Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-16, 11:53   #1
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Skrädderiutbildning

Hej!

Jag har just kollat runt efter skrädderiutbildningar och har hittat en trevlig sådan uppe i Borås. Det enda problemet är att jag gick naturvetenskaplig inriktning på gymnasiet, eftersom det står:

"Behörighet
Förkunskapskrav: Fullföljd gymnasieutbildning inom Industriprogrammet gren texil och konfektion eller hantverksprogrammet inriktning skrädderi eller motsvarande kunskaper."

Är det någon som vet om man kan utbilda sig till skräddare utan att ha gått dessa program?
Vad innebär egentligen "motsvarande kunskaper"?

Tack!
/Johanna
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 12:03   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
"Motsvarande kunskaper" kan vara lite vad som helst. det allra bästa är att ringa deras syo och fråga.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-16, 12:06   #3
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Gå en kurs i grundläggande mösnterkonstruktion och sömmnad tex folkuniversitetets elelr någon folkhögskola så har du de förkunskaper som krävs sen...

Jag var mer eller mindre självlärd +2 två kvälls kurser när jag kom in på utbidlningen jag gått.
/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 10:02   #4
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Japp jag säger som Lithia, jag pluggade sam i Gymnasiet, och var självlärd + Folkuniversitetets grudutbildning och lite facktecning på Medborgarskolan, sedan gick jag Tillskärarakademien i GBG och efter det var det inga problem att komma in till skräddarutbildningarna.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 20:47   #5
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Tack för svaren!

Jag skall ge mig in i sökande efter en grundutbildning på folkuniversitetet.

Skulle det räcka om man gick någon form av kvällskurs?

Jag skall även ringa dem och fråga direkt, men har tyvärr inte tillgång till telefon just nu.
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 21:30   #6
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Har de ingen mail då?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 08:06   #7
Alvira Alvira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 49
Hej Johanna!

Jag går den utbildningen, och jag har inte så mycket erfarenhet innan. Jag har bara gått några kvällskurser. Jag är mest "hemmalärd". Det ska inte vara några problem att komma in där.
Alvira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 10:21   #8
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Jag skall ta reda på en del kvällskurser, forstätta sy själv och maila dem och fråga helt enkelt.
Tack för svaren!

Galactica

Vad trevligt! Hur tycker du att utbildningen är?
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 10:46   #9
Alvira Alvira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 49
Johanna: Jag har inte alls gått länge, har i princip nyss börjat. Men det verkar lovande! Det är få elever i klassen, och man får hur mycket hjälp som helst. Läraren är en äldre skräddare som är jättego och så skicklig.
Alvira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 13:17   #10
pigge pigge är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 23
När jag sökte till skräddare i Borås fick jag göra ett inträdesprov.Detta var 5 år sedan så det kanske har ändrat sig. Det var detaljsömnad: manschett och gylfblixtlås och mönsterkonstruktion: en kjol utställdkjol och en blus med avskuret liv.
Jag gick sedan inte utbildningen så den vet jag inget om.
pigge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 14:18   #11
askski askski är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 46
Nu har jag hört med både Tillskärarakademin och ABF här i Göteborg om kvällskurser.

Tillskärarakademin har en mönterkonstruktionskurs på 50 h, och ABF har både en sömnads- och mönsterkonstruktionskurs på vardera 36 h. Det finns en chans att komma in på på alla kurser.

Jag hade även velat gå en sömnadskurs (och det hade även varit bra att ha det på papper att man kan sy), så ABF lockar. Sedan har jag märkt att folk här på Sysidan verkar gilla ABF's kurser.

Mitt dilemma just nu är att Tillskärarakademins kurs förmodligen väger mer i en ansökan till skrädderiutbildning.

Så.. vad gör man?
askski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 12:59   #12
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Jag har gått både sömnad och mönsterkonstrumtion på abf och tyckt att det har varit bra. Men när det gäller kvällskurser i sömnad är det mycket upp till en själv hur mycket man lär sig. Studieförbundens kurser har oftast ingen studieplan utan man bestämmer ju själv vad man vill sy och sen får man handledning.

Vet inte hur tillskärarakademiens kurser är upplagda, men är det mer timmar så antar jag att man lär sig mer.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons