröja. (broderar outlines på text och klipper insidan på dem, så tyget under kommer fram). Finns exempel på min hemsida: www.ripntorn.com om du vill se vad jag menar.
Min kund ska sälja vidare t-shirterna på sin fanklubb och han måste ju kunna göra vinst på detta. Men samtidigt ska ju jag göra det oxå. Men man kan ju inte ta hur mycket som helst för en t-shirt heller.

hur jag räknade:
25-30kr + moms i inköp
130kr plus moms utpris till honom.
160kr plus moms är hans utpris
(199kr är vad hans köpare betalar.)

Med tanke på att jag jobbar ca 1 tim per tröja och material, så är 100 kr - skatt inte så mycket. Men om jag höjer för mycket så har jag ingen beställning. Jag vill inte sälja mig själv kort heller.

Det finns flera trådar om prissättning, jag har läst flera men det är massa olika teorier och sätt. Finns det nån med butik eller som har detta som heltidsjobb som kan förklara hur man ska kunna gå runt på detta =)

//J
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 17:28   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Som företagare så får du ju dra av momsen, så den ska du aldrig räkna med om du inte säljer till slutkund. Det är slutkunden som till slut betalar momsen på varan.

Det jag menar är att du ska räkna priser in och ut utan moms.

I butik tar man som regel inköpspris gånger 3 (300%) plus moms på varan som utpris. Det ska täcka kringkostnader (hyra, lön etc) och momsen.



Senast redigerad av johannajanzen den 2007-09-23 klockan 17:33.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 17:36   #3
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
Det är jättesvårt när man skall ta betalt,vi alla som håller på med hantverk är lite till mans rädda för att ta betalt!!!
199:- ut till kund är ju jättebilligt,ligger ju på priser då tillverkningen har gjorts i flera tusen+att de har tillverkats i Asien.
Beställer man något som inte finns ute i handeln+ att man kan få det i mindre kvantiteter får man betala lite mer för det.
Jag tycker allt att du kan dubbla,för du måste ju få för arbete+tid.
När jag säljer mina bäddset,lägger jag dem högt,de som vill ha dem betalar för det.
Om man skall tjäna på det måste du nästan ligga på 300.-/tim.
Han kommer säkert beställa fast du lägger på!!
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 19:08   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jepp, håller med de andra. Vad din kund kan ta ut resp. inte kan ta ut är inte ditt huvudbry. Massproducerat är billigt, custom made är dyrt och det vet alla. Du säger ju själv att du gör saker för folk som vill utmärka sig så våga stå för det!!

Pruta inte med dig själv!! Det är småföretagarens största dilemma och vanligaste problem!!! Ingen jobbar gratis....och det är heller inget nytt....

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-23, 20:51   #5
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
mmm...jag håller med er. Just i det här fallet är det svårt då han är en känd person och det kan ju leda till andra saker. Vilket har gjort att jag vill göra det. Sen är det en kompis. Det låter som ursäkter jag vet.

Anledningen att jag skrev + moms var för att det inte skulle bli nåt missförstånd om det.

När det gäller företag är det ju lättare att ta betalt. De är inte lika priskänsliga som privatpersoner som inte bryr sig utan bara vill ha det billigaste.

För mig är inte pengarna som är det viktigaste. Det låter som en kliche, men jag har ett heltidsjobb som ger mig det jag behöver, men jag gillar att göra det här oxå. Det är tiden som är bekymret då det bara är kvällar och helger som finns till.
Men som ni säger så måste jag ta betalt ändå.

Det är svårt, men man kan ju inte nedvärdera sin tids värde heller.

/J
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 06:56   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Du kan ju alltid jämföra genom att ringa en maskinbrodyrfirma och ta offert på samma jobb från dem. Då får du ju veta exakt vad proffsen tar.

Man får faktiskt lov att sätta vilka priser man själv vill på sitt arbete utan att be om ursäkt. Något annat tror jag visst skulle kunna kallas för kartellverksamhet...

Jag gillar inte att ta betalt för min hobby alls. Jag gjorde det för mitt fotograferande och beställningarna strömmade in. Det ledde till att jag tröttnade på foto som hobby, slutade fota och nu nästan bara plockar fram studion för nära vänner. Jag tänker inte begå samma misstag med min sömnad. Jag tar nästan aldrig uppdrag heller, trots att jag får en och annan förfrågning.

Det finns mao olika sätt att se på det.

Senast redigerad av mariatherese den 2007-09-24 klockan 07:01.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 07:50   #7
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
Tack för det svaret Maria, det är väl lite det som är risken för mig nu. Att gå in i väggen inspiration och lust mässigt.

//J
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 21:15   #8
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Hej Rippy!

Det där med att han är känd, och att det kan leda till mera beställningar för dig, är verkligen jättekul! Finnemang att få in en fot i nya köpsugna kretsar.
Hur stor är risken att din prissättning mot kändisen siprar ut? Kan det finnas en risk att han "skryter" med ditt billiga pris? Finns minsta risk att så är fallet, faller ju hela idén med att sedan kunna få nya "fullt" betalande kunder.
Tanken att du sedan blir "prisuttnyttjad" är ju inte så trevlig.

En liten fundering bara, så jag hoppas att du inte tyckte detta var allt för negativt.

Lycka till!
KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 09:59   #9
Rippy Rippy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 61
Jo, det var jättenegativt. Nä, ingen fara.
Jag har märkt att mitt pris har med min fritid att göra. Om jag har mycket att göra så är jag dyrare och jag inte har nåt så är jag billigare.

Jag vet ju inte vad han har sagt, men han vet att han har ett pris pga att vi är kompisar sen tidigare. Om jag gör åt nån annan så kommer det att vara ett annat pris. Det är just kompispris som är det svåra.

Jag hörde en bra sak:
Bra vänner får det gratis, Alla andra betalar fullt pris.

//J
Rippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons