Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-07, 20:47   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Internationell shopping och egen firma

Jo. Nu har jag tänkt mer. Jag köper ju nästan allt mitt tyg via eBay. Här i Sverige så finns inte det jag vill ha och skulle det råka finnas så är det snordyrt.

Hur funkar det om jag har egen firma?? Momsen lär jag väl knappast kunna dra av om jag driver enskild firma, men kostnaden för tyget borde jag väl kunna dra av??

Samma sak om jag köper en symaskin från England. Mycket billigare. Särskilt om jag ska driva det som hobbyfirma som tycker jag att det verkar vara bättre att köpa så billigt som möjligt. Handlar jag allt tyg från england så lär jag ju inte ha någon moms att kvitta mot ändå.

För, inte lär jag väl ha sådan "tur" att jag slipper att momsa i england och betala dyrare svensk moms i stället.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 09:45   #2
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Som jag förstått det (jag har inte eget företag, men fundrar på att starta upp) så inom EU betalar du moms i det land du handlar i från och sedan får du ta upp det i din redovisning precis på samma sätt som om du betalat moms i Sverige. Den fria handeln är ju en av de stora poängerna med EU.

Skillnaden är om du har hobbyverksamhet, dvs jobbar som privatperson eller om du har företag. Som privatperson måste du betala moms, men som företag är du bara "statens uppbördsman för momsen" (eller hur nu den snofsiga formuleringen lyder) och betalar inte moms. Det spelar ingen roll om du som företag betalar lite eller mycket moms när du köper grejerna, det reglerar du med skattemyndigheten. Men som privatperson vill man som reglel betala så lite moms som möjligt (om man inte är som Mona Sahlin och tycker att skatt är sexigt förståss )

Som sagt: den stora skillnaden ligger i om du har hobbyverksamhet eller företag. Har du bestämt dig för vilket än?
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 12:32   #3
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Tack. Då vet jag.

Nä jag har faktiskt ingen aning ännu. Tänkte skriva ut reglerna för hobbyverksamhet och enskild firma (eller hämta någon broschyr på skatteverket) och läsa under semestern. Kanske blir jag klokare då.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 18:44   #4
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Mja, det är väl så att är du egen-företagare och anmäler dig för moms så får du ett momsregnr (VAT-nr) som du skall uppge när du handlar inom EU. Då betalar du ingen moms på köpet. Sen när du ska redovisa i skattedeklarationen så räknar du ut momsen (25%) och lägger det på både ingående och utgående moms så det tar ut varandra. Varuinköpet redovisas också i skattedeklarationen så SKV ser vad du har "gjort". Ska du redovisa moms 1 ggn per år så görs ovanstående i din inkomstdeklaration (N1 el N2). Hobbyverksamhet har nog andra regler för då är du ju inte företagare i samma bemärkelse.

Handlar du material i Sverige så får du ju dra av momsen i enskild firma. Symaskiner och sånt som håller länge blir inventarier och påverkar inte ditt resultat utan det är bara dina likvida medel som minskas. Sen i dekl kan du skriva av på typ 3 eller 5 år och den delen minskar ju resultatet som du sen ska skatta för.

Lycka till
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 22:04   #5
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Trevlig semesterläsning! Jag har lite sånt i bagaget själv nu när jag ska ut och resa. Momsbroschyren från Skatteverket ligger överst i högen...
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons