Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-17, 09:09   #1
MissDiva MissDiva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 65
Är Rustas och liknande affärers graner bra?

Jag har aldrig köpt garner och stickat tidigare men ska låta en kompis sticka en hundtröja åt mig. NU undrar jag om de garn som Rusta/Jysk och liknande billiga affär säljer går bra att sticka med. Eller måste man köpa dyra garner från tygbutiker? Vad för slags garn ska det vara? Sånt med 200% akryl i eller vad finns det för något annat man använder att sticka hundtröjor av?

Tacksam för all hjäp
MissDiva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 09:28   #2
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Rusta har väl Novitas garner och jag har för mig att det är bra kvalitet så som jag minns det från mitt stickande "förr i världen". Jysk vet jag inte, sist jag var på Jysk fanns det inga garner. Det var visst länge sen jag var där , det börjar visst bli dags för återbesök
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 14:26   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Snälla du !
Man skall komma ihåg att hundar har inga svettkörtlar,
så hunden svettas inte för att sänka temperaturen när den blir för varm. Utan hunden avdunstar överskottsvärme genom huden och genom sin tunga. Det är inte bra att ha en tröja på hunden på sommaren. om det är en äldre hund kan det tom vara farligt för hunden som även kan må dåligt i sommarvärmen utan tröja.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 14:43   #4
MissDiva MissDiva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 65
Citat:
Teknikfreek skrev:
Snälla du !
Man skall komma ihåg att hundar har inga svettkörtlar,
så hunden svettas inte för att sänka temperaturen när den blir för varm. Utan hunden avdunstar överskottsvärme genom huden och genom sin tunga. Det är inte bra att ha en tröja på hunden på sommaren. om det är en äldre hund kan det tom vara farligt för hunden som även kan må dåligt i sommarvärmen utan tröja.
Jag är inte så dum så att jag använder tröjan sommartid lilla gumman! Jag har haft hund i 18 år och jag använder tröjor och dyligt när det behövs. Jag kan inte sticka men min vän ska sticka åt mig och när den tröjan är klar är det nog höst så kläderna används inte sommartid!
MissDiva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 19:51   #5
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Jag som trodde att matte skulle få en tröja med hundmotiv
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 20:55   #6
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
För att återknyta till frågan om Rustas garner så har jag för mej att de har mest akylgarn. Jag stickade förut mycket och då i just akryl. Men om jag skulle sticka till hund skulle jag nog välja ull eller bomull just med tanke på att de inte svettas osv...
Vartoftagarn.se har ett rätt stort utbud (ligger bra i pris) om du vill köpa på nätet.
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 22:01   #7
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Jag tycker att superwash-ull är praktiskt till hundtröjor, ett naturmaterial som andas men som går lätt att tvätta i maskin. Det finns en hel del superwash att välja på och det brukar inte vara så dyrt.
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons