Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-01, 08:28   #1
fika fika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 27
Angry Trådspänning Pfaff 1526

Jag har en Pfaff 1526 sedan några år tillbaka och jag har nästan alltid haft problem med trådspänningen. Har lämnat in den o han klagade på min tråd och mitt val av tyg.
Jag får till övertråden jätte fint men under tråden blir inte bra. Jag har följt intruktionerna men det hjälper inte, det blir fortfarnade öglor på undersidan. Sydde senast med lite tjockare tråd och i halv vaxat tyg (kan inte namnet på det).
Läste tidigare inlägg och jag jagh ar kollat underspolen. Men är det verkligen meningen att man ska ha maskinen på spänning 7 av 0-7 och sen skruva så hårt i spoolen att tråden knappt löper alls? Konstigt att denna hyffsade maskin i så fall inte klarar mer än dubbla lager bommuls tyg med polyester tråd.
Tacksam för hjälp!
/Erika, Göteborg
fika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-01, 12:08   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag vet precis vad du går igenom! Hade samma problem med min pfaff 93, jag var tvungen att ha övertrådsspänningen på 8 (6 är rekommenderad) för att det inte skulle bli trassel undertill.

Jag fixade mitt problem genom att ställa om maskinen totalt. Jag lossade på både över- och undertrådsspänning så det var löjligt, provsydde, och justerade försiktigt på spänningarna, provsydde, justerade, provsydde tills jag hittade rätt och hamnade med perfekt trådspänning på 6.

Jag syr med alla sorts trådar på alla sorters tyger på den här maskinen. Att tänka på är att byta nål för olika tyger. Det kan inte vara så att du missat något steg i trädningen av maskinen? (hände min mormors kompis som är van sömmerska) Andra tips är att trä med tandtråd i trådspänningsskivorna och andra tajta ställen och gno runt lite. Dammsuga maskinen eller pensla för att få bort överflödigt damm. Om maskinen behöver oljas: olja!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-01, 17:28   #3
fika fika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 27
Låter exakt samma. Jupp jag byter nålar o jag borstar ur men olja var ett tag sedan även om den är 2 år gammal o jag inte är en jätte flitig sömmerska men jag ska testa. Ska testa med att öppna upp o justera med. Tack för tipsen!
/Erika
fika är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons